Gå til innhold

Babyer på 9 uker. Hvordan er rutinene deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt på 9 uker og prøver å få inn en slags rutine. Men er så usikker på om han får nok søvn og hvile. Hvordan ser deres hverdag ut? Mating, soving (på dagen og på natten)?

Flott om dere kan dele litt med meg :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han våkner ca 8-9 om morgonen og får mat, noen ganger sovner han litt igjen og noen ganger står vi opp. Han får mat en gang til i 11-12 tiden før han har en lang soveøkt ute i vognen på 3-4 timer. Prøver å gå meg en tur samtidig=) Så får han mat igjen når han våkner i 15-tiden.

På em/kvelden har han ingen faste spisetider, da spiser mye oftere, noen ganger annen hver time. (Enda oftere hvis han har økedager) Sover små lurer på 30 min maks 1 time, men det varierer veldig om han er grinete el er fornøyd. Forbereder legging i 21-tiden med kveldsstell (bader hver 2-3 dag), mating og så i sengen, sovner med smokken i 22-tiden. Våkner for nattamat i 4-5 tiden og sovner igjen rett etter det. Sover da til 8-9 som sagt.

Selvf. er ikke alle dager like, hvis vi er på tur el besøk hos noen så blir det litt annerledes.

Skrevet

Hei.

Har en gutt på 8 uker.

Vi ammer bestandig etter at han har sovet. Svært sjelden han ikke vil ha pupp da.

Våkner for dagen ca. 09:00/10:00 - ammer så står vi opp.

Formiddagslur (i vogna) ca. 11:30, av og til ammer vi før denne luren, av og til vil han ikke ha pupp. Sover alt fra 45min til 2 timer.

Neste lur ca. 14:30/15:00 (i vogna). Av og til ammer vi før denne luren, av og til vil han ikke ha pupp. Sover alt fra 1 1/2 time til 4 timer.

Om ettermiddagsluren var kort, sover han gjerne en kveldslur ml. 18:00 og 20:00 (enten i vogna, i bilen, el i senga). Denne luren er som regel ca. 1 time. Samme her, av og til ammer vi før luren, av og til ikke.

Legger han for kvelden ml. kl. 20:00 og 21:30. (Bader hver dag før sengen ca kl. 19:30.) Sovner som regel av seg selv m sutt til spilledås med bevegende bilde i taket (virkelig til å anbefale, gutten ligger paralysert og ser i taket). Samme her, av og til ammer vi, av og til ikke.

Nattamming ml. kl. 01:00 og 02:00. Sovner igjen etterpå.

Nattamming ml. kl 05:00 og 06:00. Ofte litt vanskelig å få han til å sovne igjen. Legger han derfor ikke tilbake i senga si, men lar han sove enten inntil meg eller faren.

Av og til ny amming ml. kl 07:00 og 08:00. Så sover vi til ml. 09:00/10:00.

Jeg er et rutinemenneske selv, og virker som det funker å overføre d til gutten min. Han følger stort sett dette mønsteret.

Gutten min sover heldigvis godt om natten. Aldri noe særlig med skriking, trenger ikke stå opp med han i løpet av natten for å trøste. Bank i bordet!!

Skrevet

Dagtid her hos oss er veldig lite preget av rutiner. Dette fordi jeg ofte er ute å farter på forskjellige ting. Har avtaler på helsestasjon, babysang, besøk hos venninner, barselsgruppe, og trilleturer i tide og utide. Men har de siste ukene begynt å få en viss rutine på nettene (nydelig, etter flere søvnløse netter!!!). Vi bader gutten vår hver kveld, sånn ca i halv ni-tiden. Bruker lang tid, og tar på pysj. Så får han litt pupp, og legges så i sengen sin på soverommet vårt i halv ti, ti-tiden. Dette er noe nytt vi innførte for en uke siden, så er ikke helt drevne i hva som skjer. Men tendens har vært at han har våknet ganske raskt, og skal ha mer mat. Så får han mat rundt klokka to, klokka fem og klokka syv. Etter måltiden syv lar jeg han ligge i sengen vår, og sover til ni-ti. Så da varer "natten" i tolv timer. Syns dette er greit, for vil gjerne venne han til at natten varer så lenge. Så skal jeg begynne å legge han tidligere og tidligere. Målet er at han legger seg syv, og at vi da også står opp syv. Men vil vente med det til nattrutinene har etablert seg mer.

Noen dager sover han utrolig masse på dagen, mens andre dager er han mer våken. Så dette får han foreløpig regulere litt selv.

Skrevet

Frøkna her er 8 uker og to dager. Kan ikke si at vi har noen faste rutiner akkurat, men det blir da bedre og bedre dag for dag (",) Stresser ikke med det heller, det får komme litt som det kommer tenker vi.

I julen begynte hun plutselig å ta kveld ved 23-tiden, mot 01-02 før, sover mellom 4-6t (6t er luksus, og ikke så veldig ofte altså) i første "økt", spiser så 30-45min, sover 2,5-3t i neste økt, spiser 30min-1t. Enten står vi da opp, eller vi kjører en soveøkt til (alt etter hvor trøtt jeg er, hehe). Prøver å stå opp senest 10, etter å ha morgenammet i sengen. Steller og "leker" litt på stellebordet. Så er hun våken og ligger litt for seg selv mens jeg fikser meg litt frokost eller steller meg (enten i babygymmen eller vippestolen sammen med meg, eller i vogna si). Sovner gjerne mellom 11-12 en gang, men varierer veldig hvor lenge hun sover. Enkelte dager sover hun veldig lite (forrige dagen sov hun 15-30 min på 11timer!!!! Umulig å få henne til å sove *sukk*). Igår sov hun derimot to lurer på 3 kvarter, og en lang lur på ca 2t.

Hun sovner alltid godt hvis vi triller tur, men føret er tidvis helt umulig her, så ikke så lett å få til alltid. Funker også å kjøre bil, men er ikke hver dag jeg benytter meg av den muligheten akkurat...

Hun sover godt om natten nesten uansett hvordan dagen hennes har vært, men hun er uten tvil mye blidere når hun får god hvile på dagtid (",)

Vet ikke om du fikk så mye ut av dette, men (",)

Skrevet

- hun spiser forresten veldig ofte på ettermiddag/kveld, hun nekter smokk, bruker meg som kos i tillegg til matfat ;o)

Skrevet

Lille suppa mi er 9 uker og 1 dag:-)

Har absolutt ingen rutine. Stresser litt med det,men ikke så mye. Hvis jeg skal si litt om hvordan vi har det...Hun sovner seint..mellom 12-2 e gang..sover ofte til morgenen da(uansett når hun sovner), ammer og hun sover videre.Ammer av og til en gang til og hun sovner...hun kan sove til alt mellom 11-13.00...hvis jeg prøver å stå opp tidligere,greier hun ikke være våken....

Så på dagtid kan hun være våken toppen 2 timer,så MÅ hun sove igjen,blir veldig grinete hvis hun ikke får ro da...da kan hun sove lenge igjen. så er hun våken til klokken er 8-9...da blir hun trøtt igjen..mye amming og smålurer. Har prøvd å legge henne i disse timene,men det går ikke!!..så er hun slik utover kvelden, ofte veldig trøtt/overtrøtt etter klokken 22-23...så ganske travelt på kveldstid/nattestid!!!..

Har dere noen gode råd for å snu døgnet????

Kan legge til at vi samsover og at hun som oftest må sovne med puppen....

Skrevet

Glemte å si at jeg syns hun sover veldig mye,syns ofte det er pupp og så sovner hun igjen.Så redd for at hun plutselig skal være et halvt år og nesten aldri våken....

Skrevet

Hei!

har jente på 8 uker i dag. hun har sovet godt på natten hele tida, skjønte tidlig forskjellen på dag og natt, og vi foreldre har sovet godt også;) Nå er dagen som dette:

står opp i 9-tiden, da spiser hun, og er veldig våken og uthvilt og vil gjerne leke under baby-gymmen, ligge og sprelle, og ha mye kontakt med meg. koselig;)

så spiser hun igjen rett før vi går ut en gang mellom 12 og 13, som regel. sovner med en gang i vogna - og kan sove alt mellom 2 og 4 timer. kommer hjem igjen og spiser da i 15-16-tida.

etter middag har vi ingen faste soverutiner før hun sovner for natten igjen, som regel samtidig som oss, i 23-tida. hun kan duppe av en halvtime her og der, gjerne på armen og så legger vi henne over i bagen, eller hun sovner på teppet sitt på gulvet og blir liggende der. skulle gjerne hatt henne til å sove litt mer , lengre økter tidlig på kvelden, evt klare å begynne å legge henne for natta tidligere, for hun er sutrete og ber om puppen veldig ofte(i kveld har det vært hver time), uten å finne ro, og heller ikke for å spise noe særlig. prøver å legge henne i bagen eller i senga og synge litt(noe hun liker godt, og som vi gjør når vi legger oss og henne i 23-tida), slå av lyset, osv, men hun finner ikke roen, og vi gir opp etter 20 minutter... har også prøvd å legge henne for kvelden tidligere, sånn i 21-tida. men hun vil ikke sove. vi bader hver 3. dag ca. kanskje prøve å begynne med baderutiner hver kveld, så det er tydligere for henne at da betyr det at det snart er natta? Vil gjerne har hun skal få sove litt mer, for hun er tydlig mer sutrete på kvelden, men finner liksom ikke søvnen. Noen som har tips til dette?

Vet ikke om det var til hjelp for deg, Lizz27, men men:-) godt å vite at vi er flere som famler litt med disse rutinene. Virker om det var flere av dere som har innarbeidet myebra allerede da!

Skrevet

Morsomt å lese erfaringene deres. Prompen er 10 uker på lørdag. Vi har ingen faste rutiner, men har begynt å tillegge seg endel selv allikevel. Våkner stort sett i 09tiden, litt avhengig av om jeg vil sove mer eller ikke, og er våken kanskje 1 time eller 2 før vi sovner igjen. I det siste har han begynt å sove veldig mye og spise lite. Da han var 2 uker slukte han 200 ml, nå kan han klare seg på alt fra 60 ml til 120 ml på et måltid før han slukner. Vi tar oss godt tid med mating og bleieskift, og han fornøyd med å sitte for seg selv i vippestolen eller ligge i sengen og snakke med uroen en stund så jeg kan drikke kaffe og våkne selv.

Jeg synes ikke vi alltid rekker det vi bør av leking, ligge på magen, ta tran gå tur ute i frisk luft (bor i 4 etg. uten heis, så det blir fort litt tiltak, pluss at jeg står på dårlig fot med lammeskinnsposen vår). Han er en fornøyd liten kar, og det er stort sett på ettermiddagen/kvelden han kan holde det gående og bli vanskelig. Vi bader ca hver tredje dag, men ikke søren om det gjør han noe mer søvning av den grunn. Hvis han ikke har sovnet rundt 19tiden,så blir han overtrøtt og kan da gjerne holde det gående i noen timer til. Han er stort sett utslått rundt 22tiden. I går sov han fra 19 til 06.

Jeg våkner selvsagt hvert femte minutt for å sjekke at han puster. Det begynner å bli slitsomt gitt.

Skrevet

Tusen takk for alle som ville dele erfaringer med meg. Da kan jeg iallefall trøste meg med at jeg har det ganske likt som dere. Sliter litt med en litt grinete gutt, men det kan se ut til at jeg har funnet problemet ved å lese alle innleggene deres. Lillegull er mest grinete på kvelden og det kan tyde på at det er fordi han trenger oftere mat. Ser at det er en del av dere som mater oftere på kvelden. Det skal jeg prøve i morgen, så får vi se om det hjelper.

Takk takk alle sammen :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...