babygullz <3 vilde Skrevet 9. januar 2009 #1 Skrevet 9. januar 2009 Brystvortene bare sprekker og sprekker, de blør og blør, d river som bare juling når utdrivingsrefleksen går i sving, og jeg har en stikkende brennende smerte i hele puppen! gullet får mest flaske nå, for d gjør faen så vondt, både å amme, pumpe og håndmelke.. har holdt ut til idag, men i morges og nå utover dagen har smertene vært så intense at jeg faktisk har grått! Hva gjorde dere? Hva fikk dere hos legen? Fortsatte dere å amme?
Lotta med novembergutt Skrevet 9. januar 2009 #2 Skrevet 9. januar 2009 Jeg lot være å amme mens det stod på som verst. Pumpet - litt med maskin og litt for hånd og smurte med purelan. Da sårene var grodd begynte jeg å amme igjen, litt etter litt. Tror jeg holdt på i 2-3 uker med amming kun 2 ganger om dagen - resten pumping og flaske (både mm og mme) Men etter hvert ble puppene mer og mer herdet. Hadde noen uker hvor det gjorde veldig vondt å amme, men jeg bet tenna sammen og holdt ut - noe som gjorde vortene herda Nå gjør det bare vondt om han ligger der i mer enn 15 min
Berta_78 Skrevet 9. januar 2009 #3 Skrevet 9. januar 2009 Babygullz. Det er flott å amme, men det er ikke det aller viktigste i hele verden. I den tredje verden er det helt dritt å ikke kunne det, men her har vi rent vann. Vi har råd til erstatning. Og før nylander festet grepet om nasjonen, vokste store mengder barn opp og ble sterke og friske borgere på mme. Og de elsker til og med sine mødre! Innleggene dine forteller om en frustrert og lidende amme-mamma. Jeg tror helt ærlig du vil bli en lykkeligere person om du kutter ut. Og det vil snuppa merke. Du har prøvd, og hun har fått mm i sine første måneder. Det teller for noe. Ikke alle er så heldige å kunne amme. Gi deg selv fri!
Promp Skrevet 9. januar 2009 #4 Skrevet 9. januar 2009 Hei, Jeg er en av de som sverger til morsmelk og albueskjell. Da hadde jeg et helvete i 1 uke før de ble skikkelig herdet! Dette gjorde jeg både med nr 1 og nr 2: Etter HVER amming smurte jeg de med morsmelk og lot de lufttørke helt. Så la jeg på albueskjellene på hver pupp, og store ullinnlegg over der igjen. Og når jeg skulle dusje syntes jeg også det var helvete, pga dusjstrålene som "skar" seg gjennom puppen som nåler og kniver. Da brukte jeg å smøre dem skikkelig god inn med Purelan, det gjorde at det ikke kom vann gjennom purelanen. LYKKE TIL!!!
Har to herlige jenter!=) Skrevet 9. januar 2009 #5 Skrevet 9. januar 2009 Akkurat slike smerter du beskriver hadde jeg å. Slik stikkende smerter som iler innover brystet KAN være tegn på trøske, så jeg trodde jeg hadde det å dro til legen. Hadde da amma i ca 4 uker. Legen så på brystet å tok sånn sopprøve men det tok 14 dager tror jeg å få svar på om det var det.. Jeg fikk ikke noe svar så jeg hadde ikke det, legen trodde heller ikke det var det for det er sjelden å få det når man har ammet så kort. Det jeg hadde å som jeg tror du også har er tette melkeganger. Det er svært vanlig å få i startfasen. Jeg å var sår som du beskriver, å ja, det er så vondt at det er helt grusomt. Virkelig vondt er det. Får de såre brystvortene dine vil jeg anbefale purelan på det sterkeste, det kan du smøre så ofte og mye du vil. Sørg får å ha det på hele tiden, før amming og etter amming. Etter amming klemmer du ut noen dråper melk å smører hele det brune området med melken å lar det luftørke. Noe som reddet meg var å starte utdrivningsrefleksen selv. Det er de første sugene babyen tar som er værst, da gjør det innmari vondt. Mens du har barnet på fanget ruller du brystknoppene din mellom to fingre, (rene fingre), legg barnet til når utdrivningsrefleksen har kommet i gang så slipper du de hardeste sugene fra babyen. Ang den stikkende, brennende smerten din tror jeg dette skyldes tette melkeganger, pga du ikke får tømt brystene dine skikkelig, noe som er vondt når man er så sår. Men det er viktig, du må få tømt de skikkelig med jenvne mellomrom. Pumpingen fikk jeg aldri til men jeg ble en mester på å håndmelke. Eller om barnet ditt vil suge er det det beste, det er hun som tømmer det best. Sjekk også om barnet ditt suger riktig. Jenta mi hadde feil sugeteknikk i starten, det var det som gjorde meg så sår. Et annet tips er å variere ammestillingen, det er viktig får å få tømt brystene skikkelig. Vet hvor vanskelig det er med andre ammestillinger, men få noen til å hjelpe deg. Husker jeg drev å vekslet mellom vanlig ammestilling å tvillingstilling. Følte aldri jeg fikk til tvillingstilling, men det ble til slutt. Etter god hjelp fra sambo å mange tårer fra meg! Ellers er det viktig at du holder brystene dine varme, ta gjerne en varm dusj, etter det tømmer du brystene dine så godt du kan å smører på purelan. Knyt gjerne et sjerf eller andre varme omslag rundt brystene å bruk ullamme-innlegg. Ull innerst!! På sykehuset fikk jeg et stort vatt stykke som jeg la over brystene, fikk en nettingstrømpe til å ha over. Dette lå jeg med på natta da det stod på som værst. Det hjalp veldig å holde brystene varme. Om du ikke tømmer brystene dine skikkelig kan du etterhvert få røde bryster med kuler, det hadde jeg mange ganger, å det er helt forferdelig vondt. Jeg husker hvor overrasket jeg var over at amming var så vanskelig i starten. Jeg møtte på mange problemer men var fast bestemt på at jeg skulle klare det. Å det gjorde jeg. Problemene ga seg etter 5-7 uker. Har nå ammet i ett år å føler jeg har blitt ganske god på dette med amming!=) *skryte* Bare spør hvis det er noe!;-)
Arbeidsjernet og lille fjompen Skrevet 9. januar 2009 #6 Skrevet 9. januar 2009 Skriver under på *Herlige jenta mi* sitt innlegg. Hun har mange gode tips. Ellers kjenner jeg også flere som har sverget til ren aloe vera på brystvortene (etter lufting og tørking m litt mm). Og dette med å holde brystene varme er superviktig. Jeg skjønte ikke helt greia med det før babyen kom (jeg fryser aldri), men fy søren så viktig det er. Jeg får tette melkeganger og vondt med en gand de blir litt kjølige. Kan ikke gå med for åpne topper (åpen v-hals) ol om det er litt kjølig eller trekk, og bruker ullinnlegg nesten hele tiden. Hele puppen må dekkes. Viktig også om natta hvis du har det litt kjølig på rommet. Dekk til puppene (bortsett fra det lille omr snuppa suger på selvsagt). Ellers er det jo også mulig å bruke brystskjold litt innimellom for å avlaste brystvortene. (Bare pass på å sette igang utdrivingsrefleksen da også). Nb, de finnes i forskjellige str. Lykke til uansett hva du velger. (Og om det ikke gir seg, så finnes det piller som stopper melkeproduksjonen.)
LilleBjella Skrevet 9. januar 2009 #7 Skrevet 9. januar 2009 For min del har amminga gått smertefritt. Null problemer. Men jeg er rimelig sikker på at hadde jeg gått rundt med store smerter over en lang periode pga såre brystvorter og tette melkeganger, så hadde jeg kastet inn håndkleet og sagt at nok er nok. Og eventuelt prøvd å gi litt pupp på kvelden bare for kos, sånn etterhvert. Syns det er mer enn nok av utfordringer, problemer, bekymringer, lite søvn og stress i denne spedbarnstiden, om jeg i tillegg skulle gått rundt og hatt forferdelig vondt.Så jeg hadde ikke holdt ut, og syns heller ikke du skal ha noe dårlig samvittighet for å "gi opp". Men det er bare min enkle mening.
UpsyDaisy Skrevet 9. januar 2009 #8 Skrevet 9. januar 2009 Jeg er så utrolig imponert over deg altså! Har lest mange av innleggene dine om hvordan du sliter. Jeg hadde gitt opp for lengst! Klem
Gjest Skrevet 9. januar 2009 #9 Skrevet 9. januar 2009 Vil bare anbefale noe som heter "Brystvortecrem" fra apoteket. Jeg syns den er 1000 ganger bedre enn purelan!
anette&tutta mari :) Skrevet 9. januar 2009 #10 Skrevet 9. januar 2009 Har du vært hos legen og fått sett på de? Du har jo styra så lenge nå stakkars! Kanskje det er sopp, trøske, infeksjon?? Lykke til:)
Gjest Skrevet 9. januar 2009 #11 Skrevet 9. januar 2009 jeg gikk med såre brystvorter s lenge at jeg fikk byll med infekson i brystet. når man har åpenesår over lenger tid blir det som en påen dør for bakterier sa min lege. gå til legen..
Gjest Skrevet 9. januar 2009 #12 Skrevet 9. januar 2009 glemte å si at jeg pumpet meg den siste ukene før ammeslutten sårene ville ikke gro fordet. jeg dro til legen nå mine bryste ble som du beskriver. jeg hadde stor infeksjon, måtte gå på sterke antibiotika. jeg hadde strevet 1 en månde og orket rett og slett ikke mer. jeg gråt så å si vær gang. så fikk jeg pille for å slutte melkeprod. og nå har vi det finere enn noen gang. angrer ikke et sekud for at jeg sluttet. jeg syntes du har vært så flink å holdt ut så lenge.
babygullz <3 vilde Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #14 Skrevet 9. januar 2009 Tusen takk for mange gode tips, og tuuusen takk for ros! Gjør virkelig godt:) Jeg har nå vært hos legen, og han mente d var sopp/trøske, iom lillegull hadde sopp i munnen, så var d mest sannsynlig d. Så jeg fikk beskjed om å smøre på med canesten i 12 dager 2 ganger daglig. Får se hvordan d går... Mini fikk også noe vi skulle sprøyte i munnen hennes 4 ganger daglig... Kan sopp være plagsomt for baby? Må jeg koke flaskene hennes 10 minutt hver gang nå, eller holder d med 10 min en gang daglig?? Han gav meg også p-piller, for å få ned melkeproduksjonen.... han mente d var like godt som den melke-stopp-pilla..og han skjønte godt om jeg slutta nå med sånn nipplene så ut... Har jo faktisk ikke lyst å gi helt slipp på amminga heller, så kvier meg for d her...Men melka forsvinner jo vel ikke på dagen akkurat, så om d her "shiten" blir bedre etterhvert, og jeg fortsatt har melken, så kan jeg jo ha økedøgn om jeg føler for d...Men nå er d bare å ta d steget å putte den p-pilla i munnen for å sette ned melkeproduksjonen....=/
anette&tutta mari :) Skrevet 9. januar 2009 #15 Skrevet 9. januar 2009 Men du kan vel ikke ta p-piller og amme samtidig? Tror ikke det er noen godkjente p-piller som kan tas mens du ammer.
babygullz <3 vilde Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #16 Skrevet 9. januar 2009 Grunnen til man ikke skal ha vanlige p-piller mens man ammer er pga melkeproduksjonen kan bli nedsatt.. Var d legen sa hvertfall. Og om d så var farlig, og jeg vil fortsette å amme om jeg fortsatt har melk, så kan jeg håndmelke eller pumpe opp produksjonen, til stoffene er garantert ute av melken...Mn jeg vet ikke jeg altså.. Men har nå begynt på brettet så toget har begynt å kjøre...Er nok til det beste, har hatt sykt vondt! og snuppa tar flaske bra og trives jo med den, og vi har jo ammet i ca 3 mnd nå, så hun har fått det "viktigste" da=) Men kjenner jeg faktisk kommer til å savne å amme..........men går seg nok til da.
Frøken Freken Skrevet 9. januar 2009 #17 Skrevet 9. januar 2009 Du har vært så jæklig flink! Tar av meg hatten for deg! Håper du får til det du ønsker!
llnva Skrevet 9. januar 2009 #18 Skrevet 9. januar 2009 cerazette (vet ikke helt om det er slik det skrives), er p-piller som kan brukes når en ammer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå