mamma til blå -08 og rosa -11 Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 Har/hadde dere mye vondt etterpå..? Nå er det drøye tre måneder siden jeg hadde ks, og synes fortsatt at det er vondt innimellom. Kom meg veldig fort etter ks, og ble nesten god igjen, men er liksom "nesten god" ennå.. Virker som om det er musklene som gjør vondt. Klarer f.eks. ikke å sette meg rett opp, må fortsatt velte meg over på siden når jeg skal ut av senga.. Å trene sit-ups kan jeg bare glemme.. Og har jeg styrt mye en dag, f.eks. vaska, bært mye o.s.v, så verker det godt nederst i mageregionen når jeg roer meg for kvelden.. Er utrolig irriterende egentlig..! Håper virkelig jeg slipper ks neste gang, og at det snart går over dette her..! Blir skikkelig sinna når jeg hører de som sier at ks er en enkel løsning på fødselen..
NormaJean Skrevet 8. januar 2009 #2 Skrevet 8. januar 2009 jeg har også hatt endel vondt etterpå. jeg brukte lang tid på å komme meg etter ks, kanskje fordi jeg hadde vært i aktiv fødsel så lenge og kroppen var utslitt, vet ikke. halve såret mitt kjenner jeg ikke, nervene er ødelagt for godt fikk jeg beskjed om, den andre halvdelen er supervondt noen ganger, takler ikke "press" mot den delen av magen. men hvis du har så vondt at du ikke fungerer så må du ta deg en tur til legen. jeg skal ta en tur til legen selv, såret ser ikke helt bra ut og syns det er rart at det skal være vondt 4 mnd senere.
husmus &2 Skrevet 8. januar 2009 #3 Skrevet 8. januar 2009 Jeg hadde hasteks for 10 uker siden, og jeg tror mine vondter gikk over ganske så nøyaktig 6 uker etter fødselen. Jeg hadde svært svært lite vondt både i magen og i såret. Jeg var nok veldig heldig, så jeg er dessverre en av de som sier at ks er et fantastisk alternativ. Jeg hadde satt meg veldig lite inn i ks før fødselen da det aldri var i mine tanker, men har skjønt i ettertid at jeg har vært heldig. Jeg synes absolutt du skal ta deg en tur til legen. Det høres ikke helt normalt ut at du skal ha det vondt så lenge, spesielt ikke så sårt at du må velte deg ut av sengen!
MammaMia=) Skrevet 8. januar 2009 #4 Skrevet 8. januar 2009 jeg får også sånn vondt innimellom etter at jeg har styra mye med ting i løpet av dagen.. Hadde også lang fødsel før ks, har også tenkt det samme som deg at kroppen var da kjempesliten osv.. Blei hastesnitt her så er noen nerver som ikke er til stede lengre, men det er rundt arret, ikke selve arret da.. Har fått beskjed om at det kan være arrdannesle og/eller arrfølelse som kan gjøre at det kjennes vondt ut.. Alt skal visst være bra her så satser på det.. (er snart 4 mnd siden ks)
Lene72 Skrevet 9. januar 2009 #5 Skrevet 9. januar 2009 Jeg hadde planlagt keisersnitt. Hadde veldig vondt i ukene etterpå, men så gav det seg. Er det noen forskjell på måten de utfører haste og planlagt keisersnitt?
lille sprelle Skrevet 9. januar 2009 #6 Skrevet 9. januar 2009 hadde ks og deretter reoperering i samme sår tre dager etter. Synes egentlig ikke det var det værste... (har vært en del dårlig i tillegg) kan ikke huske at jeg måtte velte meg ut av senga så lenge.
babyfrøken *mamma* Skrevet 9. januar 2009 #7 Skrevet 9. januar 2009 Her er det 8 uker og 3 dager siden hasteks, jeg er nok av de veldig heldige.. Ikke hatt noe særlig vondt i det hele tatt. Var så sprek at de spurte om jeg ville reise hjem fra sykehuset 3.dagen. Ofte får visst de som har hatt hasteks mer vondt enn de som har hatt planlagt, rett og slett fordi de som utfører operasjonen har dårligere tid og ikke kan ta like mye "hensyn" til snittet de lager, iallefall det de sa til meg. Helsepersonellet på barselavd syntes det var helt utrolig at snittet mitt var gjort i all hast, det er visstnok et "vakkert" snitt... Måtte "velte" meg ut av sengen de første 4-5 ukene tror jeg, etter det har det ikke vært noen plager i det hele tatt. Løftet ingenting, og tok det veldig rolig i 6 uker da, men nå kan jeg gjøre alt som før (nåja, har ikke prøvd meg på situps, har hørt man ikke skal gjøre det på flere mnd etter ks, stemmer det??) Hadde nok tatt en prat med lege hadde jeg vært deg (",) Lykke til! Kjipt når det skal sitte i så lenge...
MammaMia=) Skrevet 9. januar 2009 #8 Skrevet 9. januar 2009 Lene72, ja deter forskjell på hastesnitt og planlagt.. Ikke mye da, men de er mer forsiktig og ar bedre tid på å planlegge snittet når det er planlagt keisersnitt. Under hastesnitt så kutter dem fort som f for å få ut babyene som regel.. Er da større sansynlighet for at flere nerver osv blir kuttet enn ved planlagt (er i hvertfall det de sa til meg på sykehuset)
AO3 Skrevet 9. januar 2009 #9 Skrevet 9. januar 2009 Helt enig ang det du sier om de som tror at ks er en "enkel løsning"!! Blir også veldig provosert av det... Det er nok verst for dem som tar planlagt ks, tror jeg, de møter nok flere slike holdninger. Jeg har overhørt slike kommentarer til andre - "så du tar den enkle utveien HAHAHA!". Jeg klarte bare såvidt å holde meg... Jeg tok akutt ks, og møter kun sympati, ikke noe annet. Det er tre mnd siden mitt ks nå, og jeg kjenner så godt som aldri noe til såret - eller arret, burde jeg vel si. Arret mitt ser forresten veldig bra ut, det er bare en tynn, rød strek. Definitivt finsøm av gynekologen! Jeg føler meg egentlig helt som før, og har gjort det i ganske mange uker nå. Etter en måneds tid begynte jeg å føle meg helt som meg selv igjen, da kjente jeg bare arret hvis jeg tok på akkurat det området. Nå er det helt greit.
AO3 Skrevet 9. januar 2009 #10 Skrevet 9. januar 2009 Angående hastesnitt: Det er jo forskjell på katastrofe-ks og haste-ks. Når det er katastrofe-ks må ungen ut på minuttet, og da tar de seg ikke tid til noen fine snitt. Når det er hastesnitt (akutt ks, kalte de det i min journal) tar de ks under pågående fødsel, men det haster ikke like mye. Det er ikke fare for liv og helse for hverken mor eller barn - i alle fall ikke enda. For meg tok det en time fra ks ble bestemt til barnet var ute, og jeg tror ikke selve operasjonen var så veldig mye annerledes enn et planlagt snitt. Som sagt er arret mitt superfint, og hadde nok vært akkurat likedan hvis snittet var planlagt. Forskjellen ligger for det meste i at man tar en stor operasjon på en utslitt kropp + det er høyere infeksjonsfare, spesielt hvis det har vært langvarig vannavgang. Det er sikkert noen andre grunner også. Dette betyr at faren for komplikasjoner post-op blir større ved akutte enn ved planlagte ks.
Carla78 Skrevet 9. januar 2009 #11 Skrevet 9. januar 2009 Jeg har hatt 2 ks, begge haste. Buken min er full av sammenvoksninger etter disse operasjonene (uvanlig mye da), men det er helt vanlig å få sammenvoksninger, hvis det er det du har da. Jeg har ingen smerter, men av og til kjenner jeg det stikker litt. Dette varierer vil jeg tro. Hvis dette plager deg, synes jeg at du skal ta deg en tur til legen istedenfor å spekulere for mye. Lykke til!
babyfrøken *mamma* Skrevet 9. januar 2009 #12 Skrevet 9. januar 2009 Da gjetter jeg de har tre kategorier ks, akutt, haste og katastrofe.. For hos oss var det så absolutt fare for barnets helse, og hasteks skal gjennomføres på 10 min fra avgjørelsen er tatt. Katastrofe skal ta 4 min. (iallefall det vi fikk vite på St Olavs i Trheim)
AO3 Skrevet 9. januar 2009 #13 Skrevet 9. januar 2009 babyfrøken: Mulig de har det? Jeg har aldri hørt om at det er fire kategorier (inkl planlagt) før, men det er mulig det varierer litt fra sykehus til sykehus. Jeg har bare hørt om planlagt, haste og katastrofe fra før, men i min journal står det altså "akutt keisersnitt" (bare på latin). Det er jo vesentlig forskjell på en time fra snitt ble bestemt, til ti minutter. Stemningen på operasjonssalen var rolig, det var ikke noe stress, selv om de var effektive og ikke kastet bort tiden.
babyfrøken *mamma* Skrevet 9. januar 2009 #14 Skrevet 9. januar 2009 Ikke godt å si (",) Mulig de har ulik praksis. Ingen som hadde god tid med meg iallefall, hehe, de kastet meg fra sengen over på opersjonsbordet midt i en rie, jeg bare ulte jeg ;o)
husmus &2 Skrevet 9. januar 2009 #15 Skrevet 9. januar 2009 De snakket om ks i over en time før de endelig bestemte seg for det, og det tok mer en 10 minutter fra de bestemte seg til han var ute, men ikke så fryktelig mye lenger tror jeg. Stemningen var veldig god og alle spøkte og lo, kanskje mest jeg (?!) jeg var så lykkelig over å få spinalepidural for da kjente jeg ikke de forferdelige riene lenger at alt var bare fryd og gammen. I journalen min står det akutt ks derimot.
Ruske81 Skrevet 9. januar 2009 #16 Skrevet 9. januar 2009 Skjønner at jeg har vært kjempeheldig etter hastekeisersnittet mitt. Var tre netter på barsel som er vanlig på ØSS og var oppe og gikk i gangene før det hadde gått et døgn. Innen to uker kom jeg meg normalt opp av sengen og 4 uker etter ks måtte jeg fokusere på å ikke løfte tungt fordi jeg ikke merket noe til snittet lenger. Synes allikevel ikke ks er noe å trakte etter, selv om jeg kom meg raskt var alt så mye tyngre og det var frustrerende å spørre om hjelp til å løfte vogn etc.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 9. januar 2009 #17 Skrevet 9. januar 2009 Ja det er forskjell på akutt ks og haste ks. Ved akutt har de ganske god tid, opptil en time. Ved haste ks har de opptil 20 minutter til babyen må være ute. Dersom det er katastrofe gjør de så fort som overhodet mulig. -For de som lurte på det:) Jeg hadde haste ks, men etter en uke følte jeg meg ganske bra. Etter 4 uker følte jeg meg helt fin igjen:) Men har ikke lyst å ta ks flere ganger selv om..
husmus &2 Skrevet 9. januar 2009 #18 Skrevet 9. januar 2009 Er det noen som vet om man kan be om ks neste gang når man hadde det sist? Ikke for at jeg ønsker det, men bare lurer.
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 9. januar 2009 #19 Skrevet 9. januar 2009 Hei jenter! Kanskje jeg kan hjelpe litt ang forvirring om hastegrader på keisersnitt? Jobber på opr stue og har vært med på alle grader av snitt. På alle de sykehusene jeg har jobbet (både innland og utland) opererer vi med 3 grader av keisersnitt. Planlagt, hastesnitt og katastrofesnitt. Planlagt og katastrofe sier seg nesten selv. (Katastrofe er når det er akutt fare for livet hos mor og/eller barn, og man får ALLTID full narkose.) Hastesnitt er f.eks når fødselen har stoppet opp, men man har oftest tid til å følge de vanlige prosedyrene for operasjon, men vi jobber så raskt vi kan. Ting kan jo forandre seg underveis. Selv hadde jeg hastesnitt i sommer, og fikk påfyll i epiduralen jeg hadde. Fint å kunne få med seg hva som skjedde da jeg ble "snytt" for fødselen. Ofte hender det at de setter spinal også selv om det haster. Vi får oftest beskjed om hva det gjelder, hvorfor det haster. Det går ikke automatikk i å få keisersnitt på barn nr 2 dersom man hadde det på nr 1. Da må det være noen spes komplikasjoner i forbindelse med fødselen. Men man står jo fritt til å be om det likevel. Jeg hadde setefødsel, og vet at de helst ikke lar meg føde vanlig hvis en evt nr 2 også sitter i seteleie f.eks. Selv hadde jeg bare vondt i ca 6 uker etter snittet. Glemte fort at jeg var operert selv. Mini´n tok all fokus, men kan huske det var ømt en stund. Hadde snakket litt med legen min var jeg deg, slik at jeg fikk sjekket at det ikke er noe galt fatt. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå