Gå til innhold

Er D-vitamindråper mindreverdig i forhold til tran?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har holdt på med tran siden baby ble 1 mnd, men ble lei av trangulp, at baby spyttet det ut, og at alt stinket fisk. Spurte helsesøster i går, og hun mente at tran var å foretrekke fordi det beskytter mot sykdom. Gjør ikke D-vitamindråper det? Med D-vitamin får jeg det i hvertfall i henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er unikt med tran er omega-3. Det finnes ikke i d-vitamindråper.

Skrevet

Jeg er nok enig i at tran er å foretrekke. Da får babyen i seg både D-, A- og E-vitamin og i tillegg de viktige Omega-3 fettsyrene. Er nok først og fremst Omega-3 fettsyrene som gjør at tran er bedre enn D-vitamindråper.

Jeg driver selv og prøver å venne min 5 måneder gamle sønn til å ta tran. Naturell tran måtte jeg gi opp. Det spyttet han bare ut og fikk i seg minimalt (og hvis det ikke går ned i det hele tatt er det tross alt bedre med D-vitamindråper!!). Så nå har jeg startet med å gi sitrontran i stedet. Gir nå 1 ml sitrontran med sprøyte og 4 dråper D-vit (siden man må opp i 5 ml tran for å komme opp på nødvendig dagsmengde D-vit). Har på sikt tenkt å komme opp på 5 ml tran slik at han ikke trenger D-vit i tillegg. Han grøsser og gjør grimaser når han får sitrontran også, men han svelger i alle fall. En annen fordel med sitrontran er at det ikke lukter like ille fra huden om man griser litt. Med naturelltran syntes jeg det luktet tran av ungen hele dagen. Jeg gir alltid tran på stellebordet mens han er naken, slik at vi unngår å søle til klær. Ellers kan det være lurt å gi tran på kvelden, slik at eventuelle trangulper kun vil sette flekker på pysjen.

Skrevet

Jeg ga opp tranen den dagen hele transeansen endte med baby med tran nedover ryggen OG i navlen, men fint lite i munnen. Det får da være grenser. Dessuten var jeg redd for at han faktisk ikke fikk i seg nok tran de gangene noe (men hvor mye?) havnet i munnen, og ikke utenfor... Slik at han endte opp med D-vitaminmangel. Jeg torde heller ikke gi D-vitamindråper i tillegg, for da kunne han få for mye D-vitamin igjen... Noe som er like ille. *sukk*

Jeg tar omega 3 selv, og håper at han får i seg litt av det. Men en ting er sikkert, han tar ikke opp tran via navlen! *hehe*

Skrevet

Man skal jo gi enten 5 ml tran eller 5 dråper D-vit dråper. I tilvenningsfasen gir jeg slik at tallet blir 5 totalt; altså 1 ml tran og 4 dråper D. Om han spytter ut den ene ml får han ikke mangel av den grunn og ikke får han for mye heller. Satser på at litt standhaftighet gjør at han venner seg til smaken og svelger gladelig.

Nå skal det sies at jeg jobber i bransjen da, så min gutt er egentlig programforpliktet til å ta tran...

Skrevet

Her får hun omegafettsyrene gjennom MME, og d-vitamindråper...

ellers kan du jo ta tilskudd at omega selv., og baby får fettsyrene gjennom melken din.

Grunnen til at man skal gi tran er mest for D-vitaminer ikke kan gis gjennom morsmelken, så d er samme om man gir tran eller bare d-vitaminer, når d motivet er tilskudd av d-vitamin..

omega kan opptas i melken å fås på andre måter...

nå forklarte jeg sikkert rotete men vr d helsesøster sa t mg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...