Gå til innhold

Svangerskapspenger et godt alternativ til sykemelding for de som ikke er syke

Anbefalte innlegg

Jeg fikk svangerskapspenger da jeg gikk gravid med førstemann for ca 5. år siden. Da jobbet jeg i akuttpsykiatrien, og arbeidsgiver klarte ikke å tilrettelegge arbeidet for meg. Derfor snakket jeg med jormor, hun anbefalte meg svangerskapspenger siden jeg ikke var syk. Dette er et godt og riktig alternativ for oss som ikke er syke, men som likevle ikke kan være i den "vanlige" jobben. Jeg skulle ønske flere visste om dette alternativet!

Psykiatrisk sykepleier, gravid med 2. mann

Fortsetter under...

Jepp, kjenner igjen dette. Men det er veldig mange leger som ikke vet nok om dette, og prosessen med å søke svangerskapspenger er mer arbeidssom enn å skrive ut sykemelding. Mange som pr i dag er sykemeldt, som egentlig burde gått på svangerskapspenger! I

Ja, det er ikke mange som vet om dette alternativet. Det er en fin løsning i stedet for å kansje sykemelde seg på feil grunnlag.

Jeg er også sykepleier, på vei med nr 2. Jobber i ambulanse, og fikk sv.sk.penger innvilget fra uke 10 i sv.skapet pga. at arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge jobben for meg.

• 2 uker senere...

Hei jeg har hvert og lest mye angående svangerskapspenger og vurderte å snakke med legen min angående å søke på det men vet ikke om grunnlage mitt er godt nok, Jeg venter nr 3 og jobber på bensinstasjon der man jobber alt fra kl 10 til kl 00.30 på kvelden og allerede i uke 5 ble jeg plaget med rygg og hofter, det er verst på kvelden så legen min sa at jeg ikke burde jobbe stengevakter, dette sa jeg til sjefen min men han hørte ikke på det øre. Så legen min sykemeldte meg 50% for at jeg ikke skulle jobbe så sent, men det min sjef gjør da er å sette meg opp de 3 siste timene av vakten min det vil si at jeg må jobbe til 00.30

Dette er noe som går utover hjemmesituasjonen også med en sint og gretten mamma som er fryktelig trøtt og sliten.

Snakket med sjefen om at han ikke måtte sette meg opp så sent men fikk klar beskjed om at stengevaktene mine måtte jeg belage meg på å gå... blir litt frustrert...

• 1 år senere...

Du må få legen din til å skrive på sykemeldingen (på kommentarfeltet) hvilke begrensninger som gjelder: feks " kan ikke jobbe mer enn x antall timer per vakt", "kan ikke jobbe senere enn til kl xx.xx" osv. Da har ikke arbeidsgiver mulighet til å sette deg opp på senvaktene...

...Og dersom arbeidsgiver da nekter, og mener at han ikke har mulighet til å tilrettelegge slik, har du et bedre utgangspunkt for å spørre lege/jordmor om svangerskapspenger kan være et alternativ for deg.

• 1 måned senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...