tonjemor* Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 jeg fikk en nydelig datter den 31 desember 2008. Hun var en stor pike på 3989 gram, 49 cm lang og 38 cm i hodeomkrets. Helt fra starten av ville hun ikke suge på puppen. hun var ikke interessert i det hele tatt. jordmødrene sa at vi skulle bare vente å se om hun kanskje ble interessert etter hvert, men hun var så kvalm og spydde fostervann nesten hele det første døgnet. Etter hvert ble hun bedre men var fremdeles ikke interessert i pupp. jeg håndmelket litt og jordmødrene ga henne det. så viste hun litt interesse den andre dagen og da slet jeg litt med at jeg var anspent, det gjorde vondt, jeg visste ikke hvordan jeg skulle holde henne osv. derfor fikk jeg hjelp av jordmødrene. de hadde en knapp de trykket på virket det som....så suttet hun. vi var på sykehuset i 4 døgn og da vi reiste hjem hadde ammingen gått fremover. MEEN, den andre dagen vi var hjemme fikk jeg utrolig melkespreng og hun slet med å amme. det har vært et kav fra dag 1 av. når jeg skal gi henne mat kan jeg holde på i 2 timer før jeg har fått henne til å spise. så gikk det så mye bedre igår. da la hun seg bare rett til å begynte å suge. men i dag....er alt like gale igjen hva er galt? hvorfor kaver hun sånn? hva gjør jeg feil? jeg prøver alt...dette er så voldsomt frustrerende...jeg føler meg misslykket. jeg klarer ikke å mate datteren min uten at det skal være et slit og mas, med grining og hyling, prøving med den ene puppen, den andre, med brystsjold, uten, håndmelking eller pumping først, bytte stillinger, skifte bleie, trøste, kose....dette ble litt langt og rotete. jeg måtte bare få ut litt frustrasjon.
Makko med to små gutter Skrevet 8. januar 2009 #2 Skrevet 8. januar 2009 Gratulerer med en velskapt pike da ;-) Ikke kjekt når man ikke fikser dette, selvom det er helt normalt hjelper det lite å høre det (ungen blir ikke noe mer mett av den grunn). Har du noen hjemme hos deg som kan avlaste deg litt? Får du nok søvn? Har dere ammepol. klinikk der du bor? Alternativ har ammehjelpen, hjelpere over hele landet som kan hjelpe. Alternativt ring helsestasjonen . Det er ikke no nederlag å trenge hjelp til noe man aldri har gjort før! Men jeg skal prøve litt her, selvom jeg er langt fra noen ekspert! - Virker det som du har nok melk? - Hvordan er det når du pumper? Om du har prøvd, hvor lang tid bruker du på å pumpe en flaske? - Har du mye melkespreng nå? -Fulle pupper er VANSKELIGE å få tak på. Lillegutt på snart 5mnd greier det med nød og neppe, men det gjør sinnsykt vondt. - Løsningen er enkel, håndmelk til brystet (hørtes ut som det gikk greit?) føles mykere igjen. -Hvordan er taket? -Er det smertefult? - Hvorfor har du prøvd brystskjold? Vi slet i starten. Mest fordi lillegutt ALLTID var sulten og sovnet (hadde gulsot) etter 2min på puppen. Når jeg tok bort puppen, VÆRLTE han. Brukte 2 timer hver gang før han ble fornøyd. Jeg pumpet engang om dagen, som pappan gav med flaske og jeg fikk sove :-) Vi kom til at alternativet var at jeg gikk helt i kjeller'n, og risikerte å miste melka. Når hun sliter med taket, kan det kanskje være greit å gi med kopp?
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #3 Skrevet 9. januar 2009 Jeg forstår veldig godt hvordan du har det. Jeg slet også sinnsykt med å få det til og brukte faktisk hele 3 mnd før det gikk greit. Jeg er fryktelig sta og skulle få det til, men jeg husker jordmor på sykehuset sa at "du skal ikke amme for en hver pris". Hvis det går på bekostning av humøret, forsvinner kosen og da blir det bare stress. Stress har vi nok av fra før av! Søk hjelp og prøv ditt beste, men du er overhodet ikke mislykket selv om du ikke får det til. Lykke til:-)
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #4 Skrevet 9. januar 2009 Jeg vil også svare deg. Jeg tror ikke du gjør noe feil. Men jeg tror datteren din ikke har "knekket ammekoden". Jeg har to barn og begge har slitt med amming - veldig. Den eldste brukte 4 uker før hun greide det. Hun ble fram til da matet med flaske og jeg pumpet meg og gav henne det. Jeg lot henne dog prøve å amme/kose etter mating flere ganger pr. dag, vet ikke hvorfor med det ble sånn, følte kanskje det ville løsne da, og/eller ville gi henne nærheten?. Lå i senga. Plutselig en dag greide hun å amme på det ene brystet og et par tre dager senere tok hun også det andre. Følte da at jeg fikk livet mitt tilbake, for det hadde bare vært stress og usikkerhet fram til da. Så fikk jeg barn nr. 2 og jeg håpet av hele mitt hjerte at han skulle få til å amme. Men nei. Han var dog litt flinkere enn søsteren, men det var uker med slit og stress, for stor vektnedgang, veiing, vekking hver andre time og amming likeså. Han var så tapper og forsøkte om og om igjen sikkert en havl time i strekk hver gang. Og minst annen hver time, hele døgnet. Ammepoliklinikken krevde det.Og jeg hadde smerter i brystene såklart, følte meg mislykket og stresset. Men gav han ikke flaske. Etter et par uker ble han flink på det ene brystet. Jeg pumpet da det andre brystet jevnlig, men lot han prøve seg på det noen ganger pr dag, når han ikke var "utsultet", og et par uker deretter tok han begge. Etterpå har alt gått som en drøm.Og jeg er glad jeg (og barna) holdt ut. Jeg prøvde alt du beskriver, fikk masse hjelp, stillinger, skjold .... De konstanterte også at det ikke var noe "i veien" med brystvortene mine! Lenge trodde jeg amming var en slags "presisjonsting" der rett stilling ol. var helt essensielt. En kan lett få følelsen av det. Og dessverre fantes det ingen informasjon om barn som ikke får til å amme. Etterpå har flere fortalt om lignende erfaringer. Forhåpentligvis ordner det seg. Jeg ønsker deg masse lykke til!
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2009 #5 Skrevet 9. januar 2009 Heisann:-) Jeg har vært nøyaktig der du er selv. Mye slitt, stress og tårer. Mitt råd til deg er å skaffe hjelp. Ta kontakt med helsestasjon, fødested eller ammehjelpen med en gang. De hjelper deg så gjerne. Jeg gav med en gang beskjed om at amme var ikke noe det så ut som jeg skulle få til på egenhånd og at vist jeg skulle få det til måtte jeg få mye hjelp. De fleste jordmødre og helsesøstre er store amme entusiaster så de er mer en villige til å hjelpe deg så lenge du har behov for det.
tonjemor* Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 9. januar 2009 Heisann. Tusen takk for svar:) Jeg har absolutt nok melk. Av og til føler jeg at hun blir stresset av at jeg drypper henne helt ut. Når jeg pumper står melkespruten rett ut i alle kanter og jeg bruker vel 5min på en flaske. (har ikke tatt tiden dog, men bruker ikke lang tid). Jeg fikk råd fra ammehjelpen om å bruke sjold siden jeg hadde sånn melkespreng. men hun er så rar, fordi når jeg har god og myk pupp og god knoppete brystvorte så vil hun plutselig ikke ta tak og andre ganger når jeg har litt hard pupp så sutter hun seg fast....? :-S dette gjør meg forvirret. Med en gang hun tar taket er det vondt...så blir det godt etter hvert. men problemet er at hun sutter i 1 min, stopper opp, sutter i 4 min, stopper...? men jeg fikk beskjed på ammepoliklinikken at taket hennes er bra alt det brunet i munnen og underleppen utover:) datteren min hadde også litt gulsot...kanskje det er derfor hun trenger og stimuleres under ammingen...? jeg må gni henne i hendene for at hun skal "huske" hva hun holdt på med. Jeg har ikke noen på dagtid som kan hjelpe til, for barnefar er i jobb. men jeg føler selv at jeg får nok søvn fordi etter to timer med kaving, stress, grining og amming så sover hun glatt i 3 timer, gjerne lenger.....
tonjemor* Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 9. januar 2009 Tusen takk til dere for gode råd og for støtten. Jeg føler det går litt fremover...så vi satser på å få dette til
Makko med to små gutter Skrevet 9. januar 2009 #8 Skrevet 9. januar 2009 Flott at det går så fort å pumpe da! (skulle ønske det var meg). Jeg tror kanskje jeg ville prøvd å tatt av litt melk før amming (iallefall når det er så fort gjort), og gikk henne melk fra "normalt fulle" pupper. I fht stimulering, vi fulgte alle rådene vi fikk om å massere baby'n både her og der, røre på bein etc. -Eneste som fungerte for oss var om jeg rørte på selve brystet slik at brystvorta beveget på seg (nb begynn lengst mulig inn på brystet, mye bevegelse i selve vorta kan fort gjøre deg SÅR!). Prøv å få deg litt ekstra søvn når pappa'n kommer hjem, om ikke annet er det greit å ligge i senga å slappe av, og slippe å stresse med amminga iallefall en gang om dagen.
tonjemor* Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 9. januar 2009 takk for gode tips og råd...=) det går absolutt framover for min del. Puppene mine beynner og produsere "normalt" med melk og er ikke pinnharde klumper. Brystvortene mine er ikke såre lenger og derfor gruer jeg meg ikke til å amme. Så sånn sett er alt veldig mye bedre, meeen hun kaver enda...!? Spørsmålet mitt er da hvorfor? Jeg har jo ikke sprengte bryster så puppen er ikke vanskelig å få tak i, jeg er mer avslappet og jeg føler meg ikke så klønete lenger. Men alikevel er det kavete og få henne fast på brystet....men vi håper at det kommer seg. vi må bare ta tiden til hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå