Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 7 mnd fikk feber på dagen i går og begynte å hoste litt, 38,8, ga ikke paracet. Tok tp kl 15 i dag, var da 39,5, ga paracet. Målte en time senere og han hadde da 39,9, altså null effekt av paracet. Nå har han 40,1, men må vente til 21 før jeg gir ny paracet. Noen som har noen gode tips? Eller ville gjort noe annerledes? Han er så slapp og pjusk og vet ikke om det er noe mer jeg kan gjøre. Har kledd av han og det er kjølig i rommet....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å bade ham, kanskje det hjelper litt..

Skrevet

bare prøv å gi han mye å drikke og vil han ikke bade kan du bruke kalde fuktige kluter å stryke han på hodet og i nakken....det gjorde eg med jenta mi, og det hjalp litt...God bedring!

Skrevet

takk for gode råd! Når burde man evt kontakte legevakten?

Skrevet

Når han har så høy feber ville jeg har ringt legevakta eller 113 (113 er også til rådgivning). Vi var på førstehjelpskurs og der fikk vi beskjed om at man alltid bør kontakte 113 eller legevakt når et barn har høy feber over 38,5 i tillegg til andre sykdomstegn. Det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite.

God bedring til den lille!

Skrevet

Eg ville også ha ringt legevakta når ikkje paracet hjelper... Ingenting å lure på. Håper han blir bra igjen snart ;-)

Skrevet

Du trenger definitivt ikke ringe 113...dette kun dersom barnet har feberkramper, eller man mistenker alvorlig sykdom som etc meningitt (barnet kan da ha symptomer som nakkestivhet, blodutredelser i huden, lysskyhet sammen med høy feber). Barn tåler fint å ha litt feber, og tåler feber på en helt annen måte en voksne. Jeg synes du skal kontakte legvakt dersom barnet har nedsatt almentilstand, og dersom barnet ikke responderer på paracet (da du målte etter 1 time kan det være litt tidlig å se optimal effekt). Dersom ikke effekt av paracet etter et par timer kan man gi ny stikkpille (dosene på pakken er helt i nedre granse for hva man kan gi).

Men det er alltid almentilstanden som avgjør om man skal oppsøke lege eller ikke. Feber i seg selv er jo ike farlig, men kan jo være symptom på annen alvorlig sykdom...Selv om det er skjeldent..

Men hun er jo liten, så legevakten ville tatt imot dere og undersøkt henne uten problem.

Er enig men hun over at det er bedre å oppsøke lege en gang for mye...men hvis alle med barn som har feber over 38,5 skulle ringe 113, hadde de ikke hatt tid til mye annet..

Lykke til!

Hilsen en som selv har jobbet på legevakt

Skrevet

Jeg ble selv overrasket over at "grensen" for å ta kontakt var 38.5, men uansett var det ikke bare feber det var snakk om, det var 38.5 i tillegg til andre sykdomstegn. Men, når feber bare stiger etter at man har tatt stikkpille med paracet, og det stiger til over 40, vel, da ville ikke jeg tatt sjansen med min lille tulle ihvertfall.

En annen ting jeg var overrasket over på kurset var at de anbefalte å ringe 113. Jeg trodde det bare var for akutte tilfeller, men det var de helt bestemte på, at det også var for medisinsk rådgivning.

Skrevet

hei..hvordan går det??

er som de sier ar paracet SKAL funke..har ikke feberen blitt redusert etter en halvannen time etter paracettinntak ville jeg uten tvil kontaktet legevakta....

Skrevet

Jeg har også vært på førstehjelpskurs der ambulansepersonell sier at det bare er å ringe 113 dersom man er i tvil. Jeg tror de gjør dette for at folk letter skal tørre å ringe. Inntrykker er at mange er redde for å ringe 113, for at barnet ikke er sykt nok etc..

Jeg har selv sittet på legevaktstelefonen og tatt i mot masse samtaler fra bekymrede foreldre. Her sitter sykepleiere som også jobber ute i legevaktsavdelingene, som er vant med å behandle syke barn...Alle som ringer får råd og veiledning, og det er jo ikke sikkert man trenger legebehandling..

Skrevet

Er du sikker på at du har gitt nok paracet i forhold til hvor stor ungen er? Syns av og til hvis de er i grensen til å skulle ha større dose at det må mer til enn det som står på pakken. Men det skader vel ikke å kontakte lege uansett. De har lav terskel når det gjelder barn under et år.

Skrevet

Tok kontakt, og de tok en del tester, fikk acetyl for å få ned tp, og han har en virusinfeksjon, trolig laryngitt, falsk krupp, så vi skal bare følge med videre og ta kontakt om han blir dårligere. Bjeffer i hosten og hviner i pusten stakkars lille, men mye bedre allmenntilstand når tp gikk ned. I dag morges var den 38,5 :-)

Takk for gode råd, helt enig i at det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite.. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...