Gå til innhold

Noen som har født i sete uten epidural?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men mamman til victoria har du født i seteleie med epidural da? Og hvordan var i så fall det.

På sykehuset her sa de at jeg får epidural dersom jeg har behov for det, ingen selvfølge at alle med sete-babyer trenger epidural sa de. Slik jeg forstod det på jordmor var det ingen grunn til å tro at det skulle være så mye verre med sete-fødsel enn vanlig fødsel.

det var kjempe fint med epidural. :):):) kan bare tenke meg hvordan det måtte ha vært om jeg skulle ha presset henne ut dobbel. kjente veldig godt at hun kom ut dobbel og det gjorde litt vondt med epidural så tror det måtte ha vært helt jævlig uten. Og ved setefødsel må de ofte brukes tang siden hodet kan sitte fast og da er det litt bedre å ha epidural. de måtte bruke tang på meg så er veldig glad jeg ikkje kjente det så godt...

Jeg fødte i seteleie uten epidural for 4 mnd siden. Jeg var førstegangsfødende og det gikk kjempefort og bra! Hadde 2 cm åpning 08.30 og 11.30 var han ute. 30 minutter pressrier. Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, men jeg syns det var en kjempefin opplevelse. Det var avtalt at jeg skulle ha epidural, men rakk det rett og slett ikke! Og glad er jeg for det nå..:-)

Lykke til!!!!!

Annonse

Det er så godt å høre andre sine erfaringer med sete-fødsel!! Jeg driver å psyker meg opp til en nå i disse dager og det er alltid godt å lese historier fra dere der det har godt så bra. Jeg tenker selv å ta epidural dersom det er tid og jeg føler behov. Kan vel være greit å ha dersom den må ut med tang e.l. Men rekker man det ikke så skal det vel gå bra likevel : )

Ikke for å skremme deg men grunnen til at de vil at du skal ha epidural er jo ikke fordi det er så mye vondere å føde et barn i seteleie, men fordi risikoen for komplikasjoner er svært stor og ca 50% av alle som forsøker å føde i seteleie ender med å ta keisersnitt.. Derfor ønsker de at du har epiduralen på plass slik at de kjapt kan få ut ungen om det blir komplikasjoner.... Jeg fikk ikke noe valg, jeg MÅTTE ha epidural, og jeg var blant de 50% som endte opp med keisersnitt....

hihi, jeg blir nok ikke skremt.....vi må jo være realistiske! er det virkelig halvparten som ender med keisersnitt altså? Det har ikke vært så stort tema på de samtalene jeg har hatt. De sa at det var ingen selvfølge at man måtte ha epidural, men at jeg fikk det om jeg trengte det. Fikk du være våken under keisersnittet da du hadde epidural? Det vil vel være en fordel i steden for å bli lagt i narkose da. Jeg er så spent altså : ) Er mer og mer gira på normal fødsel til mer det nærmer seg!!

Det kommer sikkert til å gå kjempe fint. Du kan jo prøve uten epidural og se hvordan det går, kanskje det går kjempe kjempe fint...alle fødsler er jo forskjellig, så er jo overhodet ikke sikkert du får en vanskelig fødsel selv uten epidural.

men om du skulle ombestemme deg så har jeg bare gode ting å si om epidural...;);););) å lystgass var helt fantastisk...;)

dette er spennende...du må holde oss oppdatert..

Jeg var våken under keisersnittet (dvs begynte å "våkne" da - hadde drypp pga ineffektive rier som sto på max og hadde av den grunn rie etter rie etter rie og var heeeeeeeelt borte..) og det gikk helt fint. Pappaen fikk også være med inn... La meg si det sånn, om jeg skulle sittet i ro for at de skulle satt epiduralen på slutten der - nei det hadde rett og slett ikke gått.. Jeg var knapt bevisst hva som skjedde rundt meg og kunne slettes ikke satt meg opp i sengen med eller uten hjelp... Fikk forresten hastesnitt pga null fremgang, hadde ligget med nesten 10 cm i over 4 timer men babyen kom ikke lengre ned i bekkenet... Så ble det hastesnitt da, men alt sto bra til med både meg og babyen..

• 4 uker senere...

Du har sikkert født allerede nå - og jeg antar du endte med epidural...

Som hun andre skrev her er grunnen til at du MÅ ha epidural at det fort kan ende i keisersnitt. Dessuten er det ytterst viktig at du er så fleksibel i åpningen som mulig, at du slapper av slik at fødselslegen eller jordmor får greie arbeidsvilkår. Ingen bryr se gom hvor vondt du har det når de må vri skuldrene på barent for å få det ut. Da er det ikke bare et barn, men også to voksne hender som skal håndteres.

Jeg har født to ganger i sete, en gang med epidural. Andre gangen rakk de ikke epidural, og da måtte de sette pedundal for å bedøve musklene der nede. Det gikk greitt det også, men jeg burde jo hatt epidural. Det ble kritisk og de måtte ta henne med tang og epidural hadde selvsagt vært det beste.

Så hvis du er redd for "drugs" så må du heve deg over det i setefødsler. Det er for barnets beste faktisk (og deg, men det er underordnet :-)

Håper alt gikk bra!

Annonse

• 1 måned senere...

Jeg fødte ei jente i seteleie for 2 år siden uten noen form for smertelindring. Det var ikke b ehagelig, men det tror jeg ikke det hadde vært andre vegen heller. :) Jeg fikk aldri noen tilbud om smertestillende og når jeg i ettertid fant ut at dette var "rutine" følte jeg meg faktisk litt snytt... Antageligvis fikk jeg ikke tilbud siden de ikke så at hodet var først før jeg hadde 8 cm åpning. Jenta vår kom seg relativt fort ut og alt gikk uten komplikasjoner. Vi får en gutt om tre måneder. Jeg håper at leiet blir bedre undersøkt denne gang, men nå vet vi jo at det er fullt mulig andre vegen og. :)

• 2 uker senere...

Hei. jeg har hatt en setefødsel ,men med epidural. Jeg ble også fortalt at en ikke utfører setefødsler uten epidural fordi det kan være stor sjanse for keisersnitt. Synes det sier seg selv at det er annerledes enn normal fødsel. Mye mer stressende for barnet og mer strevsomt for mor. Mitt barn var 4.2 kilo og jeg selv veide 57 da jeg kom inn på fødestuen. Jordmor sa at jeg var så tynn at jeg sikkert måtte ta keisersnitt. Det viste seg at jeg var 2 cm bredere enn normalt i bekkenet. Jeg visste ikke på forhånd at det ville bli setefødsel så jeg regner med at det som jordmor sa til deg henger sammen med at det blir planlagt setefødsel og at man er bred nok i bekkenet. Ikke sikkert det blir spesielt vondere å føde et barn i seteleie hvis alt ligger til rette..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...