Gå til innhold

Pass (reisedokument) for baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi skal en tur til syden når vår datter er 7 mnd. Er det noen som har fått laget pass til sin baby? Tok dere bilde hos fotograf? De har jo fått så strenge regler/krav til fotoet som skal brukes. Hva med opplysninger som hårfarge etc? Litt vanskelig å vite sikkert om den hårfargen vil vedvare om ett år? Blir jo nesten som et engangspass. De skal vel være gyldige i 2 år framover, men man ser litt forskjell på en baby på 7 mnd. og 2 1/2 år...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør absolutt gå til fotograf, de avviser nemlig mange bilder og det er

kjipt etter lang kø med baby. Når det gjelder hår/lengde osv fyller du inn det som gjelder nå.

Reglene er stivbente ja, men de må nok følges....

Skrevet

Tror nok du bør gå til en fotograf som har tatt slike bilder før. Vi fikk til vår sønn da han var 4mnd. Hos den fotografen vi brukte la de han på et hvitt ark og tok bilder med digitalkamera til de var fornøyd. Tror de er litt mindre strenge med babyer enn med voksne, men uansett greit å prøve å få det så bra som mulig. Har hørt om andre som har hatt barnet på fanget også hatt en hvit papplate mellom deg og barnet. De i passkontrollen vet vel også at det er stor utvikling på barn i den alderen så jeg tror ikke du blir stoppet hvis hårfargen skulle endre seg litt heller. Det går nok fint skal du se å bruke passet flere anger. Lykke til

Skrevet

Vi tok bare bilde i en fotobutikk, og de var ikke nøye annet enn at babyen ikke skulle smile. Var ikke noe nøye når vi leverte bilde hos politiet for å lage pass heller. Så fotobutikk er helt fint å ta bilde!!

Skrevet

Det er strenge krav til hvordan bildet skal se ut, du finner info om det på politi.no. Og de er like strenge på bilder til babyer som til voksne.

Vi tok bilde selv, satt han i tripp trappen foran den hvite muren, og knipset til vi fant noen som vi kunne bruke. Printet så ut i riktig størrelse. Men nå er jo pappaen filmfotograf og gadgetfrik, så han både kan jobben og har utstyret :)

Et alternativ er selvfølgelig å gå til fotograf, da er dere i alle fall garantert bilde som blir godkjent.

Ja, tviler på at tassen ser likedan ut om 2 år, men nå er jo heldigvis passet til barn ikke så dyrt (kr 270) så da får det bare være :) Får bruke det så lenge det går.

Skrevet

Vi måtte ha pass til vår tulle da hun var to måneder gammel. Gikk til Japan Photo-butikk og tok bilder. Jeg holdt henne opp mot en hvit vegg og passet på å holde hodet hennes. Det ble tatt noen bilder før vi fikk et som var brukbart :) Fingrene mine viste på bildet, men de retusjerte ekspeditøren bort før de tok utskrift. Fikk også beskjed om å komme tilbake dersom politiet ikke godtok bildet, veldig god service!! Heldigvis godtok politiet bildet. Allerede nå (2 måneder etter) stemmer hverken høyde eller hårfarge, hehe....

Skrevet

Vi tok bilde hor fotoknudsen, for de har "fornøydgaranti", dvs visst politiet ikke godkjenner bildene så får du nye gratis:) Ellers fylte eg bare ut opplysningene slik hun var nå, de forstår jo at barn forandrer seg;) (høyde synes eg var litt teit da...hehe...forandrer seg fra dag til dag nesten;))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...