Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri hatt tro på Feber metoden ( riktig skrevet?)

Her har lillemor alltid lagt seg i egen seng, på vårt rom å sovet til en plass mellom 23 - 05 på morgenen, for så kommet over til oss å sovet videre til 07. Etterhvert som hun ble eldre har nattesøvnen utviklet seg til å bli dårlig for oss alle.Mannen min snorker, lillemor er vàr på lyder og jeg har sovet halveis utenfor sengen. Men hun SKULLE altså over.

På nyttårsaften tok vi kampen med henne. 2009 skulle bli året hvor hun sov på eget rom, uten å kommer i vår seng. Altså hele natten i egen seng. Det ble en hard kamp.

På selveste nyttårsaften stod hun fra 23.00 til 04.00 å hylte i forbannelse i senga si. Hun nektet å legge seg. Fullstendig rabiat var hun, det var gråting på høyt nivå . Jeg var totalt utsyket av henne, å syntes såååå synd på henne. Men hun måtte pent være i sengen sin. Inn la henne ned, gav smokken, å gikk ut, å hun var kjapt opp igjen. Tilslutt sovnet hun hikstene kl 04. Fullstendig utmattet , uten stemme på morgenen, som begynte kl 06!

Slik var både dag 2-3-og 4. I timesvis. Jeg var redd for a hun hadde hodepine, sult , osv. Men med god støtte fra Helsestasjonen forsatte vi , uten vann, mat eller å gi oss. Helsestasjonen mente hun kom til å roe seg etterhvert, øktene ville bli kortere og kortere, men det ble de ikke. Hun gav på som en gal, helt hysterisk. Jeg satte utenfor soveromsdøren hennes, på skift med pappaen. Ingen i huset sov.

Dag 5 la vi henne uten diskusjon, på eget rom kl 1930, å lillmor sov til kl 09.55 dagen etterpå. Jeg var inne hos henne 7 ganger den nattet, i frykt for at hun var død. Det var ubehagelig stille. Siden da, har vi sovet.

I egen seng, uten å våkne en eneste gang. Å hun sover i over 12 timer, hver natt.. står opp mellom 08-10 engang.

Vi vant kampen, mot verdens staeste lille jente :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wow, grattis... Så utrolig deilig det må være å sove en hel natt... *misunnelig* Men jeg orker ikke ta opp kampen.. men min gutt sover nå hvertfall i egen seng om natten.

Skrevet

Takk:)

Jeg er veldig fornøyd.

Jeg anbefaler alle som savner nattesøvnen å ta kampen...

Jeg er mere opplagt og lillemor er mere opplagt.

Alle sover bedre... Selv om jeg alltid har trodd at å ligge i mammas seng er tryggest ;)

men man finner ut hver for seg hva som funker:)

Hun sover forresten fremdeles;)

Skrevet

Så bra:D gratulere:)

hvor gammel er hun? lurer på når jeg skal tenke på å legge vesla på eget rom:)

Skrevet

Uff, stakkars liten....Dere får gjøre som dere vil altså, men å kjempe mot mitt meget barn på den måten du beskriver ville iallefall eg aldri gjort. Er det sånn du ser på familien? En kamp mellom deg og barnet?

Vi har valgt å JOBBE SAMMEN om å få til gode rutiner og en hel natts søvn, og det har gått veldig bra. Snuppa sover nå fra 19-00 til 0700 uten oppvåkninger og vi har aldri måttet la henne skrike. Å gamble med mitt barns psykiske helse vil eg aldri gjøre....

Skrevet

" Å gamble med mitt barns psykiske helse vil eg aldri gjøre...."

Litt drøy den vel...

Alle barn er forskjellige. Å danse etter barnets pipe er å gjøre dem en bjørnetjeneste iallefall. Barn trenger grenser og konsekvente voksne ellers blir de utrygge.

Skulle jeg gitt jenta mi kake og godteri når hun ba om det for å slippe den hylinga som kommer kanskje? Tror ikke det....

Skal jeg la henne være oppe så lenge hun vil for å slippe hyling når hun ikke vil legge seg? Tror ikke det....

OG - min eldste har vært MYE enklere å ha med å gjøre så barn er veldig ulike.

Min yngste ville aldri spist middag/kun spist pølser og pizza om ikke jeg hadde vært sta fra dag en og IKKE gitt etter når hun vil ha noe annet å spise.

Poenget mitt er bare at innlegget ditt er tåpelig Yo&LaPirilimbilimbilona

Hørt om barneoppdragelse?

Skrevet

De skriker jo ikke fordi de har vondt eller noe, de skriker fordi de ikke får som de vil.. og det er ikke farlig for dem... klart det ikke er noe morsomt å ikke få viljen sin!

Skriker de av smerte eller sult så er det klart man gjør noe med det..

Jeg er trofast fan av Nanny911 (Barnevakt greiene på TVN), og der gjør de det hele tiden.. og ingen barn har noen gang hatt vondt av det, det er verre for mor og far:P Og ALLE barna har (når de er vant til det) hatt det mye bedre og sovet mye bedre... Og de blir trygge når foreldrene viser hvor de står og hvordan det skal være, når de får klare rammer... og begynner man med det der så burde man ikke gi seg etter en natt fordi da er man tilbake på begynnelsen igjen:P

-og sitter muligens igjen med et usikkert barn som ikke skjønner hva foreldrene vil...

Skriver under på Gerd sitt innlegg.

Tåpelig skrevet "Yola"

Skrevet

jeg har brukt denne metoden på nr 1 og nr 3, nr 2 hun hadde jeg ingen problemer med.

Jeg var inne på rommet hele tiden, tok opp og trøstet og la de ned igjenn. Sånn holdt jeg på til de ga seg og fant roen og så sovnet. Og synes den funket veldig greit. Kunne bruke opp til 2 timer på rommet. Men lot de ikke skrike. Tok de opp og la de ned når de hadde roet seg.

Skrevet

Herregud!! Blir så irritert på dere som forsvarer bruken av Ferber. Det er mye forskning som viser at metoden kan gi psykiske skader for babyen. Gidder ikke bruke tid på å finne dokumentasjon. Men det er flere her inne som har gjort det, flere ganger!

Og argumentet om Nanny911!!! Den var ny! Det programmet tar ikke for seg små babyer som har sovet trygt og godt i mor og fars seng i hele sitt liv og så brått og brutalt blir plassert i senga si og ikke blir tatt opp for litt trøst! Mor er ikke på rommet engang!!!! Det tar for seg litt eldre unger som har blitt oversett, ikke blitt satt grenser for, respektert osv osv.

Nei, jeg vil ikke gratulere deg HI. Synes veldig synd på frøkna di som fikk en så brå overgang. Bare overskriften din får det til å grøsse nedover ryggen min. Vinner du virkelig over babyen din du da?? Her er vi en familie med trygge rammer.

Skrevet

Fint hvis du hadde giddet finne frem dokumentasjon..vil gjerne lese.

Jeg for min del synes ikke så veldig synd på jenta som sover trygt og godt nå i sin egen seng og våkner uthvilt og fornøyd..

Skrevet

Trøtta&Snuppa :

Noe så utrolig provoserende har jeg aldri vært borti. Faktisk så forbannet gjorde du meg nå , at jeg fikk mest lyst til å smekke til deg.

Men for å beholde fattningen ber jeg deg ta deg en tur rundt om på Helsestasjonene her i landet , å snakke vett i hodet på Helsesøstrene som jobber rundt omkring : Ferber metoden , er farlig. Den gir babyene våre ( å stakkars frøkena mi som sannsynligvis er meget skakk kjørt i flg deg) psykiske problemer. Du burde virkelig ta all den dokumentasjonen du har om denne metoden å gi til folket.

JA! Jeg vant over dattra mi, jeg lærte henne at i sengen skal du sove, i din egen seng. Jeg har alltid lagt deg i din egen seng om kvelden , trygt ved min side ( vedsiden av min seng) , og etterhvert som du ble fast gjest i sengen vår løftet jeg deg forsiktig tilbake mens du sov. Dynen din var alltid oppvarmet så det ble ikke kaldt når du la deg der.. Etter hvert som du protesterte , satt jeg ved din sengekant å sa myke varme settninger til deg.. Jeg strøk hodet ditt , hånda di, bysset deg.. jeg hadde mange søvnløse netter jeg , å det gjør meg ingenting. Du går foran alt.. Men du sov så dårlig i vår seng , å da bestemte vi oss etter mye dikkidering at nåååå skal du sove i din seng hele natten.. Det ble 4 dagers kamp, å vi VANT! Vi vant over deg :) Å nå, sover du hele natten igjennom i din seng , på ditt rom.. UTEN å våkne en eneste gang før det er morgen. Du er kjempe uthvilt , og fornøyd:)

Trygge rammer?

Pass kjeften din Trøtta. Du kommer med stygge ting her altså!

Skrevet

Anonymor: Flott jobba! :-) Ikke noe er bedre enn god nattesøvn, og opplagte foreldre og barn dagen etter! :-D

Støtter deg i valget du gjorde!

Skrevet

Burde holdt meg unna, men det går visst ikke..

Husker sist et Ferber innlegg var oppe, så kom det en hel del linker til såkalt dokumentasjon på at barna blir psykologisk skadet av Ferber.

Men ut i fra det jeg leste, så stod det at dersom du forlater (abandon) et gråtende spedbarn over lengre tid, så kan det skape traumer. Men her er det ikke snakk om spedbarn og ikke snakke om å forlate. Dvs ungene ligger ikke alene og gråter i mange timer; altså man går ikke ut av rommet med hvor barnet gråter og ikke går inn igjen på 5-6 timer..

Så hittil har jeg enda ikke sett faktisk dokumentasjon på at Ferber alene skaper så mye vansker. For jeg tror det er så godt som umulig å forske på!! Vår psykiske helse påvirkes av så enormt mange ting og man kan ikke skille ut at det var Ferber som tippet barnet over kanten.

Hver enkelt må få gjøre det som passer dem, det er ikke snakk om foreldre som bruker metoden for å få mer tid til å drikke latte, se på tv og lakke neglene...

Skrevet

Jeg tar i bruk en mild variant av Ferber dersom nødvendig og når barnet nærmer seg året, men er ekstremt nøye med å være i rommet, maks få meter fra barnet. Vi kjenner noen som mistet barnet sitt fordi de skulle la de skrike fra seg - og dette syntes de var så vanskelig at de valgte å være i en annen ende av huset da barnet skrek, dessverre, og resultatet var faktisk at barnet hikstet seg til å ikke puste. Dette er nok et ekstremt sjeldent og forferdelig uheldig tilfelle, men det gjør at jeg er skeptisk light....

Brukte metoden til en viss grad med nr 1, tre ganger, og det fungerte fint, brukte vel 3 dager pr gang, men var alltid synlig for barnet og ofte oppi og ga smokken, men null øyenkontakt og ikke noe snakking.

Oppfordrer til moderat bruk av Ferber jeg da, dersom man må.

Denne gangen er det ikke noe tema, dessuten er babyen bare 5 mnd, så ikke aktuelt egentlig.

Lykke til og vær forsiktige.

Jeg er både for og imot faktisk. Glad for de som har gode resultater (som oss) men forferdelig trist for de som har dårlige resultater og denne ene familien som hadde et fatalt utfall.

Skrevet

Takk! Jeg setter pris på det .

Siden vi akkurat har gått igjennom det , synes jeg det er sårende at folk skriver : Her har vi trygge rammer.

Som om jeg satte henne der inne alene i timesvis uten å bry meg...

Som om ikke jeg hadde lyst til å gi etter..

Som om jeg ikke hadde en kamp med mammahjertet der jeg satt

Hvor forvirret ville hun ikke blitt om jeg plutselig gav etter?

Nei glad jeg tok denne kampen med henne, selv om det var knalltøft.

Nå er alle opplagte om morgenen.

Skrevet

Har verken tro på ferber eller annen forskning som man kan lese seg ihje om på nettet, synes det blir helt feil å sette sin lit til fremmede folk som forsker enn til sitt eget barn!

Hva med å bli kjent med sitt eget barn? Kjenne igjen de forkjellige gråtelydene? Vite hvor grensa går før det blir utrygt? Alt dette har jeg iallfall jobbet hardt med siden jenta mi ble født! Og hun har aldri fått kommet og sovet i vår seng, vi har bevisst latt henne sove i senga si sjøl hele tiden fra hun var født. Og hun har sovet hele natten og aldri våknet gråtende eller redd, hun blir 2 år i mars! Da hun ble veldig syk rundt 1 års alderen med 40 i feber og stygg hoste, ville jeg ha henne i sengen vår, men hun nektet! Ville bare ligge i senga si sjøl! Så jeg la da senga hennes ved siden av vår så jeg fikke fulgt med henne hele tiden.

Nei, aldri la det bli en vane å sove i foreldrene sine seng fra starten av er iallfall det beste man kan gjøre for barna, da slipper man å vinne over barna sine senere!! Jeg har aldri vunnet over barna mine,og de har aldri vunnet over meg!!

Det er noe å være stolt over det!!!

Skrevet

Jeg forsto deg som en ansvarlig mamma som valgte dette med mål om å få en konstruktiv hverdag - ikke minst en harmonisk en - for babyen og dere selv.

Det er helt utrolig undervurdert å gjøre denne innsatsen tre dager (og så får man holde seg konsekvent etter dette da...) for å få mer harmoni og ro i åresvis etterpå.

Men man skal være varsom, noe jeg forsto at du og dere var.

Stå på!

Skrevet

Det er helt sant det :) Enig med deg. Å ja du kan være stolt ja:)

Skrevet

Jeg vil anbefale foreldre å puffe/klappe rytmisk på rumpa til ungen, mens ungen ligger på magen (så sant ungen kan snu seg selv da). Da roer det seg ofte raskt..

Anna Wahlgren sin sove-hele-natten-kur er veldig fin for litt større babyer.. Da roer man barnet i sengen sin, og går ut med en regle når barnet er rolig (men før det har sovnet så det får med seg reglen).

Man går inn ca hvert 2. minutt og roer barnet når det skriker.. Etterhvert roer barnet seg bare det hører reglen.

Har funket perfekt her på 2 barn. Trenger bare å legge de på magen og si regla så er det stille,,

Tok 2-3 dager før de begynte å sove natten gjennom uten å våkne:)

Anefales:)

Skrevet

Har ALLTID holdt meg unna sånne type innlegg og har ingen erfaring med ferber. Men som jeg forstår så er det ingen her som har brukt metoden som har latt barne gråte alene i timesvis, eller mange minutter av gangen for den saks skyld. Jeg vet ikke om det er ferber jeg bruker når lillegutt noen ganger ikke vil legge seg, og jeg går ut og inn med kanskje 30 sekunders mellomrom for å legge han ned i sengen sin igjen... Hvem er det som orker å høre barnet sitt skrike mer enn 30 sekunder av gangen.. ikke så mange tror jeg.. Virker som ganske trygge rammer når mamma står utenfor døren og går ut og inn hele tiden og stryker og lar barnet vite at hun er der. Så all ære til deg HI, noen barn trenger å lære å sove i sin egen seng, og å sove hele natten, og det virker som du har lært henne det på en trygg måte.

Skrevet

jeg har en følelse av at alle som er imot ferber aldri har hatt barn som ikke sover (av seg selv eller i det hele tatt..) hva skal man gjøre..?

jeg har ikke brukt denne metoden..ennå.. men syns det er opp til hver enkelt. og psykiske skader..det kan man vel få av det meste om man søker på nettet etter det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...