Gå til innhold

Hvor lenge sover deres babyer 3 mnd på dagtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å etablere en slags rytme for snuppa, men foreløpig må jeg jo bare la henne sove til hun våkner (føler jeg). I dag tidlig var hun våken kl 7 og hadde en halvtimes lur kl 1030 (etter en times slosskamp for å få stuptrøtte jenta til å sove). Nå har hun sovet ute siden 1245, og nærmer seg da altså 2,5 time. Lurer bare på om jeg bør vekke henne snart eller om hun skal få sove til hun våkner selv... Vet ikke om det blir noe mer soving før hun legger seg i kveld jeg. Prøver å få henne til sengs ca kl 20.

Hba slags sovemønster har de andre babyene her inne? Er først nå at snuppa har begynt å sove noe særlig på dagtid, så er veldig usikker på dette :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her starter vi dagen 08.30 (ca) og da må jeg til tider vekke henne.

Så er hun våken to timer-sover to timer(+ -) osv

Så har hun er liten lur på 45min mellom 17 og 18. så legger hun seg i 21 tiden (men vår har litt problemer med å skjønne at det er natta da, så hun våkner gjerne igjen etter en time å er klar for action!)

Les denne siden....spesielt nederst på siden. Den har jeg fulgt sånn ca i to dager og det funker bra!

http://etutor.dk/Soveteori/Metoden/tabid/55/Default.aspx

Skrevet

og vis hun vikke våkner av seg selv etter to timer så vekker jeg henne....

Skrevet

Sover til mellom 8 og 9 på morningen.Må som regel vekke henne.har en liten dupp igjen etter en times tid, før hun sover ute i vogna. Kan godt sove i 3 timer da. Vekker henne sjeldent før det har gått 3 timer. Har også noen smådupper på ettermiddag/kveld. Har ingen leggetid på kvelden ennå. Legger seg som regel når vi legger oss.

Skrevet

Ja, har støtta meg litt til den metoden jeg også, men skjemaene der funker ikke helt for oss. For det første kan det fint gå 4 timer mellom måltider på morgenen, mens det på kvelden er knappe tre timer. I tillegg har jeg ikke sjangs til å få henne til å sove 1,5-2 timer på formiddagen! I dag måtte jeg kjempe en time for å få henne til å sove en halvtime... Og når hun våknet da så var hun jo straks sulten igjen, så da var det liksom ikke noe poeng i å tvinge henne til å være i grinda.

Fikk henne ikke til å sove mer enn 5 minutter i ettermiddag heller, ga opp da hun etter tre kvarter med skriking lå med lys våkne øyne og skrek seg opp og ikke viste tegn til å ville sove. Nå er sambo oppe og prøver å få henne til og legge seg for kvelden. Det pleier stort sett ta en halvtimes tid med hyl og skrik, men så sovner hun og sover godt. Det jeg lurer på er om hun kanskje hadde sovet på ettermiddagen hvis hun ikke hadde sovet så lenge midt på dagen?? Og om hun da igjen ville vært lettere å legge for natten siden hun ikke hadde vært så overtrøtt. Men så er jeg litt redd for å ta fra henne en times søvn dersom hun likevel ikke sover på ettermiddagen...

Skrevet

Her starter dagen alt mellom 7-8 og sovner som regel i 9-10 tiden og sover ca 45-60min så går jeg ofte tur i 12 tiden og da lar jeg han sove så lenge han vil som ofte er mellom 3 - 4,5 time dvs at han våkner i 4-5 tiden er da våken til kl 20:00 som er da han blir lagt i seng....

Dette er hvordan dagen helst burde foregå her. ikke alltid det blir sånn men vi prøver.. om han ikke får sovet lenge og godt på dagen sover han dårligere på natta og er vanskelig å legge.

Men om dagen går som jeg skrev over er det bare å legge en sliten men fornøyd liten fyr i senga og han sovner med en gang:)

Husk søvn avler søvn... og trodde man helst skulle la disse små få sove ut og ikke drive å vekke dem...

Skrevet

Marie.og.Teo:) : Hvordan ser natten deres ut?

Dagen min ser omtrent ut som deres, bare at han har en dupp ca kl 19 og at vi legger han for kvelden ca kl 21 (ideelt sett...) Da sover han til ca 4-5-6, sover veldig urolig i en time eller to, og så er det dag for han. Det virker som om han har en natt på ti timer, mot tolv for "vanlige" babyer...

Skrevet

Hei hei:)

Sover han i 10 timer i strekk? Teo sover ofte lenger enn 12 timer ja, men han har våknet 2-3 ganger om natta for å få mat.

Han gråter ikke, hører bare han ligge å lete etter puppen så legger jeg han til og han spiser i max 10 min tror ca 5 min. så sovner han og jeg legger han ned igjen. så er ikke noe oppe av senga da jeg har han liggende rett ved siden av senga....

men gleder meg til å få halt sammenhengende søvn da:)

Skrevet

Ja, jeg har også tenkt dette med at søvn avler søvn og at det må da være bedre for dem å sove til de våkner av seg selv? Sover de lenge så er det vel fordi de har behov for det da... Er jo fristet til å prøve å vekke henne, men er stygt redd for at hun ikke sover noe mer på ettermiddagen da, men at hun bare blir vanskeligere å ha med å gjøre :S

10 timer i strekk på natta?!? Det hørtes helt fantastisk ut! Har ikke skjedd en gang her, men jeg er fornøyd med 4-5 timer i strekk jeg altså :) Men når vi først snakker om natta her, hvordan gjør dere det med mating? Snuppa her spiste nå sist kl 19, ble lagt og sovna ca 21. Når vi nå er på vei til sengs kl 23, burde jeg da ta henne opp i senga og legge henne til for et såkalt drømmemåltid eller skal jeg bare la henne sove til hun/jeg våkner om en liten stund? Hva gjør dere andre?

Problemet mitt er at hun ofte blir veldig urolig etter å ha fått mat på natta. Har prøvd å ta henne opp for å rape, men det hjelper igrunn ikke så mye. Hun trykker og stønner og jobber i timesvis. Tror egentlig hun sover, men det kan jo ikke være noen god søvn? Blir ihvertfall ikke det for meg, for jeg får jo ikke sove av alle lydene ;) Derfor frister det ikke å ta henne opp og mate når hun først sover ;)

Skrevet

Her starter vi dagen ca kl 8-9. Tar det første måltidet på godt og varmt bad, så kler jeg av knerten og lar han sprelle naken mens jeg dusjer og steller meg. Vasker og kler på han, og bærer han i mei tai mens jeg rydder i huset og ordner meg frokost. Han sover en times tid oppi der. i 12-13 tiden blir han trett, så da kler jeg på han og putter han i vogna. Der sovner han raskt, han får enten stå på trappa eller så triller vi en tur. Han sover som regel i 3-4 timer, så jeg har godt tid til å gjøre småting uten baby. Så er det mat og lek og mat og lek, ett par smådupper på 30-45 min før nattinatt kl 21. Han sover som regel til kl 5, spiser i ca 10 min, får ny bleie og sover til 8-9. Om jeg ikke gir han ny bleie blir det overflod, for han bæsjer alltid i den tiden han våkner. En full nattbleie med tiss trekker ikke til seg så mye morsmelkbæsj akkurat;)

Min får spise akkurat når han vil, veier lite enda, bare 4500g, men er hele 62 cm lang da. Er hjertebarn og har en operasjon med komplikasjoner bak seg, derav lav vekt enda.

Har merka at om han blir for trett vil han ikke sove, så når han har vært våken i 1,5-2 timer må han sove. Enten i mei tai, i vugga eller i vogna. Av og til sover han på armen og, men det er sjelden. Er han vanskelig å få til å sovne hopper jeg eller mannen i klærne og triller en kort tur, da sovner han med en gang.

Skrevet

Synes snuppa enda er altfor liten til å begynne å styre søvnen hennes, den får hun foreløpig styre selv.. Men merker uutrolig stor forskjell etter at vi begynte m flaske, for nå SOVER hun faktisk på dagtid, og d gjorde hun aldri før, såfremt vi ikke trilla tur da... Hun sover ganske mye også faktisk, klarer sjelden å være våken mer enn en halvtimes tid etter mat og stell, før d er tid for en ny lur:) Så hverdagen min har endret seg ganske dramatisk etter jeg la amminga på hylla, nå får jeg jo faktisk tid til litt andre ting også mens snuppis sover- herlig!

Så dagen går stort sett i mat, halvtimes lek, blund, ny mat, litt lek så blund igjen osv.. Har som regel en lang blund på to- tre timer midt på dagen ca, men ikke alltid den blir like lang, d varierer litt.. Har som regel også en litt lengre blund på kvelden, før d er i seng sånn i 23-24 tida.. Natta er fra 24 til 12 ca, bare avbrutt av to måltider.. Ganske fornøyd m d, da vi som regel ikke fikk henne til å sovne før i tre- fire tida de første 9 ukene (da jeg ammet)..

Skrevet

Føler ikke lillegutt sover allverdens om dagen lenger, han er 3 1/2 mnd nå. Men slik er vår dag:

Våkner for dagen ved 0830-0900 tiden, går da på badet og steller oss, han koser seg på badegulvet mens jeg dusjer. Blir som oftest trett rundt 11-1130, sover da en liten dupp på en 30-45 min. Våken i et par timer, og sovner igjen i 14-15 tiden, kan da sove 1-2 timer, som oftest bare en. Våken til 17.30-18 tida, sover da en liten dupp på en 30-45 min. Vi går på badet for kveldsstell ca 20.30, og lillegutt har som regel sovna innen 21-21.30.. Er våken 1-2 ganger i løpet av natta, våkner han tidlig første gang blir det som regel to ganger han våkner og får mat, før dagen begynner igjen :)

Jeg lar ham alltid sove så lenge han vil, bortsett fra på kvelden, lar ham aldri sove lenger enn til ca kl 18.30, blir så vanskelig å få lagt hvis ikke :)

Rutinene har liksom kommet av seg selv, har ikke stresset noe med dem. Lillegutt spiser ca. hver 3. time på dagen, og må som oftest sove mellom to måltider.

Så sånn har vi det :)

Skrevet

Neida, mini sover ikke ti timer i strekk! (I wish...) Han sover fra ca 21 til 03-05, altså fra 6-8 timer i strekk hver natt. Synes det er bra, men hadde vært enda mer fornøyd om han bare kunne sovnet ordentlig etterpå... Han gjøre som lillejenta til Kjerstipusen, sover veldig urolig og "makkete", vondt i magen, regner jeg med. I natt våknet han for mat kl 03 og kl 0630. Han sov urolig mellom matingene. Etter siste måltidet var han lyyyys våken og klar for dag. Nå sover han igjen, og kommer til å sove til ca kvart over ni. Neste gang han sover blir vel når vi skal ut på tur kl 11-12 - og da kommer han til å sove så lenge jeg er ute, altså i alt fra 2-4 timer. Han pleier ha en dupp på ca 40 minutter i 18-19-tiden, før han sovner for natten ca kl 21.

Skulle ønske han kunne sove rolig (bare avbrutt av mat) til kl 09, DA hadde jeg blitt fornøyd... For saken er jo at jeg bare sover når han har sin lengste soveperiode. Noen som har råd til hvordan vi kan få det til? :)

Skrevet

hmm... Prøvd m ørepropper..? Da slipper du jo å ligge våken og høre på markingen..?

Ellers sov snuppa fra 24 til 9 idag, sammenhengende uten mat, og deretter fram til 12 igjen etter litt mat (el rettere sagt MYE mat, glugga nedpå en stor flaske melk, gjeeespa og rapte, og sov som en stein etter to min...:) Dette har skjedd et par ganger tidligere også, så er jo lov å håpe på at d er en ny trend:) Sammenhengende 9 timers søvn uten mat...

Snuppa sover igjen nå forøvrig, i bagen sin på stua, etter mat, stell og en liten halvtime i vippestolen på badet, mens jeg dusja og ordna meg!

Skrevet

Jenta vår er 3 mnd i dag og våre dager er som følgende: Våken mellom 8-9 så spiser hun, så er hun våken en times tid før hun har lang "duppen" sin på mellom 3-4 timer. Så er det mat og så er hun våken til neste mat som hun da igjen vil ha etter 2 timer. Så har hun en times lur , så er hun våken til hun får kveldstell og mat igjen ved 19 tiden og en skvett ved 21 tiden. Så er det natta her i huset og hun roer seg ikke før hun blir lagt i sengen sin der hun finner roen og sovner selv etter 5 minutter. Deretter sover hun til 5-6 tiden hvor hun får en liten skvett før hun igjen sovner i sengen sin til rundt 8-9. Det måltidet ved 5-6 tiden er foholdsvis ganske nytt for inntill 2 uker siden sovnet hun rundt klokken 21.30 0g sov sammenhengende til 6.30 og 07.30 så jeg lurer på om det kanskje blir litt lite mat gjennom dagen nå, men vi er fornøyde vi tross alt. Hun har sovet natten igjennom siden hun var 4 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...