Gå til innhold

Når og "hvordan" legger dere babyen deres på 8-9 uker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min tulle er 10 uker da, men har nettopp begynt å innføre leggerutiner. Da legger jeg henne mellom 8 og 9. Trenger bare å legge henne i sengen, stryker henne på kinnet og går ut. Så sovner hun helt av seg selv.

Men i dag for eksempel var hun stupings halv åtte så da la jeg henne da.

Skrevet

Her i huset er det ikke jeg som legger han, men han som legger seg selv. Som nevnt i et annet innlegg så har vi ingen rutiner. Han styrer dagen selv, når det er sagt, er det tydelig forskjell på dagluren og kveldsluren. Han er mer opplagt på kveldstid, så han er ofte vanskeligere å få til å sovne etter et måltid og han blir stort sett overtrøtt og det må gå noen runder med flaske, lek, bære, flaske før han sovner mer eller mindre utmattet. Han er egentlig ingen skrikerunge, men de siste dagene har han vært ganske så høylydt. Han sover i vognbagen i tiden frem til 23 tiden. Da tar jeg han med inn og legger han i sprinkelsengen sin og han sover videre uten problemer. Vi har ikke giddet å innføre noen tydelige kveldsrutiner enda. Mer fordi jeg ikke er klar for å legge han på et annet rom uten at jeg er der enda. Ja, jeg går under kategorien overhysterisk mor... Jeg begynner å bli lei av meg selv...

Skrevet

Oh, det hørtes herlig ut ;o) Denne lille frøkna må sovne på puppen først, siste dagene har det gått fint å legge henne selv om hun våkner litt når hun blir lagt ned i sengen, før det bare skrek hun om hun våknet...og ny runde måtte til.. Så håper det fortsetter som nå (",)

Før jul tok hun ikke natt før mlm 01-02, i julen sovnet hun plutselig ved 23-tiden, og igår og idag sovnet hun halv ti; deilig (",)

Skrevet

..hehe, det skjønner jeg da godt! Snuppa vår skal bo på vårt rom hele første året hun (",) (hadde kommet til å gjøre det uansett, men vi har pt ikke rom til henne før vi har pusset opp)

Slår seg ikke til ro i sengen sin enda, så vi legger henne i babybagen (har det i tillegg til vognbag), som vi putter oppi sengen, funker fint (",)

Skrevet

Jeg har en baby på 12 uker, og de siste 3-4 ukene har vi fått en slags rutine på kvelden som fungere veldig bra for oss. Før dette sov hun i min seng, og la seg samtidig som oss. Fikk veldig behov for voksentid. Nå er rutinen:

ca 19 bading (får tran når hun er avkledd, før hun bader)

så er det mat og kos, da får hun ligge på puppen så lenge hun gidder alt mellom 10-30 minutter. Prater med henne og koser. OBS: hun må ikke SOVNE på puppen!

Så legger jeg henne VÅKEN i sengen, synger to nattasanger, slukker lyset og går ut. Da er hun som regel fortsatt våken. Ti minutter etterpå sover hun som regel. Hun våkner noen ganger, da går jeg inn, dytter inn smukken, sier natta og går ut igjen. Gråter hun, trøster jeg henne i senga, men går ut igjen når hun slutter. Evt tar jeg henne opp, men legger henne ned sekunder etter at hun har sluttet å gråte. Men jeg snakker ikke til henne, bare stryker, evt hysjer litt. Det skal ikke være spennende å være oppe!

I begynnelsen kunne jeg ta henne opp og ned 20-30 ganger, men nå trenger jeg maks 2-3 ganger. Poenget er at hun ikke skal ligge å gråte alene, men at hun ikke skal grine seg til å være oppe. Det skal liksom ikke være noe alternativ til å ligge i sengen....

Men noen ganger blir det for sent, dvs hun bikker over til overtrøtt. Da tar det lenger tid før hun sovner. Men begynner å se tegnene etterhvert, så noen ganger begynner vi badingen i 18-tiden.

Jeg hadde aldri trodd at dette skulle fungere på babyen vår, og ble utrolig overrasket av at det gikk så greit! Vi hadde 2-3 dagers "innkjøring", men nå funker dette kjempebra, også når vi ikke er hjemme!

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...