Gå til innhold

Tilvenning til stillestående vogn....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min har hatt kolikk siden fødselen og har kun sovet under trilling eller bæring i skal (og ved puppen om natta). Nå begynner han å bli bedre og det er vel snart over (snart 12 uker gammel). Så nå har jeg lyst til å lære han å sove i vogna selv om den står stille! Foreløpig er han så var på det at han våknet når jeg venter på grønn mann ;-)

Hadde vært så herlig å få han til å sovne i vogna ute uten å gå på tur hver gang. Tror det gagner både han og meg :-D Noen som har tips til hvordan jeg kan venne han til dette? Er innstillt på at det kan ta sin tid. Lurer f.eks på om det er best å trille en stund først og så stoppe, eller bare trille til han sovner og deretter stoppe med en gang... Håper noen andre har gjort dette og kan gi meg noe lure råd!

Tenkte også at hvis jeg får vent han til å sove i en stillestående vogn blir det lettere å venne han til å sove i senga si om natta den dagen jeg bestemmer meg for å ta det "oppgjøret" ;-)

Skrevet

uff da, ser ut som jeg er alene om å prøve dette her ;) Nå står ihvertfall pappaen på verandaen og triller og stopper og triller og stopper. Ser ut til at det er en lang vei å gå....

Skrevet

min erfaring er at å trille tur sånn at babyen sovner fører til at den våkner med en gang vogna stopper. Det som funka her var bare å rugge på vogna til hu sovna, og så sakte men sikkert slutte å rugge. Da sov hu, måtte gjerne gjenta prosessen noen ganger før hu sovna godt....men sakte men sikkert gikk det bedre og bedre. Og nå kan jeg legge hu oppi og hu sovner uten at jeg må rugge. (nå er hu også snart 9mnd da,men fra rundt 3-4mnd har jeg kunnet la vogna være i ro)

Får håpe der ordner seg for dere etter hvert!

Skrevet

Har samme problem både med vogn og kurv i stuen. Slitsomt å sitte å vugge hele kvelden og alltid på tur på dagtid,våkner med en gang vognen stopper...

så nå sitter jeg å vugger og vugger...snuppa er stuptrøtt,men vil ikke sove og jeg orker ikke vugge hele tiden...vil så gjerne at hun finner roen selv...

Skrevet

Takk for tips! Høres jo logisk ut at det blir mindre overgang fra bare rugging til stille enn trilling. Skal prøve imorgen :-) Han sov faktisk 20 minutter i vogna på verandaen ikveld, men da han våknet og skjønte han sto stille fikk vi han ikke til å sove igjen selv om vi trillet og rugget og holdt på. Han bare hylskrek og når jeg tok han opp av vogna etter noen minutter (jeg klarer aldri å høre på den hylinga lenge) så han SÅ fornærmet på meg ;-)

Skrevet

har hatt akkurat samme problemet....har trillet halve kommunen rundt for å få poden til å sove... og han våknet alltid når vognen stoppet. Hvis jeg la han rett ut i vogna og trillet litt på terrassen så han sovnet sov han akkurat i 40 min så våknet han...

Men...plutselig begynte han å sove lenger- helt av seg selv. Begynte med det rundt 7 mnd. Nå er han 8,5mnd og sover begge lurene ute i vogna si på terrassen. Noen ganger sovner han på vei ut, andre dager må jeg trille litt fram og tilbake. Han sover alt fra 1,5- 3 timer om gangen (gjerne lengst den første luren)

Så- det er håp for dere. Jeg trodde aldri det kom til å bli bedre og at jeg måtte fortsette å trille og trille...

Hold ut! Det blir bedre!!!

Skrevet

tror det viktigste bidraget er babyens eget - det å bli større! vi har både vugget og trillet, og forsøkte alt mulig for å venne mini av med det, uten særlig hell. så, fra ca 5 mnd, ble ho bare flinkere og flinkere av seg selv, akkurat som ho da skjønte mer av dette sovne-opplegget. nå hjelper vi henne når ho trenger det, men som oftest klarer ho det selv. lykke til og ikke stress, de klarer det altså selv etterhvert, stort sett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...