Gå til innhold

Trenger noen gode råd :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å slutte å røyke, er 3 mnd på vei nu og begynner å haste litt. Familie og venner vet om det og det er ikke artig å vite at de tenker sitt når jeg går ut for å røyke. Samboeren min skal også slutte, men han røyker veldig lite og syns det går fint å slutte.

Har lest alle skadevirkninger og gevinster ved røykeslutt, men virker som om de ikke går inn i hodet mitt. Er villig til å slutte, føler meg klar for det og syns ikke røyken smaker godt. Men allikevell er det som om jeg røyker automatisk, glemmer meg litt av liksom. Jeg har dårlig samvittighet for babyen, den lider jo fordi jeg røyker.

Noen gode tips eller råd?

Lurer på om det ikke har gått opp for meg at det faktisk er en baby der inne!! At det er der det ligger.

Takk for event svar :)

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, vi er ca like langt på vei og jeg sliter også :-(

Har klart å trappa ned betraktelig, men klarer ikke å slippe de 4 siste daglige mentolrøykene mine....

Kanskje komisk at jeg skal begynne å gå tips og råd når jeg ikke er bedre selv, men jeg tror nok at man enten må kaste røykpakka for alltid og leve seg gjennom den første uken, eller kanskje kjøpe seg en 20pk, ta med seg et pledd på verandaen og sitt der å røyk hele dagen? Kanskje vi da blir kvalme og grønne og tenker aldri mer røyk??!!

haha,ikke vet jeg, men jeg har faktisk troen på at det skal bli lettere når vi vet om det ligger ei jente el en gutt i magen osv, at det går mere opp for oss og har klart å etablere et forhold til det som ligger i magen?

Få høre hvordan det går med deg da :)

PS: for min del er det som du skriver, det går liksom ikke opp for meg heller at det faktisk ligger noe i magen som skal bli et menneske....

Skrevet

Hei

Vet hvordan du har det, nå er jeg i mitt 2 svangerskap uke 30. Sluttet å røyke ca uke 26 (det gjorde jeg også i 1 svangerskapet). Egentlig kunne jeg tenkt meg å være røykfri begge, og hadde vel bestemt meg for å være totalt røyfri dette 2 svangerskapet... Nå endelig har jeg vel vært røykfri i ca 4 uker (tror jeg) Det går faktisk overraskende lett. Bedre denne gang enn sist. Jeg var overbevist om at jeg ikke komme til å klare det denne gang; men det gjorde jeg. Mine tips er;

- Ikke lytt til (ikke- røkere) de har ikke peiling på hva de snakker om..(gir deg bare enda dårligere samvitighet = flere røyker enn du i utgangspunktet røyker).

- Prøv å ikke ha dårlig samvittighet for at du røyker (da røyker du bare enda flere røyker).

- NB! Viktigste er å trappe ned eks max 4 i dagen (kanskje litt mer i helgene).

- NB! Bestem deg for en dato og slutte helt (ikke for lenge til da). Du må i utganspuktet ikke tenkte på å slutte forever"! Da får du panikk og kommer ikke til å klare å slutte å røyke...

- La tobakk evt sigaretter ligge en plass i huset slik du vet du har det i tilfelle...(da blir du ikke desperat, men prøver å si til deg selv at du bestemmer over livet ditt). Husk å kaste røyk pakka når du har holdt opp i 3-4 uker eller måneder...

- Når du har klart en hel dag uten røyk. Vær stolt og ta en dag om gangen... Husk nå er du kommet VELDIG langt.

Dette funket i hvertfall for meg 2 ganger... Jeg røyket normalt 20 røyker i dagen. Har røyket i ca 20 år. Røyket over alt, når jeg gikk på ski, satt i kano, i bilen osv, you name it! (egentlig heilt tragisk) men nå har jeg bestemt meg for å være en IKKE RØKER, resten av mitt litt....Jeg er endelig FRI og kan bestemme over mitt eget liv....Jeg har også lest Boken "endelig ikke røker" nødvendig å lese for å forstå at røyk ligger mye på psyken. Slik jeg forstår det virker det som personer som slutter pga staheten sin sliter veldig med å være røykfri...de drømmer om å røyke igjen og de må stå i nærheten av røykere for å kjenne lukten osv...Mens jeg får et par minutter i hverdagen "fremdeles der jeg har lyst på røyk, men tenkter på det fine jeg har nå med ikke å være en fange av røyken. (i tillegg til alt det andre som er bra med å ikke være røyker (helse, økonomi, fritid osv.).

Skrevet

Må få takke for mange gode og realistiske tips og ikke minst, FORSTÅELSE!!!!!!!! :-)

Lykke til til oss :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...