tonjemor* Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 jeg fikk en nydelig datter den 31 desember 2008. Hun var en stor pike på 3989 gram, 49 cm lang og 38 cm i hodeomkrets. Helt fra starten av ville hun ikke suge på puppen. hun var ikke interessert i det hele tatt. jordmødrene sa at vi skulle bare vente å se om hun kanskje ble interessert etter hvert, men hun var så kvalm og spydde fostervann nesten hele det første døgnet. Etter hvert ble hun bedre men var fremdeles ikke interessert i pupp. jeg håndmelket litt og jordmødrene ga henne det. så viste hun litt interesse den andre dagen og da slet jeg litt med at jeg var anspent, det gjorde vondt, jeg visste ikke hvordan jeg skulle holde henne osv. derfor fikk jeg hjelp av jordmødrene. de hadde en knapp de trykket på virket det som....så suttet hun. vi var på sykehuset i 4 døgn og da vi reiste hjem hadde ammingen gått fremover. MEEN, den andre dagen vi var hjemme fikk jeg utrolig melkespreng og hun slet med å amme. det har vært et kav fra dag 1 av. når jeg skal gi henne mat kan jeg holde på i 2 timer før jeg har fått henne til å spise. så gikk det så mye bedre igår. da la hun seg bare rett til å begynte å suge. men i dag....er alt like gale igjen hva er galt? hvorfor kaver hun sånn? hva gjør jeg feil? jeg prøver alt...dette er så voldsomt frustrerende...jeg føler meg misslykket. jeg klarer ikke å mate datteren min uten at det skal være et slit og mas, med grining og hyling, prøving med den ene puppen, den andre, med brystsjold, uten, håndmelking eller pumping først, bytte stillinger, skifte bleie, trøste, kose....dette ble litt langt og rotete. jeg måtte bare få ut litt frustrasjon.
Elise18.11.08 Skrevet 8. januar 2009 #2 Skrevet 8. januar 2009 Heisann! Gratulerer med jenta:) Dette hørtes slitsomt ut. Jeg vil råde deg til å snakke med helsesøster jeg. Men det har du allerede gjort kanskje? Eller ringe ammehjelpen. De kan svare på ganske mye:) Lykke til!
tonjemor* Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. januar 2009 Tusen takk:) ja jeg har det..jeg fikk komme opp til ammehjelpen men da var hun selvfølgelig ikke vanskelig. jeg fikk mye gode råd, men sliter når jeg kommer hjem alene..jeg har også kontakt med helsesøster hver dag og igår gikk det jo Veeldig bra etter jeg hadde snakket med henne og i natt, morres og i dag er alt like ille igjen...så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. jeg vil ikke gi opp, men håper at dette roer seg snart for det sliter meg fullstendig ut..
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 8. januar 2009 #4 Skrevet 8. januar 2009 Det høres ut som om at du kansje forventer at hun skal være vanskelig når dere er hjemme og derfor blir du stresset når du skal amme(?) Og at du slapper av når du vet du skal få hjelp av fagkyndige. Prøv å slapp litt mer av og tenk at ammingen kommer til å gå fint, for babyen merker utrolig godt om du stresser eller er anspent og da blir den det også. Har du prøvd å ligge mens du ammer? Da slapper du kansje mer av. Legg deg på sofaen og se på tv mens hun dier:) Håper det ordner seg etterhvert:) Amming kan være fryktelig slitsom om det ikke fungerer, men når det først går som det skal så er det så kos:)
tonjemor* Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. januar 2009 kanskje....jeg vet jo at jeg er litt anspent sånn helt generelt fordi dette er helt nytt for meg og fordi jeg føler meg litt klønete. jeg har ikke prøvd noen som helst annen stillin enn den "vanlige", hvor jeg setter meg godt opp med ammepute å legger henne til. jeg tårer ikke å prøve noe annet. føler meg skikkelig klønete...off...sukk:( vil så gjerne få det til...
den fabelaktige milly Skrevet 8. januar 2009 #6 Skrevet 8. januar 2009 Åh, jeg føler med deg! Dette høres ut som meg og lillemann i begynnelsen... Jeg var nær ved å gi opp, men så kom jeg over denne "oppskriften" på nettet som fikk det til å gå opp et lys for meg: http://www.sdgp.com.au/client_images/18166.pdf Men før jeg fant denne, ble tvillingstillingen redningen for oss, altså at lillemann lå på en pute ved siden av meg, og at jeg på en måte hang over han med puppen. Dette var den eneste måten jeg klarte å å lagt han til på de første to månedene. Etter ca 7-8 uker løsnet det skikkelig, og nå er han tre måneder, og ammingen er en lek:) Ikke gi deg, det kommer til å gå seg til!
fullfartheledagen-med en til! Skrevet 8. januar 2009 #7 Skrevet 8. januar 2009 Først: gratulerer med jenta di! Er førstegangs selv og kan skrive under på at ammingen kan være en utfordring. Skjønner at det er frustrerende, du er tålmodig og flink synes jeg! Men du, har du prøvd å gå litt rundt med henne mens du legger henne til brystet? Jeg har tydd til det de gangene det har gått litt i stå for meg og lillegutt. Da har han roet seg og begynt å suge. Men kanskje har du allerede prøvd det? Bare et tips jeg fikk av en ammeekspert. Dette ordner seg, lykke til!
tonjemor* Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 9. januar 2009 tusen takk=) mener du at jeg går MENS jeg ammer?! jeg er så usikker og klønete at hver gang jeg skal amme så må jeg sitte med rett rygg og ammepute og legge henne til på den "vanlige" måten. Det er liksom den stillingen jeg er vant med og som de viste meg på sykehuset og jeg tårer ikke å prøve noe annet siden hun er så vanskelig. Kanskje hun da er ekstra vanskelig fordi jeg holder henne feil?...
den fabelaktige milly Skrevet 9. januar 2009 #9 Skrevet 9. januar 2009 Jeg kjenner meg veldig igjen! Det føles skummelt å skulle bytte stilling, husker at jeg vegret meg veldig for det, men jeg angrer ikke på at jeg prøvde! Jeg har aldri prøvd å gå, men jeg har hørt fra flere hold at det skal hjelpe. Jeg fikk det til å fungere med en variant av tvillingstillingen, altså der babyen lå på en hodepute (vanlig hodepute, på langs) med hodet på låret mitt og kroppen på skrå bakover, bort fra meg, på en måte. Når jeg da lente meg over med puppen, tok han den med en gang, så godt som hver gang. Men dersom du ønsker å sitte slik som du sitter, så er det viktig at babyen er i samme høyde som puppen, slik at den ikke sklir av når du beveger litt på deg. Jeg fikk aldri ammeputa til å fungere, for meg var det beste å bygge opp med vanlige puter. Det finnes mange gode tips på ammehjelpen.no, for eksempel her: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=55
tonjemor* Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 9. januar 2009 Tusen takk for godt råd=) jeg skjønner meg bare ikke helt på denne her tvillingstillingen...?
den fabelaktige milly Skrevet 9. januar 2009 #11 Skrevet 9. januar 2009 Det heter det fordi det er måten man kan amme tvillinger på, en ut til hver side:) Det er kanskje lettere for deg om noen kan vise deg det, spør på helsestasjonen. Jeg var fast inventar på helsestasjonen de første ukene, og selv om det var litt som på sykehuset, at de liksom hadde "magiske fingre" og fikk ungen til å suge med en gang, så plukket jeg opp noen triks underveis. Men det som hjalp meg aller mest, var den oppskriften jeg satte inn lenke til i ett av svarene over. Man tror at siden amming er så naturlig, så skal det være så enkelt å få til, men det er jo sjelden det. Det er en læringsprosess for både deg og babyen. Bare vent, om ikke så lenge så knekker dere amme-koden sammen:)
WPW Skrevet 9. januar 2009 #12 Skrevet 9. januar 2009 Jeg pleier å ty til en slags tvillingstilling når gutten min kaver veldig. Da roer han seg fort:) Jeg setter meg på sofaen, legger en vanlig litt stor pute ved siden av meg, og legger han på puta med hodet hans på låret mitt. Så lener jeg meg forover sånn at puppen havner inni munnen hans. Du kan jo prøve det:) En annen metode for at kavingen skal stoppe er å legge han på tvers på fanget mitt og lene meg over på samme måte som ovenfor. Det er ikke det mest behagelig i lengden, så jeg gjør det bare når han kaver:) Lykke til!!
tonjemor* Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #13 Skrevet 9. januar 2009 Okei:) Tusen takk. Jeg har vært inne på ammehjelpen.no og lest og plukket opp en del råd. Jeg vet enda ikke hvilken helsestasjon jeg hører til, jeg har ikke hørt noe i fra dem. Og jeg har vært på ammepoliklinikken men jeg tårer ikke å reise så langt med en baby jeg sliter med å amme. hvis hun plutselig skal ha mat, hva gjør jeg da?
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 10. januar 2009 #14 Skrevet 10. januar 2009 Har du prøvd å amme liggende i senga? Det må jeg ty til når han er urolig og ikke tar tak. Og det her er tredjemann jeg ammer;) Førstemann ammet jeg liggende de første ukene før alt ble lettere og jeg kjenner igjen frustrasjonen din ang. det å reise bort. Prøv å tenk at du tar ting som det kommer. Om du kjører til ammepoliklinikken vil hun sannsynligvis sove mesteparten av veien. Og våkner hun så løser du det. Her handler det litt om å bare kaste seg litt uti det, når du første har prøvd så blir det ikke like skummelt neste gang. Og det med bytte av ammestilling, hva har du å tape? Ingenting, for det funker jo ikke optimalt det du gjør nå heller. Så prøv noe annet, så kanksje du blir positivt overasket:) Er det noe jeg har lært etter 3 barn så er det at det hele tiden er perioder med nye utfordringer. Når man har løst en ting og får til det, så endrer noe seg så det kommer noe nytt. Så det er bare å gyve løs på det med et åpent sinn og før du aner det så ordner alt seg:) Jeg lover deg at det her løser seg fortere enn du aner. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå