Gjest Tale30 Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 Noen som har opplevd dette? Jeg var sååå fornøyd med rekonvalensen min, men i dag så jeg plutselig at keisersitt-arret har blitt rødt helt på enden, og det kom ut noe gulaktig. altså betennelse. Jeg ringte til jordmoren min, og hun sa at jeg bare skulle se det an for det kunne være en ansamling under huden som tømte seg og som gikk bort av seg selv. Jeg skulle være på vakt for feber osv.. blir jo varm bare av tanken jeg da. Noen som har hatt slike forbigående små betennelser i arret? Resten av såret er jo grodd helt perfekt! Fader altså så ****** kjipt.. visste at dette hadde gått alt for bra til å kunne være sant!
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #3 Skrevet 8. januar 2009 Jeg fikk infeksjon i ks-såret. Huden rundt såret ble veldig rød og hoven, og det verket mer enn før. Måtte ta to antibiotikakurer for å bli kvitt infeksjonen.Jeg tok prøver av "verket" hos legen. Kanskje det er en ide?
Gjest Tale30 Skrevet 8. januar 2009 #4 Skrevet 8. januar 2009 Takk for svar Huden rundt den ene kanten på såret er rød og det verker litt ekstra. Det var noe som kom ut i dag tidlig, men såret lukket seg igjen, og det har ikke kommet noe mer ut. Jeg kan kanskje gi det en dag og se hvordan det utvikler seg, også gå til legen hvis rødheten ikke forsvinner. Man løper liksom ikke like lett til legen når man har en to uker gammel baby med egne meninger om hvordan dagen skal legges opp Jeg skal til helsesøster med babyen i morgen.. det er ikke mulig å snike inn et spørsmål om mitt KS sår der vel? Er helsesøstrene der for å svare på våre spørsmål også, eller er det kun babyen?
Gjest Tale30 Skrevet 8. januar 2009 #5 Skrevet 8. januar 2009 Bare en liten ting til.. opplevde du infeksjonen som dramatisk, eller var det noe som kunne la seg fikse uten sykehusinnleggelse osv? Jeg kjenner ikke til omfanget av slike komplikasjoner..
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #6 Skrevet 8. januar 2009 Du kan sikkert høre med hs hvis hun er ok. Jeg har en helt håpløs helsesøster som ikke vet noen ting, så føler det er greiest å gå til legen med sånt. Skjønner at det ikke er så lett med nyfødt baby. Infeksjonen var ikke dramatisk, og jeg måtte ikke legges inn. Det gjorde bare såret mer ømt og vondt. Jeg hadde i tillegg en ganske vanskelig tid med mye komplikasjoner både før og etter ks så var nok ekstra utsatt. Det var nok også derfor det ikke holdt med en antibiotikakur. Håper hs kan hjelpe deg da:)
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #7 Skrevet 8. januar 2009 Jeg har ved en tidligere anledning anbefalt deg bacimysin salve. Det er viktig at du ikke tar karbad.
Gjest Tale30 Skrevet 8. januar 2009 #8 Skrevet 8. januar 2009 Tusen takk for svar!! Jeg har ikke hatt komplikasjoner i det hele tatt. Legen sa at det var det keisersnittet han hadde gjort som var mest etter boka. Jeg mistet kun 500 ml blod, var oppe av senga neste morgen og har nesten ikke hatt smertestillende. Såret har også grodd.. Så oppdaget jeg da altså dette i dag, og ble litt satt ut for jeg trodde liksom at jeg kunne slå meg til ro med at ting faktisk gikk bra.' Det er godt å høre at ting gikk greit til tross for infeksjon da i alle fall.. Jeg har bare hørt om at det er fare for infeksjon, men aner ikke om dette i de fleste tilfeller lar seg behandle greit eller om det faktisk er store farer forbundet med dette. Alle leger har berømmet såret mitt og sagt at det nå 15 dager etter er forsvinnende liten sjanse for komplikasjoner også skjer et likevel. Får håpe det går over av seg selv..
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #9 Skrevet 8. januar 2009 Jeg var veldig nøye på å ikke dusje på sykehuset. Var der i 3 dager. Dette for å ungå sykehusbakterier. Etter at jeg kom hjem fra sykehuset vasket jeg med pyresept hver dag og skiftet bandasje hver dag, dette gjorde jeg i 2 uker. Aldri rødt eller irritert. Har gjort det samme med andre operasjons sår.
Gjest Tale30 Skrevet 8. januar 2009 #10 Skrevet 8. januar 2009 Jeg er litt usikker på det med salve for jordmor jeg kontaktet sa at jeg ikke skulle smøre på noe, men bare la det hvile og tørke uten noen form for bandasje. Jeg tar ikke karbad, men det går vel greit å dusje..
Gjest Tale30 Skrevet 8. januar 2009 #11 Skrevet 8. januar 2009 De var veldig strenge med at vi SKULLE dusje på barsel. De sa at faren for bakterier i såret kan være til stede ved avdelinger hvor det er syke mennesker men at dette ikke er tilfelle på barsel hvor alle er friske i utgangspunktet.. så jeg dusjet jeg som jeg fikk beskjed om. Så skiftet en pleier på bandasjen min etter hver dusj. De sa at jeg ikke skulle skifte bandasje hyppig etter at jeg kom hjem, og at jeg ikke skulle rense med noe fordi dette bare ville irritere såret. De anbefalte lufttørking siden de allerede hadde grodd, men de sa at dersom jeg ville kunne jeg ha på bandasje en stund til. Tydeligvis litt spredte retningslinjer ute og går..
Miss Misantrop Skrevet 8. januar 2009 #12 Skrevet 8. januar 2009 Hei. Jeg dusjet heller ikke på barsel. Men vet ikke om det har noe å si. Jeg syntes du burde prioritere en tur til legen. Man tuller ikke med sånne sår. Lykke til.
Gjest Tale30 Skrevet 8. januar 2009 #13 Skrevet 8. januar 2009 Ja, jeg får nok ta meg en tur. Jeg spør helsesøster i morgen formiddag, så stikker jeg til lege dersom hun ikke kan svare, eller dersom hun mener jeg bør ta turen.. Tror jeg stikker til Volvat i alle fall.. takler ikke fastlegen min..
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #14 Skrevet 8. januar 2009 Du kan ringe fødeavdelingen på sykehuset du fødte. Jeg fikk akkurat det samme som deg på den ene siden av såret, ca 1,5 uke etter operasjonen. Dro tilbake til sykehuset, det tok bakterieprøve og det var gule staffelikokker eller hva det heter. Fikk resept på en salve som var bakteriedrepende og inneholdt antibiotika, dette for å behandle det lokalt først. Dette fungerte ikke og jeg fikk en venninne av meg som er sykepleier til å se på det. Da viste det seg at det var litt tråd igjen på innsiden som irriterte og det var derfor det ikke grodde og ble betent. Så tok hun en pinsett og nappet tråden ut og så ble det bra. Men ta kontakt med fødeavd. først, der har de jo hele epikrisen din også, greit å få journalført at du har fått betennelse også.
Miss Misantrop Skrevet 8. januar 2009 #15 Skrevet 8. januar 2009 Jeg er veldig fornøyd med volvat selv. Lykke til.
Gjest Tale30 Skrevet 8. januar 2009 #16 Skrevet 8. januar 2009 Ja, takk for tipset. Trodde de ikke ville at man skulle ringe dit når det hadde gått lengre enn 14 dager. Ringer man til føden da eller til barsel? Jeg trodde at gule staffelikokker var skikkelig ille jeg.. har jo sett at folk kommer på isolerte rom på sykehuset pga det..
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #18 Skrevet 8. januar 2009 Jeg kjenner ikke til tidsbegrensningene, men ville hvertfall ringt og sjekket. Tror jeg ringte føden jeg... husker ikke helt. Volvat er kjempe bra, men det er vel ikke keisersnittarr de har mest erfaring med, men kan jo ta en tlf dit også.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #19 Skrevet 8. januar 2009 De har iallefall lang og bred erfaring med sår og arr etter operasjoner.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #20 Skrevet 8. januar 2009 Ang det å ringe barsel over to uker etter fødsel. Jeg gjorde det da jeg fikk infeksjon i såret mitt (jeg er nr 1 som svarte på denne tråden). Fikk da beskjed om at de ikke hadde "ansvaret" for det etter to uker etter ks. De ba meg ringe fastlegen. Men det er jo verdt et forsøk. Kan hende det er ulik praksis på de forskjellige sykehusene.
Bie&babylove:-) Skrevet 8. januar 2009 #21 Skrevet 8. januar 2009 Hvordan ble såret ditt sydd?? Ble det sydd innvendig med selvoppløselig tråd? Og det øverste hudlaget ble teipet igjen? HVIS du i tilfellet ble det kan det du opplever nå være helt normalt og ikke farlig. Det er slik at når man blir sydd på den måten må legene lage et festesting da de skal avslutte syingen. Dette festestinget blir som regel lagt i det øveste hudlaget, som regel på en av siden på såret. Dette kan etter noen uke begynne å verke litt fordi kroppen prøver å kvitte seg med den trådstumpen som sitter igjen i såret. Rens med klorhexidin eller pyrisept og etter en stund vil tråden løsne og falle av! Dette skjedde med meg 1-2 uker etter mitt ks.
Gjest Tale30 Skrevet 8. januar 2009 #22 Skrevet 8. januar 2009 Bie: Jeg er litt usikker på hvordan det ble sydd, men jeg tror det var som du sa. Jeg vet at dt er sydd innvendig med selvoppløselig tråd, menjeg vet ikke om det er limt igjen. Jeg vet at de sa at det var et sting i hver ende av såret, så det kan høres ut som det du sier. Jeg har renset med pyrisept, og har snakket med noen jeg kjenner som jobber med sårpasienter til daglig. De sa at så lenge det røde mrådet ikke sprer seg og jeg ikke får feber så skal jeg bare se det an og la kroppen ordne opp selv. Min far, som har hatt utallige operasjoner har også sagt at det er vanlig å oppleve irriterte sårkanter, og at dette normalt sett vil gå over etter selvpleie. Men jegh skal holde et godt øye med det i alle fall. Jeg kan ikke se noe sting på siden da, kunne du se det stinget som falt av?
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #23 Skrevet 8. januar 2009 jeg hadde ks, det var litt ømt i det ene hjørnet en stund, jeg tok ingen forhåndsregler, dusja på sykehuset dagen etterpå, resiet hjem etter tre dager og klinte på aloe vera, det er faktisk smertelindrende, ikke bare healende, ellers spiste jeg vitaminer. zink og c vitaminer og b vitaminer er sårhealende og c vit er betennlsesbekjempende....men jeg synes ikke det du forteller virker skummelt....men følg med på fargen på verket....går det mot gult og spesielt grønt eller er blod blandet og du får feber må du få anibiotika.....men det kan være noe så harmløst som litt daukjøtt/hud kroppen må kvitte seg med, alltid litt som mister blodtilførsel etter opr....virker ganske ok...det du forteller egentlig.
Gjest Tale30 Skrevet 8. januar 2009 #24 Skrevet 8. januar 2009 Ja, jeg håper det går greit. Haaater alle slike kroppslige feil.. hehe. Angsten er å måtte tilbake til sykehuset, jeg var IKKE noen komfortabel pasient. Angående fargen på verken så er jeg ikke sikker på hvilken fage det er, men ingen verk er vel bra verk.. Huff, ikke noe moro, men så lenge det kan behandles så skal det gå fint..
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #25 Skrevet 8. januar 2009 men jeg tror mage får inf etter ks fordi det ofte gies en dose antibiotika i forb med opr.....dette setter nok immunforsvaret ut av spill og forstyrrer bakteriefloraen i huden.....jeg hadde streptokokker før ks og skulle gentlig stått på antibiotika....men slapp fordi legen var grei...og jeg er overbevist om at jeg ikke fikk noen komplikasjoner nettopp fordi jeg ikke fikk andre medisner enn en kjærkommen sprøyte morfin i skinka den første natta....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå