Madamina Skrevet 9. januar 2009 #1 Skrevet 9. januar 2009 Tenkte noen ville dra nytte av dette. Mulig jeg er ekstremt heldig med begge mine barn, men dette har da altså funket veldig bra og vi har aldri slitt med søvnvanene. Da barnet plutselig viste evne til å sove 9 timer i strekk, tenkte jeg at nå må jeg begynne med leggerutiner. Evnen til å sove så lenge (voksensøvn) setter gjerne inn ved 8-14 uker så fremt de får den maten de trenger. Et barn på 3 mnd trenger ca 18 timer søvn i døgnet. Jeg synes mange tar så lett på det at sitt barn kanskje sover 10 timer. De trenger mye søvn for å optimalisere sin utvikling og vekst. Da my vi tilrettelegge for dette. En 2-3 åring trenger ca 13 timer... For at barnet skal sovne godt på kvelden og lenge om natten må dette til: Nok søvn på dagen til rette tider for å unngå overtrøtthet (søvn avler søvn). Nok mat på dagen (så dagen må starte tidlig nok). Man må roe ting ned ved leggetid og hjelpe barnet til selv å finne søvnen. Dersom man tror man får ut 170-200ml per måltid, kan 5 måltid være nok (12-15% av vekta). Sånn ser vår rutine ut: 08:00 våkne + mat lek og kos (barnet ligger en del alene også) 09:30 ca 45 minutter søvn 11:30 Mat 12:30 Søvn 2-3 timer 14:30 mat 17:00 mat + kanskje en dupp for å unngå ovetrøøtthet dersom kort soveøkt på dagen. 19:00 Kveldsstell (noen ganger med bad) og mat + sove for natten Noen anbefaler å ta barnet opp for et måltid ved kl 23. Jeg velger å se hvor lenge han sover. Noen netter sover han 12 timer, andre netter må han ha et måltid en eller annen gang. Jeg lar barnet sove i vognen eller egen seng. Det er slutt på å sovne i lekegrinden, for nå er han så vpken og nysgjerrig. Jeg har ikke brukt skrikemetode på kvelden. Jeg gir masse kos og pupp, men om det blir 2 timer runder med kos og pupp vet jeg han er overtrøtt og lar han finne roen selv. Er til stede. 2--3 minutter gråt og han sovner uten smokk. De kveldene jeg bysser og koser hele tiden, sovner han men våkner så med en gang jeg leggger han fra med. Da blir han bare sint for jeg var da mer til forstyrrelse. Lurt å lese tegnene på når de er trøtte og ikke vente for lenge. Når han ser bort fra blikket mitt, vet jeg at han kanskje trenger en stund for seg selv. Og selvsagt: Rap, tørr bleie, , nok mat , nok kos og kroppskontakt i løpet av dagen, trygghet om at du er der, litt frisk luft på dagen, ikke overstimulans (man kan ikke forvente at barnet finner roen i stua med fullt lys og tv'en på kl 21 om kvelden). Barnet plukker også lett opp din engstelse for at du er redd det iikke kommer til å sovne. Som ved alle alderstrinn: vis at du har ro og tro på at barnet kan. For søvnen må de finne selv ellers gjør man bare seg selv og barnet en bjørnetjeneste. Vel, dette er min erfaring. Jeg har lest mange bøker om emnet og er glad i Gina Ford sine bøker (men med mild skrikemetode der det anbefales). Det skal nevner at mine barn verken har hatt kolikk, kiss eller andre store plager. Flott vektoppgang dessuten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå