Gå til innhold

Keisersnitt vs Vaginal fødsel -

Anbefalte innlegg

Hvis du er opptatt av kropp og trening er KS ikke noe for deg. Jeg savner å trene så mye at jeg er helt dårlig, men nå 5 uker etter planlagt KS (setebarn og trangt bekken) så er det eneste jeg kan gjøre gå relativt rolige turer og gjøre bittesmå øvelser fått av fysio for å styrke ryggen.

Ved et KS drar de magemusklene laaaangt ut til sidene for å få ut babyen (altså, de kutter dem ikke over slik noen feilaktig sa over her) og det innebærer at musklene bruker lang ting på å komme sammen på midten av kroppen din igjen - mellom 6 uker og 3 mnd er vanlig tid i følge fysioen min.

De innvendige sårene etter KS tar 3 mnd å gro. Derfor utgår all vanlig trening til etter 3 mnd...

Hvis jeg skal ha flere barn håper jeg inderlig at jeg slipper KS, er noe skikkelig herk og man er redusert og bare dette med at man ikke skal løfte mer enn baby og unngå buktrykk i ukesvis er helt håpløst begrensende.

Fortsetter under...

jeg fårdtår ikke at folk vil ha keisersnitt,Må vi så må vi.Men og gjøre det fordi at dere er redd fødsel og fordi at dere er redd hvordan dere ser ut nedentlil.jeg tok min første keisersnitt for 22år siden den siste tok jeg nå i april jeg måtte,jeg har født 5 fra før og hvis jeg kunne velget på dem med keirsnitt så hadde jeg født normalt.det er nå min mening:)

• 4 uker senere...

Etter vaginal fødsel (stor baby)

- Jeg var rimelig trang før fødsel, og sambo kjente ingen forskjell etterpå.

- Jeg kjente forskjell, ble mere følsom, og fikk lettere orgasmer, deiligere sex:)))

- Kroppen ble fort seg selv, selv om det tok litt tid å leges der nede (ble sydd begge veier litt)

- livmora trekte seg fort sammen, men noe "vom" ble det likevel noen få uker- men sånt tenker man ikke på når man nettop har fått baby!! Fødte i februar, og hadde NULL problemer med å gå i bikini da varmen kom i slutten av mai, for å si det slik :)

Etter keisersnitt:

- Nå, 3 uker etter tror jeg det vil gå omtrent like lang tid som sist før vi har sex, arret gjør at jeg ikke føler for sex på enda en stund, selv om det ikke er vondt lengre, er redd for å bruke muskler jeg bør vente med å bruke- vil ikke ha brokk heller.. i alle fall ikke pga sex.. he he.. vet ikke om det er en reell fare for det, men føles slik da, så da hjelper det ikke hvordan realitetene er;)

-livmora trengte litt lengre tid nå (snakk om noen få dager), men magen ble fort seg selv- kunne godt kle meg i bikini allerede nå jeg:) Ser helt greit ut altså.

Forøvrig- som andre har svart deg- er dette grunnen til at du ønsker ks, så glem det; du får det ikke, og det er ikke til beste for deg heller- eller ungen med mindre det er gode grunner til å ta ks...:)

• 2 måneder senere...

JEG ER SÅÅÅ GLAD JEG HADDE KEISERSNITT!

ngen skrekkhistorie med at det ikke ble bra på månedsvis og at jeg fikk stygt arr og slapp mage. Babyen har det også meget bra.

Var oppe og gikk dag 1 etter KS, dusje osv gikk kjempegreit. Brukte smertestilende (Paralgin forte) tom. dag 2. Så bare paracet et par dager. Etter 1 uke, var jeg meget oppegående, kunne gjøre mye. Etter 2 uker var jeg helt fin. Var på sykehuset i 2 uker pga mini var prematur. Priset meg lykkelig over KS når jeg så alle mødrene som var tygd og ut igjenspyttet.

Jeg hadde planlagt KS av medisinske årsaker (men kunne ha født vaginalt hvis jeg ønsket, dvs. det hadde vært fysisk mulig, men jeg ville sannsynligvis ha blitt veldig plaget etter en vanlig fødsel pga en spesiell sykdom som jeg har, derfor valgte jeg KS).

KS for meg var helt utmerket!!! Det var så og si helt smertefrittl.. hadde ingen problemer med operasjonssåret i ettertid. Eneste bakdelen var at man ikke har lov til å løfte noe som er tyngre enn babyen i 3 mnd etterpå.. og magemusklene blir MYE svakere.. jeg skal ikke skryte på meg at jeg var veldig godt trent før KS.. tok ikke så mange sit-ups mens jeg var gravid.. men etter KS klarer jeg knapt en sit-up.. og det er ikke kødd! Hvis du er treningsjunkie.. ikke gå for KS.. det blir deprimerende for deg etterpå at du ikke kan trene noe særlig på en god stund + at du vil bli svakere.

Du får vel neppe keisersnitt på grunnn av dette.Men skulle noe skje,slik at du må ta det ,så må du ikke gruve deg.jeg har ffødt vaginalt 4 ganger,for maange år siden,i fjor i en alder av 47 år fikk vi en attpåklatt med keisersnitt....Har ikke vært plaget med noe,gikk fint etter 1 uke og sex livet som før nesten med en gang,Jeg har kanskje vært heldig.Men man må ikke være redd....Gutten er nå 1,5 år og ingen arr eller noe vises;-)...Lykke til ......

• 2 uker senere...

Annonse

til de som tror KS er en "lettvint" løsning for å slippe unna plager og smerter, tar dere feil desverre. Min største frykt med å føde var å måtte ende opp med KS, og det skjedde desverre også. Hadde fått påvist at hodet var festet i bekkened to ganger av to forskjellige jordmødre ,men når jeg kom inn på sykehuset med 6 cm åpning hadde han snudd seg i seteleie. Etter røntgen fikk jeg påvist at halebeinet mitt stod innover og sperret, og at bekkenet ikke var tilstrekkelig stort for setefødsel. Jeg hadde veer i a 16 timer før han ble forløst med KS, og jeg må si at smertene etter KS var mye verre enn veene! Jeg syntes det var et smertehelvete uten like, konstant i ihvertfall 2 døgn, med veer får man ihvertfall pauser. Det som var verst er jo at jeg ble helt invalid i 2 dager, kunne ikke bevege på meg, kjærsten måtte løfte bena mine og jeg måtte bli støttet for å i det hele tatt komme meg på do, kunne ikke bvege meg opp av sengen de 2 første dagene, og bare den minste anelse av bevegelse var et smertehelvete uten like. Foruten smertene i såret, var jeg helt lammet av stølhet. Måtte ha hjelp av to personer for å klare gå den andre dagen,så ut som en 90 åring. Klarte ikke le,hoste, ingenting, for det var forferdelig vondti hele magen/ryggen, alt. jeg må si jeg har tenkt mye på det i ettertid med at det virker så lettvint å ta ks, men nei, det er det overhodet ikke. De andre på barselavd, som hadde føst vanlig, var oppe og gikk rett etterpå, i fin form, jeg var sengeliggende. Jeg kunne ikke stå opp for å skifte på bbyen ,så det måtte mannen gjøre. Ammingen var også meget vanskelig fordi jeg ikke kunne bevege meg. Jeg må også nevne det som skjedde med min bedøvelse. Jeg fikk spinal, fikk beskjed om at jeg skulle være lammet fra livet og ned. Jeg fikk alvorlige pustevansker da det viste seg spinalen hadde gått for langt opp, dermed var jeg lammet fra halsen og ned, noe som var et levende mareritt, kunne ikke føle lungene mine og fikk ikke puste, måtte ligge sånn under hele operasjonen fordi de kunne ikke gjøre noe enn å vente på at den gikk ut. Fikk til slutt surstoffmaske fordi jeg ikke fikk puste. Ikke for å skremme, bare vil få frem at KS, ikke er noen herlig opplevelse. Har ikke født vaginalt selv, så kan ikke uttale meg om hvordan selve utdrivningsfasen er og hvordan det er etterpå, men EN tin er sikkert, o det er at samtlige på barsel etter vaginal fødsel var pigge og opegående i gangene, mens jeg vred meg i smerter i sengen!har komemt meg flott etter KS og har ingen plager nå, var støl noen dager etterpå bare, men etter det har jeg vært i topp form. Venninnen min derimot tok ks for 2,5 år siden ,og sliter fortsatt med masse smerter i arret. dette er min erfaring ihvertfall:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...