Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 Hei jeg skal til å skrive oppgave på sykpleien, og har bestemt meg å skrive om premature barn.Siden jeg må begrense oppgaven, har jeg valgt å skrive om premture født fra uke 24 til 30. Er fryktelig mye å skrive om så lurte på om noen her har forslag på bra problemstillinger som går ann å bruke? Håper noen vil komme med sine erfaringer om hva som er viktig å legge vekt på. Har selv erfaring, men er greit å vite andres også, for vi opplever mange ting forskjellig.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #3 Skrevet 9. januar 2009 Hva med å skrive om noe som det finnes omtrent null info om fra før? Premature/dysmature i uke 30 til 34.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #4 Skrevet 9. januar 2009 Har ikke dysmatur selv, men har ei jente som er født før uke30. Hva med å skrive om problemstillingen dysmature etter uke30 i forhold til normalvektige født før uke30. Har f.eks dysmature mer problem med å ta igjen normalvekt, andre problem pga at de er dysmature? Min erfaring er nemlig at min prematurbaby(uke29) var helt frisk, tok fort igjen normalvekt for alderen, og ingen problem med mat, mens jeg har lest om flere som sliter med vekt og mat på dysmature født etter uke30.
Gjest bissen Skrevet 10. januar 2009 #5 Skrevet 10. januar 2009 Dysmaturitet i det hele tatt..det blir ikke skrevet så mye om det emnet syns jeg. Ser jo selv hvor mye det har å si på tvillingjentene mine der størstemann var normal for gestasjonsuker og minstemann var veldig dysmatur. Veldig stor forskjell på dem når det gjelder størrelse, utvikling og mestring. ( og problemer ellers) Lykke til med oppgave, fortell hvilket emne du ender opp med da:)
Mamma i uke 28 Skrevet 19. januar 2009 #6 Skrevet 19. januar 2009 Hei, Jeg har to flotte gutter født i uke 28 som nå er 2 og 4 år. Eldstemann veide 859 gram da han ble født og har alltid ligget under alle vekstkurver på helsestasjonen. Yngstemann veide 1100 gram og holder seg jevnt på 60% percentilen. Så ja, jeg vil fryktelig gjerne vite mer om dysmature barn. At lillebror snart vokser forbi storebror er opplagt, men hva skjer i tenårene? Vil eldstemann alltid være den tynneste og laveste i klassen ? Et annet tema jeg kan tenke meg er barneastma. Begge mine gutter fikk påvist astma da de var rundt året. Men når er det vanlig at astmaen forsvinner ?
junijente fikk julijente Skrevet 21. januar 2009 #7 Skrevet 21. januar 2009 Du skriver jo selv at du har bestemt deg for å skrive om premature barn, men som andre her foreslår så kan kanskje dysmature være like aktuelt/spennende?! Jenta mi er prematur og dysmatur, og de fleste lurer veldig på hva dysmaturitet er når jeg sier hun er det. Faktisk visste ikke engang helsesøster hva det var, så her trengs det opplysning!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2009 #8 Skrevet 21. januar 2009 Ja vil skrive om premature, men litt usikker på hva innenfor. Har tenkt på nidcap og bpd, men dysmaturitet er jo også et interessant tema.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå