Grateful mom Skrevet 9. januar 2009 #1 Skrevet 9. januar 2009 Jenta vår har en liten stund hatt svakt utslett over hele kroppen. Huden føles liksom litt ru over det hele stort sett. Spesielt på kinnene og på beina. Vi trodde først det var en type grøt hun ikke tålte, for hun sliter også veldig med hard mage, så vi kuttet ut grøten med banan. Nå har både hard mage og utslett kommet tilbake, uten at vi har begynt med noe nytt. Hun får grøt 2 ganger om dagen, pluss middag. Hun får både malt i grøten og sviskegrøt hver dag. Ellers ammer jeg. Hun er snart 8 mnd. Utrolig vanskelig å finne ut dette asså!!! Noen som har erfaringerer med dette?
Lille-My,75 Skrevet 9. januar 2009 #2 Skrevet 9. januar 2009 Det høres ut som atopisk eksem. Det kommer gjerne i kinnene og kan også komme ellers på kroppen. Det kan ha sammenheng med allergi. Vanlige allergier hos småbarn er kumelkprotein, egg, citrus, fisk og nøtter. Ta en titt inne på astma og allergi-foreningen sine sider på nettet. Kanskje du kan finne ut litt mer der :-) Er det noe hun reagerer på allergisk, kan det komme både fra grøten og gjennom morsmelk (via ditt kosthold).
Grateful mom Skrevet 12. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. januar 2009 Jeg trodde atopisk eksem klødde en del? Men har ikke så greie på det.. er bare litt sånn prikkete og ru, og litt rødt. Jeg husker jeg hadde atopisk eksem på inni albuene når jeg var yngre, men det ser ikke sånn ut. Men kanskje det kan utarte seg litt forskjellig? Og kanskje ikke utenkelig at hun reagerer på noe jeg spiser heller da. Har ikke tenkt over det i det siste, for hun reagerte veldig i begynnelsen og fikk mye luft i magen, men det har hun ikke lenger.. Andre?
UpsyDaisy Skrevet 12. januar 2009 #4 Skrevet 12. januar 2009 Kommer det plutselig for så å forsvinne igjen like fort? Flere dager på rad? Sønnen vår hadde noe som likner det du beskriver på armene, bena og under haken. Kom plutselig, forsvant, så kom dukket det opp igjen dagen etter. Holdt på i en liten uke. Klødde ikke. Jeg ringte legevakten som mente det ikke var noe å bry seg om så lenge det kom og gikk. Jeg kuttet ut leverpostei og har ikke sett dett siden, men det kan bare være tilfeldig..
Lillemille*** Skrevet 12. januar 2009 #5 Skrevet 12. januar 2009 Sønnen min har det samme på bena, spesielt lårene. Jeg smører ham grundig med fuktighetskrem to-tre ganger om dagen, og "nuppene" forsvinner. Så jeg tror det har med tørr, sensitiv hud å gjøre. Er også forsiktig med å ikke bruke for mye vaskemiddel, og vasker nå kun med Milo sensitiv. Han er også rød på det ene kinnet, og det blir også mye bedre av å smøres med krem jevnlig. Når han spiser grøt, og han får litt grøt på kinnet, så blir det rødt. Men når jeg vasker det vekk og smører, så går det over. Er også rød og tørr i albuleddene, og disse blir litt bedre av smøring, men jeg får det ikke helt vekk. Tror at hvis du er flink til å smøre masse nå, så kan du kanskje unngå problemer med eksem senere.
Gjest amandine Skrevet 12. januar 2009 #6 Skrevet 12. januar 2009 Hvis du skal begynne å nøste i den ene enden er det greit å skrive "dagbok". Hver gang du ser reaksjon skriver du ned dato, kl, varighet, hva barnet har spist/vært borti etc. Gjerne bilde også. Etter en stund går det lettere å se etter "mønster", og kanskje til og med finne ut hva det dreier seg om. En sånn bok kan også være god hjelp på sykehus/hos lege hvis man skulle havne der med allergien... Så slipper du å kutte ut ting du ikke trenger å kutte ut, og du slipper unødig bekymring... Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå