Gå til innhold

Flere enn meg som skal ha keisersnitt nr 2?

Emblaa

Anbefalte innlegg

Min forrige fødsel blei igangsatt i uke 38 pga min helse. Jeg fikk da velge mellom igangsatt fødsel eller planlagt keisersnitt, men blei sterkt overtalt til det første. Etter mange og lange timer i fødsel, og uten epidural som funka, blei sønnen min tatt med akutt keisersnitt i full narkose. Hele opplevelsen blei i grunnen veldig traumatisk, jeg mista mye blod og lå lenge på overvåkning uten sønnen min etterpå med ulike drypp. Barselperioden gikk fint, og jeg kom raskt på beina og hadde lite smerter.

Nå er jeg gravid igjen og har termin i juni. Denne gangen kommer jeg til å be om planlagt keisersnitt pga min helse. Er det noen som skal ha sitt andre (eller tredje) snitt og som ønsker å dele noen tanker om dette? Gruer meg for samtale med sykehuset, er ikke det samme sykehuset som sist, men håper det går fint. Tenker masse på dette, og ønsker ei avklaring tidlig i svangerskapet.

Er det noen modne mammaer som har hatt to eller flere keisersnitt og som kan si noe om hvordan de kom seg etter sitt andre snitt?

Fortsetter under...

Jeg har ikke hatt to ks, bare ett. Men jeg har også termin i juni (har ei på 11 mnd, og en på 16 år) og vi har snakket med legen om at vi ønsker ks igjen. Han hadde full forståelse for det, og sa det kommer ikke til å bli et problem å få det innvilget.

Hos oss gikk vannet, og ingen rier kom. Etter 40 timer endte det i hastesnitt, da hadde de satt meg på 2 kurer, hvor den siste såvidt laget noen små rier. Problemet var at hver gang jeg fikk en ri, gikk hjertelyden hennes ned. Da hun endelig ble tatt ut, hadde hun for kort navlestreng til at det hadde gått bra vaginalt, i tillegg lå den rundt ryggen hennes. Hun ville dødd av surstoffmangel på vei ut.

Det var en traumatisk opplevelse!

Jeg går ikke til fastlege, og heller ikke til jordmor denne gangen. Går kun til gynekolog. Jeg trenger ekstra oppfølging pga av medisiner og dverse jeg må ha, og syns det er tryggest å bli fulgt opp av ham. I tillegg har jeg kontroller på sykehuset på fødepoliklinikken.

Jeg gruer meg til samtalen med sykehuset, men kan ikke forstå annet enn at de kommer til å ha like stor forståelse for ks som legen min har.

Tror også de tar hensyn til alderen min, som nærmer seg 44 ved termin..

Ønsker deg lykke til, og håper det er andre med to ks som svarer deg!

=D

Hei Emblaa.

Jeg fikk et hastekeisernitt i jan 2006 etter å ha gått to uker over termin. Mine rier startet av seg selv, men jeg fikk ingen åpning. Fosterert fikk dype og lange decelerasjoner (fosterlydsfall) ved mine sterke rier og jeg begynte å miste mye blod. Jeg fikk satt en spinalbedøvelse en time før de avgjorde å ta keisersnitt, så jeg var våken under forløsningen.

Jeg synes at perioden etter keisersnittet var tøff, selv om jeg ikke fikk noen komplikasjoner. Keisersnittet er i dag nesten usynelig, så slik sett har jeg vært heldig. Jeg var lenge usikker på om jeg ønsket flere barn pga fødselsopplevelsen. Nå er jeg forøvrig gravid med termin i mai.

I mitt tilfelle er situasjonen slik at jeg ikke ønsker keisersnitt, men jeg tørr ikke å føde. Håpløst, for ut må jo babyen.

Alle sier at jeg får jo keisersnitt, men dette er ikke en enkel utvei for meg.

Jeg har siden jeg fant ut at jeg var gravid (September 2008) blitt tatt opp i et prosjekt på Ullevål sykehus, som heter Gaia-prosjektet.

Dette er private samtaler med jordmor i forbindelse med tidligere traumatiske fødselsopplevelser og samtaler om ønsker rundt neste fødsel. Dette har vært veldig bra for meg.

Min situasjon og mine ønsker blir tatt veldig hensyn til, og jeg føler meg nå trygg på at jeg vil bli tatt ekstra godt vare på.

Jeg kommer til å gå for å prøve en vaginal fødsel, men har fått innvilget keisersnitt fra fødselslege på Ullevål hvis ting ikke går helt som det skal eller ting tar tid.

Jeg har også tenkt å prøve modningsakkupunktur og andre fødselsforberedende ting før termin, slik at jeg er mest mulig klar for en vanlig fødsel.

Jeg har ingen erfaring med et keisersnitt nr 2, men tenkte allikevel min historie kunne gi deg en ide om mottakelsen jeg har fått på sykehuset. Helt fantastisk!!!

Jeg vet at mange kvinner synes det er vanskelig å få innvilget keisersnitt, men med din historie tror jeg ikke det vil bli noe problem.

Jeg har hørt at et planlagt keisersnitt gir en bedre opplevelse enn ett haste eller akutt, men at rekonvalenstiden fremdeles vil være mye lenger enn ved en vaginal fødsel. I tillegg har jeg hørt (fra venninner med 2 keisersnitt) at arret og magen ikke blir så fin som den var etter keisersnitt nr.1 – Men dette er sikkert individuelt.

Jeg håper du treffer en lege/jordmor på sykehuset med forståelse for ditt tilfelle, og at dere sammen finner den beste løsningen for deg og babyen din!

Lykke til!

Klem

Hei Emblaa.

Jeg er 39 år og har gjennomgått 3 planlagte keisersnitt (over de siste 7 årene). Kan si at for meg har dette vært relativt uproblematisk uten problemer verken med amming eller kroppslig/fysisk form etter snittene. Har vært på beina på kvelden/natten etter snittene, ammet fra første stund (på post-op) og senere hatt barnet i sengen hos meg på barsel og ammet fritt. Har fått nok smertestillende til å komme meg fort opp, det har vært positivt for opplevelsen av å fungere. Smertene har uansett avtatt drastisk i løpet av to døgn.

Har ligget på barsel i ca 4-6 dager. Vært øm og litt "skjør" i magen de første ukene men ikke verre ann at jeg har fungert fint hjemme med resten av familien. Ut og trille tur, lage mat, ordne med hjemmet, baby osv, selvfølgelig i samarbeid men mannen min.

Det største "problemet" for meg har vært sårinfeksjon de to siste gangene, litt ekkelt og ugreit men har fått behandling som ordnet plagene relativt fort.

Den aller største fordelen med planlagt keisersnitt er jo nettopp det at det er PLANLAGT. Man rekker å ordne opp hjemme (hvis det er en prioritering) ordne barnepass, og ikke minst at man er relativt uthvilt, opplagt og i god form (i den grad man er i form i uke 38-40) når man legges på operasjonsbordet. Man har ikke slitt seg gjennom uker på overtid, fødsel i 30 timer og så hastesnitt, man er forberedt og klar.

Lykke til, håper at du får en fin opplevelse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...