mei&mi + marcus :) Skrevet 9. januar 2009 #1 Skrevet 9. januar 2009 Lillegutt på 4 uker skal henge i puppen heele tiden. Sovner ved puppen og når jeg legger han fra meg så sover han maks 5 min før han hyler og leiter febrilsk etter maten igjen ... Og sånn har han holdt på hele dagen og natten denne uken.... Er det galt av meg å prøve en flaske med mme? Pumpet ut 125 ml i går og det slukte han på null komma niks, smilte og var fornøyd i ca 10 min før han måtte få mat igjen. Så han krever nok ganske mye ser det ut som...
Fikkennydeliggutt08 Skrevet 9. januar 2009 #2 Skrevet 9. januar 2009 Jeg hadde det akurrat samme med gutten min! Jeg prøvde å gi han flaske med mme men det ville ikke han ha noe av. Moren min sa at hvis en baby er virkelig sulten drikke han fra en flaske uansett hva. Men det endte opp at han skrek verre når jeg prøvd å venne han til mme...han vil rett og slett bare ha pupp. Så jeg holdte på, og holdte på, og holdte på med ammingen. Han ville fortsatt ikke ta flasken unansett hvordan jeg prøvde med han, så når han fylte 3 1/2 måneder begynte jeg med barnegrøt. Og pang! Da ble han noe helt annen baby! Han får litt grøt på ettermiddagen men ellers bare pupp. Jeg vet det er veldig slitsomt, hvis gutten din tar flasken da er det bare å begynne. Kanksje han blir som min, lang og aktivt-ikke noe rart de trenger mat hele tiden da Ikke slit deg ut, gjør det som passer deg og din baby best. Har du snakket med helsesøsteren om det?
Alvepike Skrevet 9. januar 2009 #3 Skrevet 9. januar 2009 Er ikke sikkert han er bare sulten heller ?? Han er jo bare 4 uker, er nok bare kroppskontakt og kos og kanskje litt melk han vil ha. Det er jo ofte slik med de bittesmå nyfødte at de trenger maaaaaaaaaaasse kroppskontakt, byssing, bæring osv... Men , skjønner at det kan være slitsomt!!!!! Been there , done that... ( bare inne å kikker, er egentlig på småbarn 2-3 )
LivetErEnLek Skrevet 9. januar 2009 #4 Skrevet 9. januar 2009 På dette området er det omtrent like mange meninger om hva som er riktig å gjøre som det er mødre og barn. Men JEG ville ha prøvd å gi han en flaske med mme og sett hva som skjedde. Kan godt være at det er puppen og kosen han er ute etter, og da vil han jo uansett ikke godta flasken og mme. Men sluker han da flasken, er det tydelig at han er mer sulten enn det du akkurat nå produserer. Er det tilfelle, har du to valg. Du kan da velge å suplere med mme, men da kan du riskere at du ikke vil få opp produksjonen og må fortsette med det og at han i verste fall ikke lenger vil ha puppen og at du sakte men sikkert må gi han mme fulltid. Eller du kan velge å legge inn ett skikkelig støt på ammefronten for å øke produkjonen din slik at du gutten kan spise seg mett. Hva som er riktig for deg og gutten din i din situasjon, er det bare du som kan svare på.
mei&mi + marcus :) Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 9. januar 2009 Tusen takk for svar alle sammen. Jeg ga til slutt etter og lagde en flaske med nan, etter han hadde fått pupp for n`te gang i dag! Han slukte 50 ml og sovnet med en gang. Så det var jo ikke så mye han trengte.. Og nå har han sovet i tre kvarter!! =D Jeg har fått spist,ryddet,vasket klær og stelt 5 åringen for natten!! Rett og slett løper rundt for å få gjort noe..hehe.. Kanskje jeg får tid til en kjapp dusj og! Så får jeg pumpet meg skikkelig etterpå for å ha litt kontroll på hvor mye han får i seg..
Hermione_77 Skrevet 9. januar 2009 #6 Skrevet 9. januar 2009 Jeg hadde også en periode når min gutt var rundt 6-7 uker. Han sovnet ved puppen, jeg la ham i vogna, og han våknet igjen etter 5 minutter og skrek. Så var det ny runde. Om jeg derimot lot ham sove ved puppen, kunne han sove lenger. Hvis jeg først fikk ham til å sove (f.eks ved trilling) sov han lengre. Det endte med at jeg begynte å gi mme på kvelden, og dette gjør jeg fremdeles (han er nå 5 måneder). I ettertid har jeg begynt å lure på om det ikke var sult som var problemet, men rett og slett søvnmangel. Han trengte nærhet og kos for å sove og våknet igjen når kroppsvarmen ble borte. Derfor fikk han aldri den søvnen han trengte og jeg tok det for å være sult når han gråt og ble stille når han kom til puppen. Prøvde uten mme i 5 kvelder på rad når han var 4 måneder og dette gikk helt fint. Den første natten uten mme på kvelden sov han fra 19.00 til 05.00. Han var like blid og fornøyd som når han fikk mme. Ble likevel til at jeg begynte igjen. Måtte sjekke etter 5 dager uten mme om han fremdeles ville ta like mye tillegg etter kveldspuppen som han gjorde tidligere. Det gjorde han, og da tenkte jeg at han sikkert egentlig gjerne ville ha mer mat. Liten er han også siden han ble født 6 uker for tidlig og jeg vil jo gjerne at han skal bli stor og sterk fortest mulig. Dette har blitt langt, men nå er det kanskje på tide å svare på spørsmålet ditt (om du har orket å lese så langt da): - Ser ikke noe galt i å prøve en flaske med mme. Ingenting er vel bedre om det funker slik at du får en blid og fornøyd unge. MEN: En baby klarer å suge ut ganske så mye mer fra puppen enn ei pumpe. En baby på 5 kg trenger cirka 750 ml i døgnet. Fordelt på 8 måltider blir dette cirka 100 ml pr måltid. Siden du har såpass mye melk synes jeg det er litt rart at han ikke får nok (selv om han kanskje skulle trenge så mye som 1 liter). Vår gutt sov stort sett på brystet vårt fra han var 4 uker (det var da vi kom hjem fra sykehuset) til han var 8 uker eller noe sånn. Slitsomt selvfølgelig, men mindre slitsomt enn om han lå ved puppen hele tiden. Men prøv med mme du, og om dette ikke hjelper er det kanskje bare kroppskontakt han vil ha. Sorry for det uendelig lange svaret. Og gratulerer om du klarte å komme helt i mål!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå