Gå til innhold

Jente på snart 2 år som slår. Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den ellers så snille jenta mi som snart fyller 2 år har begynt å slå. Dette skjer kun hjemme, og hun slår kun meg. De i barnehagen sier at det skjedde ett par ganger der, men det er lenge siden og de har ikke sett det siden. Det skjer dersom jeg varsler om ting som ikke er lov, eller skal ta i fra henne ting hun ikke får holde på med. I ett tilfelle slo hun hunden vår etter at jeg ga beskjed om at det ikke var lov å slå.

Vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette. Hva jeg skal si eller gjøre, da det tydeligvis ikke er nok å si at det ikke er lov å slå. Er redd hun kan finne på å gjøre dette i barnehagen, eller at det blir enda verre med biting/lugging i tillegg. Når kan man begynne med straff (i form av å ta i fra goder/leker eller at hun må være på rommet sitt) om hun ikke hører etter? Tips mottas med takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lest mye.Sett mye på Nanny på Tv osv.Jeg har 2 barn og en på vei.Den ene har adhd.Har opplevd mye:).Som regel er det og slå" ett rop på oppmerksomhet,eller noe som barnet bare vil teste deg eller ikke er helt fornøyd.Eneste vi voksne kan gjøre er:Ha tormodighet,bestemt lav tone(Ikke rope-skrike),og si nei.Bare fortsette og si nei til det slutter.Kan ta tid,men ikke sitt stille og ikke gjøre noe med det.Dette må du vise,dette godtar du ikke.Min gutt begynte også med det.Men jeg var bestemt og sa Nei,skal ikke gjøre sånt.Skulle han til og prøve igjen,så holdt jeg hånden hans til han gav seg.Jeg har sett noen foreldre som går lei og bare sitter der eller ikke gjør noe med det.Jeg blir irritert når jeg ser små barn, står og slår og spenner på mor eller far osv.Hadde aldri godtatt det.Jeg synes da,når barn oppfører seg dumt,så er det oppmerksomhet barna vill ha.Selv om den er negativ.Barn kan ikke snakke om følelser så små.Ikke så lett når dem blir større heller.Jeg synes straff er tidlig nå,med og ta bort leker osv.Når dem begynner og snakke og kan uttale seg mer osv.Er ulikt barn til barn.Er bare hva jeg mener:)...Kan også være barnet har sett andre som slår eller klyper osv.Da vil dem gjøre det samme.Dem små lærer alt dem ser.Tror det er sånn verden er:).Må tenke 2 år er ikke mye.Er nå barnet skal prøve seg,lære og prøve seg ut.Men kan vise tydelig uansett hva som er rett og galt ved og si NEI på en fin måte.Prøv og distrahere med noe annet.Tolmodighet er iallefal viktig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...