Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nettopp fått konstantert kraftig langsynthet og sjeling hos min gutt på 7 måneder. Han må begynne med lapp foran det ene øyet og briller med en gang.

Det finnes selvfølgelig veldig mye her i verden som kunne vært verre enn dette, både av sykdommer og "skavanker" som gir daglige utfordringer. Men jeg må likevel får si at det var litt leit at han må begynne med briller.

Særlig tenker jeg på baby og småbarnstadiet. Jeg er redd han må slite med det praktiske rundt det å ha på briller i forbindelse med aktiv lek, lekeslossing, ballspill osv. Dernest tenker jeg på skolealder og mobbing. Er man ferdig med "brilleslange" eller tror dere han kan bli et yndet mobbeoffer?

Har noen tanker eller erfaring rundt dette?

Skrevet

Jeg begynte med briller selv før jeg ble to, har hatt linser siden 14årsalderen. Jeg jobber med ungdommer, og det ser ut til at det ikke er så oppsiktsvekkende at noen bruker briller lenger. Fins jo mange fine design, og kaptein sambeltann bidrar visst til at lapp på øyet ikke er noe problem heller for småbarn!

Klart ingen ville velge å være kjempelangsynt, som jeg selv (begynte med 9 i styrke på venstre glass) hvis en kunne la være, men det har gått veldig bra. Har drevet kontaktidrett og vanlig motorisk utvikling.

På 70-tallet var brilleglassene kjempetunge, jeg fikk gnagsår på nesa og jeg måtte ha buksestrikk mellom stengene, bak hodet, så de ikke skulle skli fram - i tillegg fantes det kun gutteinnfatninger for barn...

SOm barn var det verste for meg hvis folk sa "stakkars du som ser så dårlig" - for jeg hadde jo ikke erfaring med noe annet og følte meg som hvem som helst andre.

Håper på at snuppa ikke har arvet synet mitt, men om hun har det er det ikke verdens undergang. Da håper jeg at det oppdages like tidlig som hos dere, mens musklene i øynene enda er fleksible, og tidlig nok til at hun slipper å ha et handikap i barnehagen.

Kjenner en liten gutt som var mye rasende og sint og som ødela mye for seg selv og andre da han var liten. Viste seg at han ikke kunne se så godt, og han ble frustrert da han ikke fikk til det de andre gjorde. Da han fikk briller ble han en glad og rolig gutt.

Skrevet

"rasende og sint" hehe, veldig bra skrevet...

Skrevet

Eldstejenta vår på 3 år og 3 måneder har hatt briller siden hun var 16 måneder. Det største problemet hittil er at hun sannsynligvis ennå ikke har fått riktig styrke på brillene. Vi begynte med 5+, men for 1 år siden gikk hun opp til 6+. Synes fortsatt det virker som om hun ikke ser helt sånn som hun skal, så jeg håper hun snart kan få konstatert riktig brillestyrke. Hun sliter litt med grovmotorikken på grunn av at synet ikke er helt bra, men ellers klarer hun seg veldig bra i barnehagen og sånt. Har aldri hørt at noen av ungene har kommentert brillene en gang, og selv har hun aldri klaget på dem eller tatt dem av. Hun godtok dem fra dag 1.

Vi har ei jente på 8 måneder som vi har lagt merke til har begynt å skjele litt, men vi fikk beskjed om at de ikke undersøker eller sender hendvendelse til øyelege før hun er 1 år, og det gjorde de heller ikke med eldstejenta. Jeg har jo hørt at det er en fordel at de begynner med briller så tidlig som mulig, så jeg lurer på hvordan dere har gått fram for å få konstatert dette så tidlig som ved 7 måneder?

Skrevet

Misforstå meg riktig nå :

Baby/barn med briller er noe av det mest sjarmerende jeg ser!

Jeg synes de er så utrolig søte, og "snoope" :)

Jeg skjønner at det nok ikke er praktisk, eller kjekt for foreldrene.

Å at man selvsagt vil de skal være foruten.

Men bare så dere vet det : Hvis dere ser ei dame som gliser fra øre til øre, med tårer i øynene å plundrer med barnet deres, så er det nok Ihjel sjarmerte meg :)

Skrevet

Hei!

Vi har en gutt på 4 år som fikk briller i fjor. Han er også veldig langsynt, hele +9 (han har aldri hatt problemer verken motorisk eller annet, bortsett fra å sitte litt for nær tv'n, så vi ble litt sjokkert når det viste seg å være så ille).

Jeg er også bekymret angående mobbing når han kommer i skolealder, men i barnehagen i hvert fall er det ingen som har kommentert brillene annet enn å spørre hvorfor han fikk dem (helt i begynnelsen), så jeg håper det fortsetter slik på skolen også...

Angående det praktiske (i småbarnsalderen, noe annet har jeg ikke erfaring med), så har det gått ganske greit med gutten vår, han er ute og leker med de andre uten å ha problemer ser det ut til. Så det går seg nok til helt fint skal du se. :)

Skrevet

Gutten min begynte på skolen i høst, og har aldri blitt mobbet for brillene. Tror det er verre hvis de plutselig kommer med briller

Skrevet

Vår sønn har hatt briller fra han var 2 1/2 år, og vi/han har overhodet ikke hatt noe problem. Jeg var veldig bekymret da han begynte med de, at han selv kanskje ville plages av de, at de ville være i veien osv, men nei da. Han har brukt de non-stop fra dag 1 (han er nå 7 år), har heller ikke blitt mobbet av andre pga brillene. Det eneste som har skjedd, er at brillene har blitt ødelagt i lek et par ganger, men sånt må man nesten regne med.

Skrevet

Takk for så mange gode erfaringer med brillebruk.

Det var legen på helsestasjonen som henviste oss videre til øyelege/ortoptist ved 6-måneders kontrollen. Hun sa at småbarnssjeling skal opphøre ved ca 6-måneders alder, ellers så kunne det tyde på svak øyemuskel. Dette kombinert med langsynthet kan gi vesentlig forverring av synet på sikt, og er fordelaktig å korrigere så tidlig som mulig. Derfor sendte hun alltid barn som sjeler til spesialist, sa hun. Bedre med en for mye enn en for lite.

Hvis dere har historie med langsynthet i familien, og dere ser at jenta deres sjeler ved 8 mnds alder mener jeg det bør være grunnlag for å få en henvisning. Var jeg dere, ville jeg ha kontaktet helsestasjonen.

Skrevet

Jeg har bare personlig erfaring med det å bruke briller selv på skolen, men det fører da ikke automatisk til mobbing. En og annen "brilleslange" tåler de fleste, mobbing er noe helt annet. Enten det er briller eller noe annet, finner de fleste barn på et eller annet å erte andre barn med... De er utrolig "kreative" der. Du må ikke bekymre deg for dette. :)

Det er svært stor sjanse for at gutten vår også vil trenge briller etterhvert, både pappa og jeg er nærsynte (eller var, da, før operasjoner). For meg ble ikke dette oppdaget før jeg var ti år - da hadde jeg sett temmlig dårlig lenge. Vi skal være mye mer oppmerksomme med gutten vår, og sende ham til optiker tidlig. Vær glad for at dette ble oppdaget i ung alder, og at han kan få brillene han trenger! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...