*SmurfeMamma* Skrevet 9. januar 2009 #1 Skrevet 9. januar 2009 fikk tlf fra legen nå, har tatt en blodprøve for å utelukke blodpropp i lungene... og denne blodprøven lå helt på grensen sa hun... så viss jeg fikk stikk i brystet, vondt i armen, eller ble tungpusten i løpet av helgen måtte jeg reise rett på legevakten... åå nå ble jeg litt redd... hvordan kjenner man at man er tungpusten da? jeg er jo ikke bra i pusten, for har lungebetennelse... jeg har ikke merket noe stikk i brystet, men nå vil jeg vel komme til å innbille meg det da... noen som har noen erfaring/info ang dette?
Nims Skrevet 9. januar 2009 #2 Skrevet 9. januar 2009 Min svigerinne hadde utallige blodpropper i begge lungene i forbindelse med hennes graviditet og fødsel for 9 måneder side. Hun var på legevakta 3 ganger før dem endelig skjønte alvoret, og det kunne endt ille. Jeg mener IKKE å skremme deg, men om du føler at du får mere pusteproblemer, gå til legen og ikke gi deg. Hun kunne nesten ikke amme spedbarnet eller reise seg, for det var så vanskelig å puste. Det var altså pittesmå blodpropper over alt i begge lungene. I dag er det masse dødt vev og lungekapasiteten er demed deretter. Uff, jeg håper virkelig ikke jeg skremmer deg nå, jeg vil bare si at du ikke skal gi deg om legene vil sende deg hjem. Be om skikkelig rønken av lungene. Det er bedre å være på sikre siden liksom. God bedring!
Fionamedspire Skrevet 9. januar 2009 #3 Skrevet 9. januar 2009 Hei hei:) har hatt blodpropp i lungen.. Men den gikk fra foten og opp da. Merket at jeg ikke kunne gå lange distanser før jeg måtte legge meg ned. Hadde lungebetennelse i tilegg. Ble ikke tatt på alvor, verken hos legen eller hos legevakta. Men ble sendt til sykehus av legevakta for å sjekke lungebetennelse..Og der fant dem blodproppene i lungan. Ikke vent lenge før du drar, kjenner du noe som helst. Så dra:)) for din egen trygghet. Mye bedre det:)
Fionamedspire Skrevet 9. januar 2009 #4 Skrevet 9. januar 2009 vil ikke skremme deg. Men jeg hadde verken stikk i arm, fot eller bryst. Så man trenger ikke å få det,, for at man skal vite at man har blodpropp:) Dette er ikke noe man kan la gå, derfor jeg sier det. Vær ekstra oppmerksom. Man kjenner sin egen kropp best:)) Masse go bedring iallefall:)
*SmurfeMamma* Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 9. januar 2009 tusen takk for svar:) jeg har tatt bilde av lungene, og der så de tydelig lungebetennelse, og fortettning i den høyre lungen... så jeg er jo ikke som jeg skal i lungene av den grunn heller.... skulle ønske hun ikke hadde sagt dette til meg, viss hun var usikker kunne hun heller sendt meg til videre undersøkelser.... men merker jeg noe så får jeg reiser ned til legevakten iallefall... sitter jo her og bare kjenner etter symptomer...
♥ anonym♥ Skrevet 9. januar 2009 #6 Skrevet 9. januar 2009 hvis du lå i den øvre grensen av å få lungeemboli så vil det jo allerede si at du har tykt blod. da burde du fått blodfortynnende med en gang. ellers så har de sett at du allerede har en blodpropp og da må du jo bli lagt inn. Syns det var rart av legen å si at du nærmer deg en blodpropp. Jeg hadde veldig vondt hver gang jeg trakk pusten og holdt på å besvime hele tiden, men det tok bare 8 timer fra jeg begynte å kjenne det til de fortalte meg på sykehuset at jeg hadde vært heldig... nå må jeg ta blodtynnende hvert svangerskap selvom jeg ikke har tykt blod, så du må nok gå tilbake til legen å be de forklare deg bedre hva de mente med at du kan få det snart. For da har du rett på behandling øyeblikkelig! dette er en sykdom som de kan forebygge, men som er vanskligere å gjøre noe med når den har passert lungene og kanskje setter seg i hjertet. ble langt men det er ganske viktig :-)
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 9. januar 2009 #7 Skrevet 9. januar 2009 Den prøven legen din tok var høyst sannsynlig noe som heter d-dimer. Denne prøven er helt uspesifikk og vil også bli forhøyet dersom man har en infeksjon som f.eks lungebetennelse. Den er derfor ikke anbefalt å ta i situasjoner hvor man like gjerne kan ha en infeksjon, for den skaper ofte forvirring. Dersom det var kun d-dimer som var forhøyet og du ikke har andre ting som ikke kan forklares av lungebetennelsen (f.eks hovent og ømt ben som kan tyde på blodpropp i benet) og du har fått påvist en lungebetennelse, ville jeg tatt det helt med ro. Og lungebetennelse vil også kunne gi tungpust og stikkende brystsmerter. Tar selvfølgelig forbehold om at jeg ikke kjenner hele sykehistorien og ikke har sett alle prøver, så er du usikker på noe bør du kontakte legen din. God bedring!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå