Mamman til M&E Skrevet 10. januar 2009 #1 Skrevet 10. januar 2009 Leser en del ganger her om sutrete barn, "jeg klikker snart" ect. Hva er det som gjør at noen babyer blir så urolige? Er det at moren stresser og at babyen merker de, eller er det barnet som er urolig fra fødsel og som gjør mor usikker og stresset, slik at hun "klikker snart"? Hva betyr egentlig at en "klikker snart"? Bare noen tanker :-)
Frøken Freken Skrevet 10. januar 2009 #2 Skrevet 10. januar 2009 Jeg er ikke i ferd med å klikke, men styrte jo veldig med amminga de første 8 ukene. Da jeg sluttet å stresse begynte jenta mi å sove mye mer - men det kan like godt handle om at hun ble mettere av mme, fikk mindre vondt i magen fordi hun fikk luft i seg pga feil sugeteknikk på puppen ol. Jeg er sikker på at det er beroligende med rolige mødre. MEN - forskning viser at barn er født med personlighet, og har ulik toleranse for stress ol. Jeg var veldig rolig som barn selv, og tror nok jenta mi har dette fra meg. I tillegg sliter en del barn med smerter, enten det er i magen eller ledd- og muskelsmerter etter fødsel. Tror vi med rolige barn skal være VELDIG forsiktige med å ta æren for det selv. Blir også litt irritert når andre bruker "snill" om min jente, for bebyer er ikke snille og slemme.
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 10. januar 2009 #3 Skrevet 10. januar 2009 Tja si det du:) Jeg tror nok at det kan være riktig i noen tilfeller, at en stresset mamma hauser opp babyen, også blir det en ond sirkel. Men tror heller ikke det alltid er grunnen til at babyer er urolige. Det kan jo være mange grunner. Ser meg selv som en typisk rolig og trygg mamma, sjelden jeg stresser meg opp samme hva og dette er jo tredjemann så da har man jo litt erfaring. Men har jo urolige barn innimellom for det. Forskjellen er kanskje hvor lang tid det tar før de roer seg igjen? Føler jeg alltid finner en vei for å roe minsten ned igjen forholdsvis raskt. Men man kan jo bli litt sprø i hodet innimellom for det, intens babyskrik kan jo drive noen å enhver fra vettet etter en stund så forstår egentlig at noen kan føle at man "klikker" snart. Men det er vel kanskje bare følelsen, finnes vel mange måter å "klikke" på. Tror ikke det er mange som lar det gå utover babyen for det?
LadyBlackJack Skrevet 10. januar 2009 #4 Skrevet 10. januar 2009 Jeg har selv stresset veldig lite, og folk rundt meg sier jeg er rolig og trygg i forhold t Benjamin. Han er en veldig rolig og harmonisk baby, så kanskje det har en sammenheng? Nå skal det også sies at han har arvet mors søvnmønster, som er utpreget B. Han vil ikke sove før i tolv-ett-tiden, men sover til gjengjeld da gjerne til 10-11... Har den siste uken stått opp i åtte tiden med han i håp om at han da skal bli tidligere trøtt om kvelden, men har ikke sett noen resultater ennå...
LilleLykkeMor Skrevet 10. januar 2009 #5 Skrevet 10. januar 2009 Om jeg tror det har en sammenheng? JA!
Gjest Skrevet 10. januar 2009 #6 Skrevet 10. januar 2009 Ja, jeg tror helt klart det har en sammenheng. Men jeg mener ikke at det er så svart-hvitt at vi kan si at alle urolige babyer har stressede mødre, og alle rolige babyer har rolige mødre:) Kan være mange årsaker til at en baby er urolig! Men tror som sagt moren har innvirkning på barnet med sin væremåte:)
Lotta med novembergutt Skrevet 10. januar 2009 #7 Skrevet 10. januar 2009 Ja, tror det har en sammenheng gitt :\ Jeg er en engstelig, stressa og redd førstegangsmamma med kolikkbaby, og jeg har fått en virkelig urolig baby :\ Sliten ...
Gjest Skrevet 10. januar 2009 #8 Skrevet 10. januar 2009 Vet ikke, men jeg tror også det.. Jeg må si at jeg er og har vært med lillegutt ekstremt avslappet...var også det når jeg var gravid. Har også en unge som aldri gråter, heller ikke når han var bitteliten, bare blid og glad hele dagen. Men det kan jo være tilfeldig.
Nattinatta Skrevet 10. januar 2009 #9 Skrevet 10. januar 2009 tja, det er ikke lett å si. men det har kanskje en liten sammenheng, men som sagt lenger opp så er det nok ikek svart hvitt.. også kommer net nok ann på alder også... de nyfødte har ofte mange andre plager enn de som er noen måneder eldre.
2 fine små Skrevet 10. januar 2009 #10 Skrevet 10. januar 2009 Ja men bare i ca 70% av tilfellene. Siste 30% tror jeg bare er sånn...
UpsyDaisy Skrevet 11. januar 2009 #11 Skrevet 11. januar 2009 Føler meg litt truffet her må jeg si... Skrev et innlegg her om dagen om at jeg klikker snart fordi ungen ikke vil sove på dagtid. Tror ikke det er min feil at han ikke vil det nei. Mannen min var akkurat lik når han var barn også... Har ellers en veldig glad og fornøyd gutt når han bare får viljen sin;)
mammarettogslett Skrevet 11. januar 2009 #13 Skrevet 11. januar 2009 min teori er at det er personlighetstrekk/arv som kommer frem allerede så tidlig, jenta mi har alltid vært aktiv, krabba 6mnd gammel og er ei sta og bestemt tuppe! men det kan jo også være litt miljø; jeg er førstegangsmor og vet jo ikke alltid hvordan ting skal gjøres..kanskje nestemann blir roligere!hehe. men hun er et solskinn når det ikke gjelder søvn da;)
anette&tutta mari :) Skrevet 11. januar 2009 #14 Skrevet 11. januar 2009 Ja - jeg tror det har en sammenheng. De blir jo veldig påvirket av alt som skjer rundt seg, og hvis mor (og far for den slags skyld) stresser så blir jo babyen påvirket av dette. Jeg har i allefall arvet utrolig mange "takter" av min mor, som hun igjen arvet av sin mor. Så JA - en klar sammenheng! Jeg ser jo det bare i barselgruppa mi. Der vet jeg om ei som krangler mye hjemme og har et generelt høyt støynivå i heimen. Gutten der er stikk motsatt av min harmoniske lille tuppe, han bråker og skriker og er generelt urolig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå