Gå til innhold

Super setefødsel

Anbefalte innlegg

Vil gjerne dele min nydelige setefødsel med dere!

Jeg fikk mitt andre barn i høst, og var meget nervøs før fødselen pga at babyen hele tiden lå i seteleie. Min første fødsel var i utgangspunktet normal, men jeg syntes det var meget smertefullt, tok lang tid, og endte med bruk av tang, stor rift og påfølgende infeksjon, inn på isolat, sårbehandling og ny sying noen uker senere. Jeg gruet for neste fødsel og ble ikke mindre bekymret da babyen ikke ville snu seg.. Derfor ønsket jeg keisersnitt, men ble nektet, det var ikke aktuelt med mindre babyen ble over 4,5 kg, og det ville ikke min lille bli.

Men jeg ble meget godt tatt imot på fødeavdelingen (kk, Bergen), var på hele tre samtaler/kontroller i ukene før termin, og både jeg og pappaen fikk spørre og grave og luftet våre bekymringer. Så da riene begynte var jeg ved godt mot.

Jeg ble anbefalt epidural dersom det ble tid til det, og det kan jeg anbefale videre. Riene var veldig uregelmessige, så jeg trengte også riestimulerende. Det hele foregikk veldig rolig og kontrollert, og jeg syntes det var en fantastisk opplevelse, spesielt etter min forrige fødsel som jeg syntes var bare ille.

Jeg opplevde å få meget god oppfølging underveis. Jordmødrene var erfarne og kommunikasjonen god. Jeg ble også undersøkt jevnlig underveis av fødselslege, noe jeg syntes var veldig betryggende. Under pressriene er det selvsagt litt slit, men jeg opplevde min setefødsel som uendelig mye lettere enn min vanlige fødsel: jeg hadde full kontroll, ingen bruk av tang, nesten ingen klipping og bare to små sting etterpå. Det var ikke noe verre å presse ut en baby som lå dobbelt og kom med rumpen først. Tilstede under avslutningen var tre jordmødre, to fødselsleger, barnelege og barnepleier. Dette er vanlig, for sikkerhets skyld, det er litt risiko med setefødsel, men for en fantastisk heiagjeng! Og da det hele var overstått var jeg kjempesprek og følte meg som en verdensmester.

Ut fra min erfaring kan jeg absolutt anbefale setefødsel. Har inntrykk av at å prøve å snu barnet er en ganske stor belastning og sjelden vellykket, og med mindre det foreligger andre grunner(stor baby, trangt bekken..) vil jeg tro at keisersnitt er en større påkjenning og risiko enn en setefødsel.

Jeg vil si til alle nervøse med sittende baby at det er ingen grunn til panikk! Be om en samtale med lege på din fødeavdeling, spør om det du lurer på. Det er også veldig greit at de er informert på forhånd om at de har en setefødsel i vente når du kommer.

Slik jeg opplevde det, er setefødsel en helt vanlig fødsel, men med masse ekstra service og oppmerksomhet!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139408159-super-setef%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...