Gå til innhold

Første gang til legen = ingen blo-, urinprøver eller GU?

Anbefalte innlegg

Var til legen idag, etter 9+4 dager. Svært hyggelig besøk, men ble overasket over at de verken tok blodprøver, urinprøve eller GU.

Blodprøver skulle jeg vente med til 12 uke

Urinprøve kostet 150kr og hun syntes ikke det var verdt det siden graviditetstesten på apoteket er like sikker

GU hadde de sluttet med siden de hadde fått direktiver fra Statens helsetilsyn - de har funnet ut at det ikke er nødvendig hvis man er et "normalt" menneske (altså ikke prostituert eller stoffmisbruker o.l)

Skrev en svangerskapsjournal, tok blodtrykk (som var lavt!) og snakket om videre gang ift us lege, jordmor og ultralyd.

Da er det vel bare å vente! ;)

Fortsetter under...

Gratulerer så mye med graviditeten din :)

Dette syns jeg hørtes ut som en merkelig legetime.

Min lege utførte GU for å se etter blødninger, syfilis, klamidia, HIV eller andre komplikasjoner. Det er jo ikke bare prostituerte og narkomane som har slike lidelser :S Han skjekket også livmoren min.. Veldig trygt å godt å vite at alt er 100 % bra der nede =)

Blodprøve tok han også med en gang, for å bekrefte blodtype.

Urin skjekket han for HCG, eggehvite og mye annet...

Man skulle jo tro tro at du med lavt blodtrykk, burde skjekke desse punktene nøye....

Som gravid koster det deg ikke noe . Skal hvertfal ikke gjøre det.

Har vært med urinprøve, og siden den var positiv slapp jeg betale noe som helst. Betalte heller ikke noe da jeg i går var der pga kraftig UVI.

Urinen sjekket de hver kontroll da jeg fikk de forrige to.

Gratulere:)

Æ va hos legen før jul, å æ hadde en skrekk opplevelse...:/

Legen min tok mæ ikke på seriøst, ho sjekket ikke urin, eller GU, eller nåkka.. å Legen sa at æ ikke skulle på ny kontroll før æ va i uke 24, å trængte ikke begkymre mæ i det hele tatt..

Åsså ringte æ legen her får et par uke sia sia æ hadde så vældig ondt i neders i magen, men ho sa at det jor ingen ting, skulle bare ta et par smertestillanes å legge mæ...:(

Håpe dokker har had det bedre..:)

Jeg var hos legen på mandag da jeg var 6+3,vi bare snakket. Tok urinprøve for min egen skyld,selvom hun sa at de på apoteket er like sikre! Jeg betalte ingenting.. første svangerskapskontroll er i uke 12,det er ikke noe vits i å ta blodprøver osv før det,for det er liten sjangs for at de vil vise riktig resultat sa hun til meg.

så jeg satt opp time allerede og skal tilbake til førstegangskontroll 13.2,håper jeg får ul da,noen som vet når det er vanlig å få?

Annonse

Var hos legen i dag, og er 10 + 3. Jeg tok både blodprøver og leverte inn urinprøve, samt sjekket blodtrykket. Tok også blodprøve å sjekket urinen når jeg var der når jeg var 4+3. Har ikke tatt GU noen av gangene.

Det er vanlig å få ultralyd i uke 17-18. Min lege sendt henvisning til ultralyd når jeg var der i dag, og sa jeg ville få time i posten.

Skal til jordmor om 2 dager :) hadde håpet på å få høre hjertelyd hos legen i dag, men hun sa d var for tidlig, skal likevel spørre jordmoren og. Er verdt et forsøk. Synes d er så veldig lenge å vente til uke 17 for å vite at alt er ok, selv om d skal være d når man ikke har hatt noen blødninger og er i god form. Synd at d ikke er noen private klinikker her i området, da hadde jeg definitivt bestillt time.

Til deg som har dårlig lege, du kan velge om du vil ha flesteparten av kontrollen hos jordmoren. Ring og bestill deg en time, jordmoren er ofte på helsestasjonen.

Reagerer ikke noe særlig på at legen ikke tok blodprøve eller GU, jeg. Jeg ringte legen min og sa at jeg var gravid, og fikk da time rundt uke 12. Det er visst ikke noe særlig poeng å ta blodprøve før dette, slik jeg har skjønt det.

Og dersom du er innom noenlunde regelmessig for GU (er det ikke ca hvert 2. år?) er det ikke nødvendig å ta en på grunn av graviditeten. På forrige graviditet tok vi heller GU på 6-ukerskontrollen etter fødselen.

Men litt merkelig det med urinprøven. For det første skal du jo ikke betale noen ting som helst på noen av kontrollene, alt er gratis når det handler om graviditeten.

Og for det andre tar man jo ikke urinprøve for å sjekke om en er gravid, slik jeg har skjønt det. Det har men jo som regel funnet ut av på egenhånd med apotektest. Mener på at urinprøven er for å sjekke ev sukker og eggehvite i urinen, samt teste for urinveisinfeksjoner, som kan være lumske for babyen, spesielt mot slutten.

Jeg var hos legen i går. Er 8+3 (tror jeg :P)

Hadde med urinprøve som de teste for alt muligrart tok myyye blodprøver... Au... først i fingeren og det er jo greit nok, men da hun skulle ta vanlig prøver kom det ikke noe blod, så hu måtte stikke i andre armen også... :( men hu gjorde det iaffal!

Prata lenge med legen og han sjekka livmora.

Veldig fornøyd med hvordan de behandla meg! Har vært litt skeptisk på forhånd iog med at jeg egentlig ikke fikk time før 26/1. men når jeg først fikk mast meg til en tidligere time er jeg kjempefornøyd.

Ny time den 10/2 :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...