Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #1 Skrevet 10. januar 2009 Hun ser på meg med verdens mest utspekulerte blikk, etter å ha suttret å "maset" hele morran, å kliper det hun makter i ansiktet på meg. Dette er liksom da et "nei" område i heimen. Hun gir seg heller ikke, griper i ansiktet å klyper til, mens jeg tar bort hånda, å sier bestemt NEI. Men neida. Blir værre og værre, setter henne ned på gulvet ,men da blir det ramaskrik å hun SKAL opp igjen... men kun for å klype meg. Så jeg kløyp henne tilbake, i ansiktete. Såpass at hun kjente det, å da ble det slutt på klypingen...........
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #2 Skrevet 10. januar 2009 Jeg er så imot sånt at jeg vet ikke hvor jeg skal starte en gang.' Du høres ut som svigefaren min: bit barnet, da slutter det fort å bite da. Men så små barn greier ikke å tenke " du kløp meg fordi jeg kløp deg", de tenker " hvorfor gjør en som elsker meg, noe mot meg som gjør så vondt". Plukk opp en bok om småbarnspedagogikk.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #3 Skrevet 10. januar 2009 Kjære Anonym. Hadde jeg vært fan av å "gi tilbake med samme mynt" hadde jeg aldri skrevet det jeg skrev. Da hadde jeg bare styrt min egen skute , å aldri nevnt det for det funker, eller vi tror på slikt. Jeg er høy motstander av å knipse barn som er "langfingra" på hånda, eller bite de hvis de biter meg. Men jeg er heller ikke den som åpner boka om småbarnspedagogikk hele dagen. Jeg kjøper den forresten ikke, jeg mener at i 2009 er vi såpass oppegående at vi kan litt om barn. Men hun kløyp ikke meg mere, å det overasket meg. Kanskje den metoden er undervurdert? Jeg kommer nok aldri til å bruke den metoden noe mere, men det overasket meg at hun skjønte meg, å at det hun gjorde var galt. Hun vet da hvor nesa si er, å da tror jeg hun skjønner at mamma elsker henne uansett , er der og vil være der for henne uansett hva hun gjør.. men å klype og slå mener jeg vi kan ta opp med de allerede ved 1 års alder, å poengtere saken vår . Hvor vidt man klyper, biter eller knipser skal jeg ikke si så mye på , men hun sluttet å klype meg......... Barnemishandler? eller bare et mennesker som forsøker å finne den riktige veien til et barn som ikke slår eller klyper. Hilsen "svigerfar"
Marit82 Skrevet 10. januar 2009 #4 Skrevet 10. januar 2009 Æ e enig med Svigerfar, som sikkert er HI? En kombinasjon av god pedagogikk og sunnfornuft , samt litt menneskelighet!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #5 Skrevet 10. januar 2009 Men herregud da! Hvis barnet ikke klarer å resonnere seg fram til at "du kløp meg fordi jeg kløp deg", så er barnet heller ikke i stand til å tenke noe så innfløkt som "hvorfor gjør en som elsker meg noe som gjør meg så vondt?" Er heller ingen fan av en slik "metode", men tror nok dette heller er en fortvilet mor som bare gjorde dette som et av mange forsøk på å få barnet til å slutte. Tilfeldigvis så funket det. Det hadde det ikke trengt å gjøre, og hva hadde da hensikten vært? Tror ganske enkelt barnet har registrert at det var vondt og dermed ikke gjør det mer - idag i hvert fall.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #6 Skrevet 10. januar 2009 "Men jeg er heller ikke den som åpner boka om småbarnspedagogikk hele dagen. Jeg kjøper den forresten ikke, jeg mener at i 2009 er vi såpass oppegående at vi kan litt om barn." Dette er jeg TOTALT uenig i! Alt annet skal vi tilegne oss teoretisk kunnskap om, men akkurat barneoppdragelse skal vi liksom ha innebygd ekspertise om! Bullshit!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #7 Skrevet 10. januar 2009 anonym 08.43: Ærligtalt har du kunnskaps bøker om alt du da? Husvask? Hvordan klare å betale regningene dine? Du følger vel såpass med å leser på nett, blader, media, osv at du kan litt? Jeg tenker : Jeg har en god barndom, jeg har en samboer med god barndom, jeg følger med i verden og utviklingen, jeg snakker med helsestasjonen, jeg skjønner kjenner og skjønner dattra mi. Å mye uløste mysterier er det rundt barn, å mye skal komme etterhvert. Men enkle ting klarer jeg. Virkelig. Ellers hadde vel ansvaret ikke vært mitt? Jeg mener at man i 2009 faktisk kan slippe å kjøpe Bøker om hvordan oppdra og ha barn. Jævlig merkelig at de klarte det for 100 år siden, da det slettes ikke var normalt å stikke å kjøpe malen i butikken........... Nei kos deg med Bullshitt`n din, og boka. Mine barn kommer nok like langt som dine.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #8 Skrevet 10. januar 2009 Hahahaha:) Ja enig, sunnfornuft har vi da... Kjøp nå for pokker boka, men ikke kom å fortell at du ikke klarer deg uten den? Da blir jeg redd asså...........
Eplejuice Fødeklar Skrevet 10. januar 2009 #9 Skrevet 10. januar 2009 Egentlig skulle jeg ikke gidde å komme med noe innlegg i denne tråden en gang. Men, ikke bøker for hvordan man oppdrar barn, men hvordan barn tenker og hvordan hjernen dems fungerer. De tenker nemmelig ikke slik som oss, for hjernen dems er ikke utviklet så godt ennå. Det er mye de skjønner, de skjønner mer enn hva vi tror i de fleste tilfeller. Men så er det mye vi tror de skjønner, som de ikke skjønner også, fordi hjernen dems har ikke mulighet til å fungere på den måten. Å hvis man ikke har nok vett, til å vite at man skal ikke klype, bite eller slå små barn, eller ikke greier å takle at barn slår, biter eller klyper på noen annen måte enn å ta igjen, da bør man virkelig plukke opp en bok å suge til seg litt kunnskap. Barn som blir slått, bitt eller klypet, lærer jo bare at det er lov til å ta igjen. For ikke å snakke om hvordan det påviker sinnedems.
Eplejuice Fødeklar Skrevet 10. januar 2009 #10 Skrevet 10. januar 2009 altså, ikke bare små barn da, men barn, uansett om de er store eller små selvfølgelig Man burde jo strengt talt ikke slå, bite eller klype verken dyr eller mennesker. Men nå snakket vi jo om barn da.
Anonymor Skrevet 10. januar 2009 #11 Skrevet 10. januar 2009 Lypsyl: er da forskjell på å være mishandler, å teste ut ting? Her ble det slutt på klypingen, å da har jeg vel klart å prelle av henne noe? Selv om hjernen i flg boken ikke funker slik, klarte hun å slutte å klype meg.. Noen skjønte hun vel? Å komme med at man ikke klarer å beherske seg er vel vel drøyt , siden jeg testet dette ut?
Eplejuice Fødeklar Skrevet 10. januar 2009 #12 Skrevet 10. januar 2009 Joda det er forskjeld, men hvorfor teste ut fysisksraff, fysiskstraff er ikke greit. Å hvis fysiskstraff blir rutine, da er det jo misshandling. Å i o med at du tøy til fysiskstraff, så bersket du deg tydeligvis ikke. Jeg håper da virkelig ikke, du rolig og i fullkontroll satt deg ned å bestemte deg for å klype datteren din. Tviler på at hun lærte så mye annet enn: Mamma gjore så jeg fikk vondt, nå ble jeg lei meg, hvorfor gjore mamma så jeg fikk vondt. Blir som med ris på rompa, det funker der og da, men ikke i lengden. Å i bonus så lærer barnet at det er greit å slå, klype, bite eller lugge, for mamma og/eller pappa gjør det jo.
lillebøllaspringmadrass Skrevet 10. januar 2009 #13 Skrevet 10. januar 2009 Jeg har gjort akkurat det samme som deg HI. Men her var det biting. Etter å ha prøvd alle andre metoder så beit jeg tilbake.. men bare såpass at han kjente at det ikke var noe godt.. Han sa aua.. og da sa jeg ""ja, det er vondt når noen biter, derfor skal vi ikke bite. Du skal ikke bite, mamma skal ikke bite og barna i barnehagen skal ikke bite. Ingen skal bite fordi det er vondt. ". Han ga meg en klem fordi han var leiseg, også trøsta jeg han og vi gjorde noe koslig etterpå. Han har aldri bitt etter det. Han var ca 1,5 år. Selv om de er små skjønner de jo endel.Mini som nå er på samme alder skjønner det samme, og barna mine er ikke noe annet enn normalt utvikla i hue. Så lenge du ikke bruker å ta igjen på barna dine , eller straffe den fysisk så skal du ikke bry deg noe om fanatikerne synes jeg. Vi er alle mennersker, og alle må finne sine metoder til sine barn. Jeg har aldri trengt å bruke den metoden senere. Det holdt med den ene gangen. Og jeg gjorde det ikke i sinne for å ta igjen, men for å vise at det faktisk var vondt. Er ikke alltid at barnet skjønner det før det kjenner det på kroppen selv. (og nei, jeg lærer det ikke å ta igjen, jeg forklarte klart at det ikke var lov.) Nei, jeg mener du har ditt på det tørre. Men overskriften på innlegget lokker jo fram alle som vil krangle da.
KaMa Skrevet 10. januar 2009 #14 Skrevet 10. januar 2009 Syns det er litt underlig at du mener du ikke trenger noen bok om barneoppdragelse, etter å ha lagt ut et sånt innlegg. At du i det hele tatt bruker ord som utspekulert om en ett år gammel unge er ganske usmakelig. Er ungen din krevende om morgenen og oppfører seg utidig, så kanskje du som voksen og ansvarlig skulle ha prøvd og tolke ungen på en litt bedre måte? Hun trenger sikkert å bli aktivisert. Unger er sutrete og masete når omgivelsene ikke strekker til.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 10. januar 2009 #15 Skrevet 10. januar 2009 Jeg har også bitt sønnen min en gang får å få han til å slutte med det. Han beit alt og alle .han beit meg til blods flere ganger og en dag beit han meg i ansikte og da sprakk jeg og beit tilbake .Kun den ene gangen.Og han sluttet å bite .
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #16 Skrevet 10. januar 2009 KaMa, det blir jo bare en påstand og spekulasjoner. Hvem sa noe om krevende? Fordi jeg kløyp dattra mi på ett år i kinnet, ikke hardt nok til at hun gråt eller noe, men kjente det, betyr da slettes ikke at jeg ikke kan noe om barn. Jeg er faktisk helt enig med hva noen sa her oppe: Fanatisk. Tolke barnet mitt klarer jeg nok helt bra, å aktivisering blir gjort i massevis, men jeg tolker dattra mi såpass godt at når hun skal opp ens ærend for å klype, for å få en reaksjon, prøvde jeg å klype tilbake. Vips, så var klypingen borte. Når det gjelder den boka, så må dere bare ha den viss dere har behov for den. Jeg føler fremdeles ikke, tross mange svar på innlegget , at jeg trenger en bok for å lære meg om barnet mitt. Mishandling? Ærligtalt! Nei tydelig at her er mange inne som lever i en , etter min mening, hysteri boble. Hvis det er barnemishandling, så syns jeg det er merkelig at såååå mange barn fremdeles får bo hos foreldrene sine. Nei , sunn fornuft ja. Å KaMa: Helsesøsteren vår sier : Disse små barna er pittesmå terrorister. De tester oss ut hele tiden! Uff uff, tenk at HS kan bruke et slikt ord da? Skulle nok ikke hatt jobben sin hun;) Å jeg sier med et glimt i øyet : Utspekulert............ Uff og uff.......
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #17 Skrevet 10. januar 2009 Da trenger kanskje ikke førskolelærene all utdannelsen sin heller da? Eller barn og ungdomsarbeiderne? Holder med noen kurs om, barn i krise, barn i sorg, sammarbeid mellom barn, barn og lek, barn med spesielle behov og ernæring? Fordi alt annet kan vi plukke opp fra media og bruke sunnfornuft.
KaMa Skrevet 10. januar 2009 #18 Skrevet 10. januar 2009 Jeg tolket det dithen at sutrete og masete var ensbetydende med krevende. Mulig du opererer med ord på et annet nivå enn folk flest. Jeg syns ikke det høres ut som du er særlig god på å tolke barnet ditt, siden du bruker de ordene du bruker. Du har ikke spurt deg selv om hvorfor hun er masete, sutrete og klyper? At helsesøster eller hvem som helst som har hatt spedbarn bruker ord som terrorister betyr ikke at små barn oppførerer seg på et vis med viten og vilje som kan oppleves negativt for foreldrene. Ellers så trodde jeg det var allmenn kunnskap at barn lærer av det vi voksne gjør, ikke hva vi sier. Og jeg syns, uansett om det virket eller ikke å klype ungen, at det er en skremmende dårlig metode. Det funker kanskje å banke en tolvåring helseløs også, om han oppfører seg "dårlig", men jeg ville ikke gjort det uansett.
lillebøllaspringmadrass Skrevet 10. januar 2009 #19 Skrevet 10. januar 2009 KaMa. Jeg som beit barnet mitt tilbake ville jo aldri finne på å banke en 12 åring helseløs fordi han banka et annet barn. Det var vel kanskje et ekstremt eksempel. Jeg vet utifra innleggene til HI at hun heller ikke ville gjort det selv om hun forsiktig kløp jenta si så hun skulle kjenne at det var vondt. Jeg mener at det er bedre de kjenner at det ikke er noe godt å bli klypt fra mamma som forklarer rundt det i rolige former og får barnet til å slutte, enn at samma barnet klyper et annet i barnehagen og blir klypt til blods tilbake. Da lærer barnet å ta igjen, men det gjør ikke det om mamma klyper litt tilbake for å lære henne at det er vondt. Og at det er derfor man ikke klyper. Det er en forskjell.. Hadde HI klypt henne som straff hadde jeg vært enig i at det hadde vært ille. Men det var ikke det det var. Det var for at hun skulle erfare at det ikke var noe godt. Jeg har faktisk ikke noen bøker om pedagogikk hjemme jeg heller. Jeg leser på nettet, og har gått litt kurs i forbindelse med å ha vært barnehageassistent og vært speiderleder.. Føler meg ganske så kompetent i jobben som mamma for mine barn fordet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå