Frøken Freken Skrevet 10. januar 2009 #1 Skrevet 10. januar 2009 Snuppa er 4 måneder gammel, hun har vært småspist siden fødselen og spiser omtrent 11% av sin vekt i døgnet. Den siste måneden har hun fått 5 måltid i døgnet, legger seg 2000 og sover til morgenen. Har følt i det siste at jeg har gitt henne mat før hun er sulten, hun har spist små porsjoner. I dag våknet hun ikke før klokka 08.30 - hvilket betyr at jeg må ned i intervaller på mindre enn 3 timer mellom flaskene om jeg skal få henne i seng til vanlig tid. På NAN-pakkene står det at barn på 4-5 måneder skal ha 5-4 måltider i døgnet. SÅ jeg tenkte rett og slett at jeg skal la det gå lenger mellom flaskene i dag. Er litt redd for at hun skal få i seg enda mindre enn før da. (Oi dette ble en hel utredning:) Er det andre som har barn som kun spiser 4 ganger i døgnet??? (Hun har ikke begynt med fast føde, forresten.)
embo Skrevet 10. januar 2009 #2 Skrevet 10. januar 2009 Ja, dattera mi er litt over 4 måneder gammel og har fått 4 flasker i døgnet siden hun var omtrent 3 måneder gammel. Hun pleide å drikke kun halvparten av de fleste flasker, og ofte ville hun drikke ingenting. Samtidig begynte hun å vise ingen interesse for den siste flaska da jeg vekket henne kl. 10-11 om kvelden. Så jeg bare droppet den siste flaska, økte mellomrommet på måltidene til 4 timer, og tilbød henne mer melk på hvert måltid, slik at summen av de 4 flaskene er cirka 15% av vekten hennes. Dette har funket kjempebra hos oss, og hun får i seg faktisk mer melk nå enn da hun fikk 5 flasker om dagen. Hun legger fint på seg og sover alltid gjennom natta.
Frøken Freken Skrevet 10. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 10. januar 2009 Tusen takk for tilbakemeldingen, embo! Jeg har litt lett for å bekymre meg, så da er det godt å vite at andre også har lignende opplegg!!! Snuppelure legger også på seg slik hun skal, selv om hun kun spiser 11%av kroppsvekta. Kan jeg spørre hvor mye du tilbereder til hvert måltid?
embo Skrevet 10. januar 2009 #4 Skrevet 10. januar 2009 Jeg forstår godt bekymringa ) Selv var jeg veldig usikker om dette var "riktig" måte å gjøre ting på, men snuppa virker veldig fornøyd og gråter aldri av hunger. Hun får cirka 230ml (210ml vann + 7 skjeer pulver) til hvert måltid nå.
Frøken Freken Skrevet 10. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 10. januar 2009 Jeg får sjelden jenta mi til å spise mer enn 170ml. Ofte ser det ut som om hun er ferdig etter 100ml, og så må jeg "mase" på henne (tilby mange ganger) for å få i henne resten. Selv er jeg i overkant glad i mat, så jeg syns dette er litt vanskelig å forstå. Utrolig at jeg ikke klarer å slå meg helt til ro med dette, ettersom hun alltid har spist lite,men likevel har lagt fint på seg:)
llnva Skrevet 10. januar 2009 #6 Skrevet 10. januar 2009 Helsesøster sa til meg at når de er så gamle som 4 mnd skal de få kjenne på følelsen å være sulten og mett. derfor er det ikke alltid bra å gi mat hver 3. time dersom hun ikke vil ha. dette vil nok etter hvert føre til at hun drikker med pr. måltid. du merker fort dersom hun er sulten;) lykke til!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 10. januar 2009 #7 Skrevet 10. januar 2009 Har også en småspist liten jente, som jeg ofte må "tvinge" i litt mer mat... Ofte vil hun ikke ha mer enn 80 ml per måltid ca, så da må jeg lure i henne litt mer, selv om hun viser tydelige tegn på at HUN syns d er nok (og d er d jo åpenbart ikke, hun er jo tross alt tre mnd og "stor" jente nå Av og til begynner hun da å gråte, og jeg må bysse og hysje for å få henne til å spise mer.. Og når hun da roer seg igjen, kan hun fort vekk spise nye 30- 40 ml, så da er hun vel egentlig mer sulten vil jeg tro, på tross av sirkuset..? Synes også d virker som om hun spiser mer per måltid hvis jeg lar d gå litt lengre tid mellom hver gang, pluss at d da blir mindre tull, og mer effektiv spising... Så lurer litt på om jeg skal begynne å la d gå litt mer tid mellom hver mating, og ikke være "føre-var" hele tiden og gi henne mat før hun egentlig har vist tegn på sult... Men så er hun jo ganske lita da, bare ca 5 kg nå (er tre mnd gammel)... Ikke lett dette altså.. Har regna litt på d, og hun ligger vanligvis på ca 12-13 % av kroppsvekta si per døgn, så d er jo bra hvertfall..=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå