Gå til innhold

lillemor på 6 dager vil ikke ligge i sin egen seng. (rutiner)

Anbefalte innlegg

Skrevet

det syns jeg er veldig forståelig.. skjønner ikke helt hastverken..

svigermor mener jeg burde begynne å innføre rutiner med bading, pupp og legge henne i senga si.

er jo fryktelig tidlig da? vi bruker jo tiden nå på å bli bedre med amming. lære å kjenne tegn hun gir på hva hun vil ha o.l

sov deres i egen seng når de var så små?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Akkurat dette med tidspunkt for når man skal innføre rutiner er nok veldig individuelt.

Og det beste rådet jeg noen gang har fått (fra Riksen hvor jeg fikk begge barna mine), er at uansett hvor mange gode og velmenende råd du får, så er det du og pappan som bestemmer hvordan akkurat dere vil gjøre det.

Så bare si ja og ha, og så gjør dere det slik dere ønsker og synes er riktig.

En 6 dager gammel bebis vil så klart ha så mye nærhet som mulig. Og det er viktigere å bli kjent med hverandre slik at både du og bebissen blir trygge på hverandre.

Her begynte vi å føre inn leggerutiner når nr 1 var 8 uker og nå med nr 2 begynte vi når han var 4 uker.

Men dette er noe dere og ingen andre skal bestemme! La svigermor si hva hun vil, det er deres barn!

Lykke til!

Skrevet

Hei;)

Gratulerer masse med den lille snuppa!!!

Vi la Vida i egen seng (kun om natten) helt fra start..

..følte det var best sånn. Hun lå sjelden og sov i sengen vår.

Den første tiden var jo uansett VELDIG hektisk ..og det var jo kun "korte" sove seanser i sengen i løpet av natten ;)

Ellers gikk vi mye å bysset/bar på henne og/eller hun sovnet i fanget, på armen, brystet o.l...

Det er jo opp til hver og en å bestemme hva de ønsker å gjøre.

Lykke til med alt videre ;o)

Skrevet

Tror ikke det er noen vits å begynne med rutiner når babyen er bare 6 dager gammel. D vil bare bli mest slitsomt. Bare la babyen styre dagene fremover, så etterhvert ser du at rutinene kommer mer og mer automatisk.

At hun ikke vil ligge i sin egen seng er nok veeeeldig normalt. De trenger mye nærhet og kos de først månedene:) Vi hadde får jente sammen med oss i senga, og det gikk helt fint. Og jenta vår var fornøyd..så begynte vi etterhvert å gradvis venne henne til sin egen seng-Og nå går det helt greitt å ligge der:)

Skrevet

jenta di vil kanskje ha det trangt rundt seg når hun sover (som i livmoren.) prøv å pakk rundt henne tepper eller lignende i senga, så det er lunt og trangt rundt henne. evt prøv å legg henne ned i vognbagen. vår gutt sov i vognbagen de første tre ukene, han ville ikke ligge i senga.

Skrevet

Dersom det går greit for dere å ha henne i samme seng som dere, så ser jeg ingen grunn til å la henne sove i egen seng. Gjør det dere føler er riktig for dere.

Gutten min har sovet sammen med meg hele tiden, han er nå 10 uker. Begynner så smått å tenke på å la han sove i egen seng, men tror verken han eller jeg er helt klare for det enda :P Tror det skjer naturlig når vi alle er klare :)

Har snakket med helsesøster om det også, og hun sa at så lenge det fungerte greit for alle 3, så var det helt ok å ha han i samme seng :)

Rutinene kommer av seg selv :)

Skrevet

Ha henne i sengen med dere og kos dere med henne :-)

Vi har det, og gjorde det samme med førstemann, rutinene kom etterhvert og vi har aldri hatt store problemer med soving i egen seng når den tid kom. Et tips når du skal legge henne for seg selv; Bruk bagen til vognen og legg den oppi sengen, eller gjør sengen lun og tett med tepper e.l. De liker ofte å ha det lunt når de sover, som det å ligge inntil mor og far :-)

Lykke til

Skrevet

Den første natta hjemme var et mareritt, med unge som hylte som besatt og nektet å sove i senga si. I vår fortvilelse ringte vi rundt til familie og venner for å få råd, og alle sa forskjellige ting. Bl.a. svigermor, som mente at vi måtte ikke "skjemme bort ungen", det lærte de med en gang... Alle rådene er jo godt ment, men det er bare dere som kan si hva som er best for DERES barn.

Det endte med at gutten sov i senga vår, for det meste til og med oppå magen min. Målet (søvn!) helliger middelet, spør du meg. For dere TRENGER søvn. Lytt gjerne til andres råd, men dere må selv velge om dere velger å følge dem.

Her samsover vi fremdeles. Etterhvert viser det seg at veldig mange av de jeg kjenner med barn faktisk samsover i større og mindre grad! I går sov han for første gang(!!!) litt i senga si alene(!!!), tre måneder gammel. Det var faktisk overraskende tomt i senga vår, og det tok ikke lang tid før han var tilbake ved siden av meg, pga skriking. Da var vi fornøyde, alle tre. Vi tar dette i hans tempo.

Ikke stress, det meste går seg til etterhvert. :)

Skrevet

Jeg har selv en på 15 dager, som sover store deler av nettene i vår seng.. men førstemann så var jeg veldig bevisst på "feil" man ikke skulle gjøre.. Men denne gangen skiter jeg i det.. og koser meg gløgg i hjel med tulla ved siden av meg om nettene.. og vi sover overraskende mye bedre denne gangen. Er ikke utslitt om morran, noe som er viktig da vi har en som snart er to år også.. Men jeg løfter henne innimellom over i senga hvis hun sover godt.. for det er jo deilig å kunne ligge litt som en vil oppi senga også.. for når jeg har henne ved siden av meg så ligger jeg på siden.. Men etterhvert så kommer jeg nok til å innføre mere rutiner på soving.. men de er alt for små enda syns jeg ;)

Lykke til videre! klem

Skrevet

Jeg er selv førstegangsmamma, og kjenner meg litt igjen i det du skriver. Gutten vår er nå 5 1/2 mnd og jeg var skikkelig bestemt på å innføre rutiner og gjøre ALT etter boka helt fra starten av for å få en baby som åt sov og var blid og fornøyd. Men babyen ville noe helt annet, det ble krig i heimen (nå fikk han kolikk i tillegg, men det er en annen historie). Men man kan visstnok ikke skjemme bort disse småtassene så tidlig. Så mitt råd er å gjøre som du selv føler er riktig. De viktige rutinene kommer ikke før de er rundt 4-6 mnd så du har god tid til å prøve og feile.

Skrevet

Glemte å si: Han sover fortsatt en del i min seng, men har innført litt rutiner for å sovne i egen seng i hvertfall. Det ser ut til at han godtar det.

Skrevet

Klumpen min sov noen timer i "balja" på sykehuset rett etter han kom til verden, men så var det slutt. Han sov kun oppå mammaen sin. Grusomt for meg, for jeg sov helt elendig, og det ble liiite søvn de første ukene. Nektet å ligge alene og sove. Men jeg tok ting i hans eget tempo. Tvang han aldri til noe han ikke ville. Og når han rundet seks uker, gikk det helt fint å legge han i kurven sin. Og nå sover han hele natta i kurven sin, bortsett fra siste økta før vi står opp, da koser vi oss sammen i dobbeltsenga. Så jeg tror den tryggheten du gir ham nå i starten, ved å la ham sove sammen med deg, gjør at han får selvtillit nok til å sove alene etter hvert.

Skrevet

min gutt ville heller ikke sove i sin egen seng. På dagen godtok han vogna å sov i den.

Så han sov ilag med meg de første ukene.

Begynte etterhvert å legge han sovende i sin egen seng når han sovnet på kvelden. Men våknet veldig ofte opp igjenn, og tok ikke kvelden før halv et uansett hvor trøtt han var.

Så jeg begynte litt og litt å prøve å legge han våken, gikk det ikke tok jeg han opp igjenn. Til slutt begynte han å sove 1. økt i sin egen seng og resten av kvelden i mi seng.

Ble bare bedre og bedre. Så til slutt godtok han å legge seg i sin egen etter mat på natta.

Nå er han 4,5 mnd og har siden han var 3 mnd lagt seg 7-8 tiden våken og sovet hele natten i sin egen ;) Får mat om natta men legger han tilbake i senga si.

Helsesøter sa til meg på 1. kontorll hun så jo helst han lå i sin egen..men regnet med jeg hadde kontroll.

Så gjør som du føler du :) Så venner du til henne senga litt og litt. Det funket iallefall veldig fint her..

Skrevet

hehe, rutiner for 6 dager gammel baby.. Glem d! Ta d heelt m ro og kos dere masse m baby, ikke vits å begynne å tenke på rutiner på mange uker enda.. Snuppa her er 3 mnd, og vi begynner såvidt å få litt rutiner på ting og tang, men fortsatt er hver dag forskjellig hva søvn og mat angår...

De første ukene sov snupsi i emmeljunga mykbagen sin oppe i senga vår, fordi den er trang og "lun", og fordi jeg hadde litt noia for å rulle over henne i søvne, og derfor klarte jeg ikke å sove skikkelig m henne vedsiden av meg.

Sprinkelsenga, som har stått oppredd og klar til bruk siden 1 mnd før fødselen, ble for første gang tatt i bruk nå på mandag, hehe:) M stor suksess forøvrig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...