Gå til innhold

Lavt jernlager

Anbefalte innlegg

Jeg fikk brev fra legen min i dag om at jeg hadde lavt jernlager og han anbefalte meg å kjøpe tilskudd på apoteket.

Jeg syntes brevet var ganske kort og utydelig. Det sto ikke hvor lavt det var eller noe ang. å ha lavt jernlager i svangerskap. Og nå er jeg bekymret da. Er det farlig for bebisen min?

Jeg er veldig trøtt og slapp, svartner og svimer lett når jeg reiser meg opp. Huff, ble bekymret altså!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139415799-lavt-jernlager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk samme beskjeden. Ble litt nervøs jeg også siden legen sa ifra 4 uker etter jeg hadde vært der. Men har kjøpt jern og fått i meg første dose.

Jernlageret ditt skal minimum ligge på 15. Under det så trenger man en dytt. Jern trenger kroppen for å produsere røde blodlegemer.

Jeg har lest litt om hvor skadelig det kan væte for barnet at mor har lite jernlager. Det finner jeg svært lite om bortsett at det står at det kan være føre til at barnet også får en jernmangel og kan få lav fødselsvekt. Men husk at dette er noe veldig mange gravide går gjennom. Det er ikke noe å bekymre seg spesielt over så lenge du får i deg jern nå.

Når du tar jerntabletten din så skyll det ned med et glass appelsinjuice. Appelsinjuice øker opptaket av jernet i tarmene. Ellers kan du spise mer kjøttprodukter i kosten. Men det skal holde med jerntabletter uten å øke jerninntak gjennom kosten.

Så slipp opp bekymringsrynken i pannen din og knask litt jerntabletter:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...