aaha Skrevet 10. januar 2009 #1 Skrevet 10. januar 2009 har lyst til å begynne å lage litt selv istedenfor å bare bruke industrifremstilt, så blir glad for oppskrifter på meltyper, mengde og fremgangsmåte. er det sånn at man kan koke opp grøt på vann for å ha i kjøleskapet et par, tre dager, og så blande i mme når det skal spises? Og er det sånn at man MÅ ha i mme eller mm, siden det alltid er det i industrifremstilt grøt?
Isabella12 Skrevet 10. januar 2009 #2 Skrevet 10. januar 2009 Du finner opprskrifter her. http://www.barnemat.com/recipi_0.htm Industrifremstilt grøt er vitamin- og mineralberiket og sikrer jernopptak, så det er greit å følge oppskrifter, bløte kornet og bruke riktig kornslag slik at barnet ditt får mest og riktigst mulig næring. Ellers blander jeg all grøt med vann uansett om den er tilsatt mme eller ei. HS sa det er helt greit så lenge barnet legger godt på seg og får mer enn nok melk hver dag.
aaha Skrevet 10. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 10. januar 2009 takk takk! har sett på oppskriftene nå! Ser at i noen av de så skal man koke opp morsmelk/erstatninga ,ed vannet og melet, blir ikke næringsstoffene borte da? og når man lager grøt av havre til baby som enda bare klarer å spise finmoset, hva slags havregryn bruker man? finnes det noen andre slag enn små og store gryn? når jeg leser i det matheftet som vi fikk på helsestasjonen, så får jeg inntrykk av at alle melsortene må bløtlegges en time før koking. Men gjelder dette egentlig bare hirsekorn, sånn at hvis jeg skal lage av hirseflak, havregryn eller sammalt hvete så trenger det ikke bløtlegges?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå