Gå til innhold

førskolelærer vs lærer???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen tanker rundt dette? Jeg ønsker å ta førskolelærerutdanninga, men ønsker ikke i utgangspunktet å jobbe i barnehage.. Jobber i dag på skole i 1.trinn og på sfo som hjelpepleier for ekstra oppfølging av enkeltelever.

Kunne tenke meg å jobbe i skole, men har ikke lyst til å ha eldre enn 4.trinn. Sånn sett klarer jeg meg med førskolelærer pluss ett ekstra år med ped.

Jeg tenker å søke på nettbasert førskolelærerutdanning. Erfaringer??

Ønsker mange tanker og meninger rundt dette da jeg ikke er helt bestemt selv enda:)

TAKK;)

Fortsetter under...

Skrevet

utdanningen som kreves for å jobbe i 1klasse (klasseforstander) og som SFO-leder er førskolelærer, så du trengre ikke mer utdanning hvis det er det du vil jobbe med.

vil du jobbe med 2-4. klasse må du ta 1år med ... husker ikke hva det heter, men det er tilrettelagt slik at man kan ta 1år etter fsl for å jobbe med denne aldersgruppen oxo.....

Så jeg hadde valgt fsl-utdanningen hadde jeg vært deg!!!

Lykke til!!!!

Skrevet

Takk for svar! Det er jo førskolelærer som er alternativet mitt. Men lurer på om det er dumt å ikke velge lærerutdannelse når det er i skolen jeg vil jobbe...?

Men ser for meg at førskolelærerutdanninga passer meg bedre egentlig..

Skrevet

Hei!

Jeg ville absolutt tatt lærerutdanning. Førskolelærerne er på vei ut av skolen så om noen år vil det bare være lærere som jobber i skolen. Du kan selvfølgelig ta førskolelærer med påbygging, men du er ikke garantert at du ikke blir presset ut av skolen uansett. Dette gjelder i første omgang Oslo, men siden det også i resten av landet er mangel på førskolelærere i bhg kommer vel dette til å skje utenfor Oslo også snart. Hvorfor har du ikke lyst til å ta lærerutdanning når det er i skolen du vil jobbe?

Skrevet

Jeg ville nok tatt førskolelærer med det ekstra året for å kunne jobbe opp til 4. klasse.

Jeg skal selv begynne på førskolelærer til høsten, men jeg skal jobbe i bhg da... men det er jo greit å ha muligheten til å kunne jobbe på sfo...

Skrevet

Lærerutdanning.

Fordi at grunnet mangel på førskolelærere i barnehagene er det få steder en i dag ansetter førskolelærere i skolen.

Min mening angående det er at det er et tap for skolen, rett og slett fordi førskolelærere svært ofte har større kompetanse enn en allmenlærer når det kommer til de yngste barna.

Men som førskolelærer har en utdanning til å jobbe i første trinn på skolen og med et eksta år med glsm (tidligere paps) har en kompetanse til å jobbe til og med 4trinn i grunnskolen.

Annonse

Skrevet

Lærerutdanning som de sier over her. I noen komuner har de allerede stengt for førskolelærere på skolen.

Skrevet

Det er litt forskjellige meninger her ser jeg:) Det er bra. Jeg har egentlig aldri ønsket å bli lærer, men nå som jeg er i skolen tror jeg at jeg har noe å bidra med der..

Men ser for meg at utdannelsen til lærer og førskolelærer er vidt forskjellige! Derfor tror jeg fsl passer meg bedre. Med drama, sang og lignende. Så kan jo skje jeg havner i en barnehage også;)

Flere gode argumenter for det ene eller andre her??

Skrevet

Lærerutdanningen er mye vanskeligere ann førskolelærerutdanningen. Og da mener jeg myyye!

Jeg går allmenlærer nå, og jeg merker at bortsett fra GLSM (grunnleggende lese- skrive- og matematikkopplæring) og litt KRL er det lite som er tilpasset barnetrinnet. Men nå vil ikke jeg dit uansett, da.

Jeg har to veldig gode veninner som studerer til å bli førskolelærere, og de har et myyyye lettere pensum enn oss, samt at de driver mye med sang, drama, forming o.l.

Før jul hadde de eksamen i gitarspilling, hvor de fikk bestått uten å egentlig kunne spille, mens vi hadde eksamen i algebra og funksjonslære, pedagogikk og religion.

De sier selv at de "leker skole" i forhold til oss.

Hadde jeg bare ønsket/orket å jobbe med så små barn er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde valgt;)

Skrevet

Det er akkurat det jeg mener studentmamman og erlend. Slike ting som gitarspilling passer meg mye bedre enn algebra!! ;)

Skrevet

Hmm tror det kommer litt ann på lærerne og studiestedet om man føler at man "leker" skole!!!!

Der jeg gikk var det nok ikke så enkelt som det du beskriver her oppe!!!!!

Skrevet

Definitivt lærer. Du har mye større mulgiheter med den utanningen. I tilfelle det trengs har du mulighet til å jobbe i hele grunnskolen, bedre lønn, større faglig bakgrunn osv. Nå tror jeg det er slik at du må velge om du skal jobbe 1-7, 5-9trinn, eller var det bare politikersnakk?? Du låser deg ikke med lærer. Det er like mange år med lærer og førskole, så lengden er lik. Lærerutdanningen har to valgfrie år, så du kan velge 1 år drama f eks, 1 år musikk, eller hva du nå vil.

Beundrer dere som orker småtrinnet. Men jeg er verken drama eller syngedame... :) Elsker 10klasse :)

Skrevet

Jeg har tatt lærerutdanning og er overhode ikke fornøyd med utdanningen min. Det er alt for mye vekt på fag og for lite på pedagogikk og praktiske ting. Selvsagt er det viktig å lære fagene man skal undervise i, men ikke på bekosting av pedagogikk. Følte jeg lærte det først når jeg begynte å jobbe.

Det var og alt for lite praksis på lærerutdanningen.

Min søster har tatt førskoleutdanningen. Og når vi har sammenlignet så høres hennes utdanning MYE bedre ut. De lærer å SE og observere barn på en helt annen måte enn vi gjorde. De hadde og mer praksis.

Hadde jeg vært deg hadde jeg helt klart valgt førskoleutdanning med det året itillegg så du kan jobbe i skole opp til 4 klasse (for som noen sa før meg, snart får ikke førskolelærere jobbe i skolen)

Annonse

Skrevet

Hvor studerer du studentmamma?

Hvor "vanskelig" utdanningene er kommer vel strengt tatt av hva du gjør det til selv. På samme måte som allmennlærere velger fag de to siste årene velger også førskolelærere fag siste året. Estetiske fag er da ofte mye enklere både for lærere og førskolelærere.

I tillegg bør det vel siest at førskolelærere har mer pedagogikk enn allmenlærere, og pedagogikk er i hovedsak et teoretisk fag. Også førskolelærere har relgion,naturfag,fysiskfostring,samfunnsfag og mattematikk i sitt pensum.

Skrevet

Lærerutdanning, uten tvil. Mest fordi det vil bli lettere for deg å få jobb da. Førskolelærere med småskoleped er det "for mange" av - i alle fall i det området jeg jobber. De har vanskelig for å få jobb.

I tillegg har du mange valgmuligheter i lærerutdanninga. Kan gjerne ta fordypning i musikk og drama, om det er det du vil :-).

Skrevet

Jeg studerer på Levanger. Det jeg snakker om er ikke valgfagene, men de obligatoriske som alle må ha. Mulig at forskjellen er større her enn andre steder, men her er den i allefall stor.

Selv om fagene er de samme (norsk, matematikk, krl) gåe almennlærerutdanningen mye legre inn i fagene, fordi vi skal lære dem bort, og ikke bare lære oss det selv. Vi har det samme pensumet i matematikkdidaktikk som førskolelærerne, men i tillegg har vi tonnevis med ren matematikk (sansynelighet, algebra, funksjonslære, tallære mm.) som ikke førskolelærerne har.

Fordi førskolelærerne her føler at de "leker skole" betyr ikke det at utdanningen her er dårlig. De skal jo bli førskolelærere, og de skal jo leke! De skal gå ut i skogen og samle blader, spikke trepiner og dekorere med maling, synge sanger og klimpre på en gitar. I tillegg til dette kommer pedagogikken.

En musikklærer i grunnskolen skal til sammenlikning ikke bare synge barnesanger og klimpre på gitar, men han skal spille flere instrumenter, kunne musikkhistorien, vite en del om de forskjellige toneartene, kunne å lese noter, ha kunnskap om de forskjellige musikkstilartene og epokene m.m. I tillegg til dette kommer også pedagogikken.

Se bare på forskjellen mellom LK-06 og formålsparagrafen for barnehagene. Alt som står i LK-06 og enda mer må læreren kunne, og det er ikke rent lite...

Skrevet

studentmamman: Nettopp derfor mener jeg at hun bør ha lærerutdanning, og ikke førskolelærerutdanning dersom hun vil jobbe i grunnskolen.

Skrevet

Den lille biten med obligatorisk musikk,drama og forming som førskolelærerene har skal jeg innrømme er en vits, heldigvis blir det krevd teoretisk kunnskap som arkomp, og musikkhistorie for dem som ønsker å ta dette som fordypning:)

Tror du har misforstått litt dersom du tor en førskolelærer skal ut i barnehagen for å leke. En førskolelærer har ansvar for å legge til rette for et godt pedagogisk opplegg for alle barn i barnehagen, samt se til at alle barn følger normalutvikklingen-sette inn ulike hjelpetiltak der det trengst-være gode ledere for assistentene og barne og ungdomsarbeiderene og ha et godt sammarbeid med alle barna sine foresatte, til dette trenger en noget mer en mange kjekke leker på lur.

Men en allmenlærer trenger selfølgelig å ha en større faglig "kunnskap"-pakke med seg, da det forventes at de skal kunne lære vekk og være faglig sterke i møte med barn helt opp til 15år.

Det man skal lære til barna i skolen er mer konkret i forhold til det som skal lære de små i barnehagene.

Skrevet

Tror ikke du vil få jobb i skolen med førskolelærerutdanning. Førskolelærerne kom inn i skolen med L97 der lek var vesenlig for de små. I kunnskapsløftet er lek IKKE sentralt. Tror de førskolelærerne som har jobb i skolen bør holde på disse. Kommer ikke til å bli lett å komme inn i skolen som ny førskolelærer i dag.

Skrevet

Mange lærere mener på tross av at den nye læreplan er mer kunnskapbasert så er det viktig med førskolelærere på de laveste trinnene. Fordi førskolelærere har mer pedagogikk og derfor lærer mer i sinn utdanning hvordan så små barn tenker,resonerer og dermed lærer best.

Men enig med deg, tror det er vanskelig for førskolelærere i dag har vanskelig for å få jobb i skolen.

Skrevet

Ser det er mange som mener det er best med lærerutdanninga. Men det tror jeg kanskje ikke er aktuelt. Egentlig ikke lyst til å bli lærer.. hehe. Men nå som jeg er på 1.trinn synes jeg det er mer interessant enn barnehage.

Men jeg vil gjerne ha flere gode argumenter her!!!

Skrevet

det eneste jeg vet er at førskolelærerutdanninga er endret nå, så man egentlig ikke blir kvalifisert for å jobbe i skolen.. og svært få førskolelærer får nå jobb i skolen... fordi de går mer og mer over til å bruke lærer helt ned i 1. klasse.

i hvertfall gjelder det her i Kongsberg og på førskolelærerlinja på Notodden. I følge en student vi hadde på praksis på skolen jeg jobber nå i høst.

Skrevet

kan legge til at her i kommunen er det heller ingen krav til utdanning for å jobbe som SFO-leder... men de krever at man har en god del erfaring fra jobbing med barn og tilrettelegging for barn med speielle behov.

Skrevet

Hei igjen.

Du vil jobbe i skolen, men ikke ta lærerutdanning... Det skjønner jeg ikke. Hvis du virkelig vil jobbe i skolen må du ikke finne på å ta førskolelærer. Det er selvfølgelig ditt valg, men du kommer nok ikke til å kunne jobbe i skolen med førskolelærerutd. Da må du regne med å måtte jobbe i barnehagen, kjedelig hvis det ikke er det du egentlig vil. Lykke til. Virker jo egentlig som om du har bestemt deg da;)

Skrevet

"Egentlig ikke lyst til å bli lærer.. hehe. Men nå som jeg er på 1.trinn synes jeg det er mer interessant enn barnehage."

Det ER jo det beste argumentet - da er det jo lærer du vil bli!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...