Gå til innhold

Salami & Trønderfår


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Noen som vet sikkert at man ikke kan spise salami eller trønderfår? Ser det er ulike meninger om det, blir helt forvirra. Jeg kan ikke skjønne problemet med å spise disse tingene da det er strenge regler for mat i Norge i forhold til mange andre land.

Hva har dere hørt? Noen som har snakket med lege eller lignede om denne typen mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går vel som spekemat, og det skal vi ikke spise. Jeg spiste det noen ganger siste svangerskap for visste ikke det, men skulle vel holdt meg unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har spist mye spekemat under mine to svangerskap. Trønderfår og salami spiste jeg vel omtrent daglig, og begge ungene mine er friske og raske. Så lenge du holder deg til norsk spekemat er det ingen fare. Og ja, jeg spurte en lege før jeg "gaflet" i meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Putt det i fryseren i to døgn før du spiser det. Det dreper toxo-parasitten. Smaker like godt. =)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

IKKE SPIS DET, enkelt å greit. Sa min jordmor på torsdag... Det er forøvrig feil i forrige innlegg. Du KAN drepe toxoparasitten og listeria bakterien ved varmebehandling. Listeria dør IKKE ved frysing, det bare svimeslår den. Bakterien blomstrer igjen ved tining... Siden det bare er 9 mnd av livet ditt og gjelder hele livet til ditt barn så er vel valget rimlig enkelt...? Jeg visste ikke dette om salami og fårpølse før nå nylig. I og med en ikke får kontroll før i uke 24 så visste jeg det ikke før heller! Hørte også det at det ikke gjaldt fårepølse og salami fordi dette var "trygg" norsk mat. "Trygg"? Hvorfor skal norsk mat liksom være tryggere enn utenlands mat? Hvert år hører en jo om utbrudd av ulike bakterier og parasitter i NORSKE matanlegg. I 2006 DØDE ett barn av Ecoli smitte fra GILDE morrpølse... Bare en tanke... Jeg venter på svar fra legen om jeg er smittet. det er en ekkelt følelse... Om jeg har ødelagt noe for mitt barn, vil jeg ikke kunne tilgi meg selv. Se på sidene til mattilsynet og i pasienthåndboka på nett. Gå til statlige sikre kilder.. Annet er bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Annonse

Jeg fikk beskjed av både lege og jordmor om å følge rådene som ligger på matportalen. Der står der:

Du som er gravid bør spise oppskåret kjøttpålegg ferskest mulig for å redusere risikoen for å få i deg skadelige bakterier. Sjekk holdbarhetsdatoen.

 

Jeg jobber i helsetjenesten selv, og føler meg veldig trygg på at jeg kan spise noen skiver salami når vi jeg nettopp har åpnet pakken.

 

Ellers er det veldig mye "hysteri" rundt hva som kan spises og ikke, den ene dagen det farlig og neste dag er det ikke. Ikke rart man blir forvirret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det var som min svigerfar sa. " Det var jo en å annen som overlevde før i tiden også" Er litt eni med han. men har hold meg unda det likevel. kunne ikke tilgi meg selv om det skulle skje noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...