Gå til innhold

Hvordan venne han av med ammeskjold??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på en uke, og han tar ikke puppen uten skjold. Han gaper opp, og kjenner at han får melk i munnen, men suger seg ikke fast, blir bare sint.

Noen tips til hva jeg kan gjøre? eller er det lurest og la være og mase om dette nå, og i stede tenke på at han får i seg nok mat?

Ett styr og skal koke disse hele tiden, og må hele tiden bære det med meg og tenke på hvor det er, og om det er rent...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et tips jeg leste et sted var å gradvis klippe ammeskjoldet ned. Start med å fjerne øverste tuppen, og klipp av en bit innimellom, til du til slutt står igjen med kun puppen :)

Men om han bare er en uke så trenger han kanskje å øve seg litt på å ta puppen uten skjold også? Du kan jo sette av noen dager hvor dere øver masse. Klem puppen "flat" og "stapp" den inn i munnen på ham. Høres kanksje litt voldsomt ut, men dette gjorde barnepleierne på sykehuset på meg da vi slet masse med ammingen i starten...

Prøv også å massere i nakken, kinnene og håndflatene mens puppen er i munnen hans. Dette skal stimulere sugerefleksen.

Skrevet

Jeg hadde det akkurat som deg med amminga. De første ukene var jeg også nødt til å bruke skjold, og tenkte at det kom til å bli umulig å slutte med de, men nå er gutten min 3 md og skjoldene er historie for lenge siden.:) Og hvis jeg var deg hadde jeg ikke stresset med dette enda. Vær glad for at du kan amme!!:) Tenk hvor mye mer koking og styr det hadde vært med flaske og mme!

Tror avvenningen vår skjedde iløpet av uke 6-8. Gikk mye bedre enn forventet. Begynte å amme uten en gang i blant, og slik gikk det sakte men sikkert framover. Det var nok å være bevisst, og jobbe litt for å få det til. Hadde aldri noe problemer med for lite melk. Vekstkurven til mini var bratt i starten da jeg brukte skjold!

Min erfaring er altså at det går fint å slutte med skjold når babyen er litt større. Jeg syntes det var strevsomt og slitsomt nok de første ukene uten at jeg skulle prøve å venne han av med skjoldene i tillegg.

Lykke til!:)

Skrevet

Jeg begynnte avvenningen når hun var 6 uker tror jeg... da fikk hun alltid tilbudet om puppen bar først så prøvde hun seg der litt før jeg satte på skjoldet og gav henne med det når hun ble utolmodig. La henne alltid til brystet før hun var super sulten (da hadde hun ikke tid til å prøve uten skjold først).

Etter et par uker litt frem og tilbake med og uten skjold så var vi kvitt de :) Lykke til :)

Skrevet

Jeg kokte ikke skjoldene etter hvert bruk, skylte de godt og kokte de 1 gang pr dag. hadde vel 4 stk.

Når jeg skulle kutte de ut, lot jeg gutten få med skjold først, for å få frem vorta, og så lirket jeg den vekk etterhvert. Til å begynne med ble han sinna og jeg måtte sette det på igjen, men etterhvert gikk det bra og innen han var 3 mnd hadde vi kuttet det ut. Hadde heller ikke noe problem med for lite melk

Skrevet

Kjenner meg igjen.

Først og fremst, ikke stress. Ja det er mye styr, men foreløpig så slapp av, la mannen ta seg av vask og kok når han er hjemme.

Jeg prøvde å klippe hull, men uten hell.

Likevel så ble vi kvitt det etter 3-4 uker.

Når du har vent deg til brystskjoldet så kan du prøve for hver amming å først la han suge med skjoldet til det kommer noe melk, og så ta vekk skjoldet og se om det blir bedre.

Jeg følte jeg hadde helt flate brystvorter og selvfølgelig får han ikke noe sugetak og var redd jeg måtte bruke skjoldet hele ammeperioden. Men brystvortene forandret seg faktisk. De begynte å stå utover.

Ikke gi opp. Det går nok til slutt. Og hvis det ikke går, så bruk ammeskjoldet. Kjøp flere (vet de er dyre), så har du for hele dagen og kan koke alle om kvelden, klar til bruk neste dag.

Lykke til

Skrevet

Jeg prøvde å klippe av litt og litt, men dette fungerte ikke i det hele tatt. Jeg lot gutten min prøve litt uten skjold til hvert måltid. Litt først hvis han ikke var altfor sulten og litt når jeg byttet pupp. En periode hendte det at han noen ganger fikk tak uten skjold, mens han ikke fikk til andre ganger. Det går seg nok til etter hvert!!

Angående kokingen hele tiden: Jeg var på nyfødt intensiv avdelingen med min gutt 1 måned. Der sa de at jeg skulle skylle skjoldet i kaldt vann etter bruk, også skulle jeg levere det inn 1 gang i døgnet slik at jeg fikk et nytt (mens de kokte det jeg hadde brukt). Når de gjør det på denne måten på en intensivavdeling med premature og andre svake og sykelige babyer, kan nok du helt trygt gjøre det samme. Så slipper man i alle fall den konstante kokingen.

Lykke til med avvenningen av skjold!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...