Gå til innhold

Babyen på magen..

Anbefalte innlegg

Nå får jeg sikkert pes fra endel.. men jeg får helt hetta av å tenke på at de skal legge babyen oppå magen min med en gang den har kommet ut..uten å tørke av den litt først..

Leste heldigvis i siste Foreldre og Barn et spørsmål hvor Gro Nylander svarte at hun ikke helt forsto denne vanen de har lag seg til. Det er best for barnet at de gnir det litt og tørker av det, da dette kan få rester av fostervann opp og en får sjekket at babyen puster skikkelig før en klipper navlestrengen. Det haster jo som regel ikke å få klippet denne.

Så når jeg skal føde til våren kommer jeg til å si de får tørke av nurket før de kommer med han eller henne...;)

Så får jeg heller være litt sær...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139411996-babyen-p%C3%A5-magen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm... Føler for å bringe inn en annen side ved denne debatten:

Sist jeg fødte pusta gutten litt dårlig da han kom (var ikke lyd i ham). Han ble lempet rett over på et bord, der de stakk slanger inn i nese og munn, sugde ut vann, slim osv. I tillegg ble han vel gnidd/stimulert. De sekundene det tok før jeg hørte ham knirke var de lengste i mitt liv, og jeg var livredd for at han ikke levde. (De glemte å fortelle meg at han pustet da...) Da jeg endelig fikk gutten opp på brystet var jeg lykkeligere enn jeg noen gang har vært.

Denne gangen kommer gutten min i sete-/fotleie. Setebabyer er ofte slappe når de kommer, og jeg må forberede megpå å ikke få ham rett opp på brystet. Det jeg gruer meg absolutt mest til i forbindelse med den kommende fødselen er faktisk den tida det eventuelt tar før jeg får holde barnet mitt, se at han puster, høre at han gråter, kjenne at han lever. Om han måtte være full av fostervann, slim, bek osv når han kommer - så vet jeg at det vil være meg revnende likegyldig, bare jeg ser at han er frisk og lever. (De vil alltid legge kleder rundt ham uansett, så han skal slippe å fryse.)

Lykke til med svangerskap og fødsel, jenter! :)

Annonse

Skjønner hva du mener:) Sånn var det med min førstefødte også.. Jeg mener ikke de skal ta barnet med seg og vaske det. Skal si jeg har hørt om mange som har fått ungen opp på magen før det puster skikkelig... Og det er å bli redd av..En blåhvit baby som ikke ser ut til å være liv i..

At jeg ønsker en relativt rein unge som de har sjekket puster ser jeg ikke som noe galt;)

HI

Kliss og gugge gjør ingenting for min del, jeg har jobbet mye med husdyr og vært "jordmor" for sauer, geiter, griser og kyr. Jeg tror opplevelsen blir like fin uansett om ungen min er gullende ren eller full av fostervann og gørr. Jeg er bare glad for at vi mennesker ikke biter av navlestrengen selv og slikker de nyfødte rene!

Hei Anonym,

Utrolig godt å lese innlegget ditt - jeg tenker akkurat det samme som deg, uten å klare å forklare helt hvorfor dette betyr noe for meg. Har også vært tilbakholden med å snakke om dette, fordi jeg - som du tenkte, og som noen av disse innleggene over beviser - er redd for å ikke bli forstått. Jeg har også tenkt å si ifra på forhånd om at jeg helst ser at jordmor/assistent tørker av barnet litt før jeg får det på magen, rett og slett fordi jeg ønsker det. Jeg er ganske sikker på at de fleste jordmødre ikke engang kommer til å sette spørsmålstegn ved dette, fordi de vet hvor viktig det er å ikke skape ting man gruer seg for i forbindelse med en fødsel.

Lykke til! Jeg tror ikke vi er så rare, egentlig.:-)

• 2 uker senere...

Det er mye vi tenker på mens vi går gravid, men som ikke er så viktig under fødsel og etterpå.

Jeg har født 2, og kan faktisk ikke huske om de tørket av gutta mine før jeg fikk dem lagt på meg. I det barnet er ute, trur jeg ikke at dere tenker så mye på hvordan de skjer ut.

Selv har jeg brukt dette svangerskapet på å henge meg opp i hva jeg skal ha på meg under fødsel. Jeg har ikke lyst til å ligge der helt naken og sårbar. Men da jeg gjorde det under de 2 første, brydde jeg meg jo ikke! Jeg har jo selv sagt at det kom til ett punkt der jeg kunne vært pause-underholding på Lerkendal uten å synest at det er flaut!

Jeg vill at dere skal skjønne at dette ikke er kritikk mot dere, bare min erfaring. Jeg regner med at det ordner seg, får både dere, å meg!

Lykke til, damer :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...