Frøken Freken Skrevet 9. januar 2009 #1 Skrevet 9. januar 2009 Jenta mi er 4 måneder. Jeg trodde man ikke skulle la de små sitte før de kan sette seg ned selv. (Uten at jeg vet når det er;) Mora mi lar imidlertid datteren min "sitte" på fanget (med støtte). Er dette skadelig for henne? Noen som vet om gode internettsider som handler om motorikk?
Gjest Skrevet 9. januar 2009 #2 Skrevet 9. januar 2009 Helsesøster sa på 3mnd kontroll at jeg skulle "fokusere" på å lære han å sitte fremover. Han er nå 4mnd. Han sitter både i fanget vårt, eller "alene" i sofaen. Når han ligger på ryggen og jeg holder han i hendene begynner han å strekke seg oppover. Så da gir jeg han bare litt drakraft og så er han oppe i sittestilling på null komma null Han klarer selvfølgelig ikke å holde seg selv oppe enda, men hvordan skal han ellers lære seg det enn med litt hjelp i begynnelsen. Alt med måte selvfølgelig, men nå er han så ivrig etter å sitte å prate med oss at det er umulig å "holde" han nede på ryggen/magen..
Hermione_77 Skrevet 9. januar 2009 #3 Skrevet 9. januar 2009 Jeg er til fysioterapeut månedlig med min 5 måneder gamle sønn, og hun sier som Frøken Freken har hørt, at man ikke skal "lære" de å sitte før de klarer å komme seg opp i sittestilling selv. Men hun sa også at man gjerne bruker tripptrappstol eller lignende før de sitter stødig selv og at dette er helt greit, så lenge de bare sitter der til måltidene f.eks. Så jeg tror nok ikke det er skadelig om de sitter litt på rompa med hjelp
Frøken Freken Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 9. januar 2009 Takk for svarene:) Mor min syns nok jeg er i overkant hysterisk allerede, hun er jo av generasjonen som vil gi grøt fra 3mnd og som helst vi ha snuppelure på fanget så begge kan se skiskyting sammen. (Mens jeg ikke vil la henne sitte og glo tv mer enn noen minutter om gangen.)
Mor Løvehjerte Skrevet 9. januar 2009 #5 Skrevet 9. januar 2009 Sist vi var på helsestasjon med jenta vår som nå er 5 mnd, spurte jeg om dette, siden alle de "gamle" damene (og noen unge også , ville sette henne i fanget. Husker fra min tid som sykepleierstudent på hs på 90-tallet, at det var de eneste gangene foreldrene fikk "kjeft". Ungene skulle ikke settes før de kunne sitte selv. Det står mye forskjellig om dette i bøker og blader jeg har lest, så jeg var spent på helsesøsters syn. Jeg fikk beskjed om at jeg var flink som hadde vært streng på dette. Hun hadde en bok hvor hun viste meg skritt for skritt hvordan babyen utvikler seg med rulling den ene og andre veien, at de så lærer å sette seg gradvis opp selv. Først når de kan det (kanskje i 7-8 måneders alder), kan vi sette dem i fang eller stol. Men det var greit å la dem ligge-sitte i et fang. Ikke sitte på rumpa! Det har de ikke rygg til! Jeg lar jenta mi sitte i vippestolen når hun spiser grøt og grønnsaker, men tar henne ut når hun skal ha flaska. Sliter med dårlig rygg selv, og investerer gjerne litt ekstra hvis hun kan unngå å få det.
husmus &2 Skrevet 10. januar 2009 #6 Skrevet 10. januar 2009 Jeg prøver å bite tennene sammen når svigermor (som forøvrig har grodd fast i sofaen vår) har han i sittestilling. Jeg prøver å si til meg selv at så lenge han lener mot henne på brystet så er det ikke så farlig. Som deg prøver jeg å ikke rope ulv hvor hver eneste ting hun gjør. Hun synes allerede jeg er hysterisk. "Da mine var små la jeg bare tepper i baksetet og lot de ligger der, mens jeg kjørte rundt". Jaha ja.. Det er ikke så lett å si imot svigermor som ikke "tror" på forskning. Sukk. Bare noen uker igjen nå...
babygullz <3 vilde Skrevet 10. januar 2009 #7 Skrevet 10. januar 2009 Lille gullet mitt nekter å ligge for mye og jeg må ha henne opp enten å sitte litt, eller stå. Hun blir 3 mnd nå 18januar. jeg gjør tydeligvis noe galt da.... men d er ikke lett når baby plent SKAL opp å stå eller sitte. Når hun ligger på ryggen er d eneste hun prøver på å komme seg opp, og hun klarer å reise seg ganske langt og, og klarer å dra seg opp om man holder henne i hendene..så jeg vet ikke...
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 10. januar 2009 #8 Skrevet 10. januar 2009 Signerer deg babygullz... Snuppa her har sittet på fanget lenge, sikkert siden ho var 3mnd. nå er ho litt over 5mnd. og ho elsker å stå og vil gjerne opp å følge med. Hvis ho ligger og jeg tar ho i hendene kan vi reise oss helt opp... ikke noe vi har trent på, men det har bare blitt sånn siden ho ikke liker å bare ligge på ryggen. ho snur seg til magen men blir sinna for ho ikke kommer seg noen vei..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå