Gå til innhold

Morsmelkbanken på Rikshospitalet er nesten tom. Oppfordring til ammende i området...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...som har litt til overs. Trengte ikke være store mengder, står det i Aften aften idag. Mat til premature.

Utlån av pumper og dekking av reiseutgifter.

Telefon morsmelkmottak (melkebank): 23 07 26 43

Skal vi gjøre en god gjerning og dytte litt på denne i ny og ne, folkens?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne signere jeg!

Jenta mi var en av dem som nøt godt av bankmelk på "riksen"!

Skrevet

Dytter

(Fint nick forresten, Kåre Moradi, lo lenge av den)

Skrevet

Noen som vet om det er noen grense for hvor gammelt barnet kan være?

Jeg har nok levert min del med melk...

Skrevet

Godt spørsmål - men vet ikke. Kan jo ringe å høre?

Skrevet

Ikke så ille ditt heller:) Det er fra en svensk sang ikke sant? ; Lilla söta fröken Freken, ifrån Fryken el. lign?

Skrevet

Lillemann var innlagt der fra han var 3 til han ble 6 uker. Jeg pumpa og pumpa for å gi til gutten min, men hadde for mye. De sa jeg skulle få det med meg hjem, men det var ikke plass i ambulanseflyet når det kom til stykket. Og ettersom jeg ikke var forhåndsgodkjent som giver måtte de kaste 6 liter morsmelk. Veldig synd!

Skulle ønske jeg hadde tenkt meg om, eller at de hadde spurt om jeg kune tenkt meg å gi litt. Var jo der, så jeg så virkelig hvor mye nytte melken gjorde. Mange premature og syke nyfødte som trenger alle de styrkende dråper de kan få. Jeg var heldig å ha melk selv, ikke alle som er det.

Skrevet

Så bra initiativ Kåre Moradi!

Skrevet

Stod i Aftenposten at barnet aller, aller helst skulle være prematurt, men de tar i mot med glede uansett hvor gammelt barnet er.

Skrevet

Har ikke aften aften, hvordan går man frem? Må man forhåndsgodkjennes eller er det bare å troppe opp med melk?

Skrevet

Tror du bare kan ringe det nummeret i hovedinnlegget. Presenter deg og si at du har hørt om melkemangelen og at du kunne tenke deg å høre litt mer om opplegget, og om du var egnet som melkegiver. Så stiller de deg sikkert noen spørsmål osv. Har ikke prøvd selv, sto ikke så mye i avisa.

Lykke til:)

Skrevet

...and up we go!

Skrevet

Da skal jeg bidra, vi hatt titt og ofte litt til overs, ofte mye også. Flott at du la inn denne tråden!

Skrevet

Barnet mitt er så stort også nå, 5 mnd, at jeg kan til og med tenke meg å gi MME en dose daglig for å garantert ha en dose eller to daglig til Riksen en uke dersom de setter pris på det. Tenker meg bare selv jeg, dersom jeg lå der med et prematurt barn, skrekk og gru, da ville jeg satt STOR pris på MM tilgjengelig.

Skrevet

Jeg vil ikke tro det er så store forskjeller fra barneklinikken i bergen til rikshospitalet når det gjelder regler for donasjon av morsmelk.

I bergen må barnet være under 6 mnd, og det er veldig veldig viktig med hygiene og slike ting. Man kan ikke bare trappe opp der med noen liter i ryggsekken, det går ikke.

Man blir først innkalt til samtale, om hvordan det foregår, og man blir tatt blodprøve av. I bergen (ikke sikker på om dette gjelder alle steder), kan man ikke være giver om man har et influensavirus i kroppen. 60% av alle voksne har dette, så det er derfor viktig at mange melder seg som donor.

i fjor høst var det stor oppstandelse i bergen da en dame fra chile (tror jeg) ikke fikk donere mm pga at hun ikke var fra norge. Man kan i tillegg ikke ha vært på lengre reiser i utlandet, pga at man kan ha fått smitte i kroppen av ulik karakter.

Om man ikke har pumpe hjemme får man låne, så sant de har inne. Man får egne beger som man pumper i. Håndhygiene er VIKTIG og de tar skrapeprøve av mm som kommer inn for å teste for bakterier før de evt gir den til en prematur baby. Er det bakterier i den får du den med deg hjem igjen og kan bruke den til eget barn, som har større og bedre immunforsvar enn premature babyer.

Igjen, alt dette er for bergen, men regner som sagt med det ikke er så store forskjeller. Man får betalt etter endt donering, 130 kr pr liter. Ikke mye, men man gjør det heller ikke for pengene sin del. Som oftest kan man komme innom med frossen melk når man har anledning, men om det skulle knipe, så er det mulig de ringer.

SÅnn er det ihvertfall her hos oss, jeg dytter gladelig denne opp, jeg var selv og ville donere. Hadde 13 liter frossen melk etter førstemann, med andremann stilte jeg opp og ville donere, men fikk ikke pga dette influensaviruset.

Dytte dytte:)

Skrevet

Dytter =)

Jeg skal ringe "banken" på mandag, for min sønn var også en av dem som fikk "bankmelk" når han ble født. Så vil de ha, så skal de får tilbake med renter =) =)

Skrevet

Interessant innlegg fra deg Brooklyn. Jeg har bodd fire år i Sør Øst Asia, da er det kanskje ikke vits i å prøve da, eller hva tror du? Jeg fødte på Riksen nå i august, og er grundig gjennomsjekket (tror det var 10-12 tester bare for å få føde, og et hav av oversending av dokumenter fra legen min der nede) så jeg er på alle måter klarert for sykehuset generelt, men kanskje ikke for donasjon av melk. Jeg får ringe dem mandag, jeg også, og høre. Har nok melk i hvert fall og fullammer, barnet er 5 mnd, men da ser vi. Kan jo spre dette til noen andre damer jeg kjenner som ammer små.

Skrevet

Jeg leverte til ullevål et par måneder. Hadde mye melk, siden jeg fødte prematurt og pumtet ofte til å begynne med. Etter å ha blitt godtkjent som giver fikk jeg også levere inn melk som jeg hadde i fryseren. (De sjekket den for bakterier) Tror grunnen til at de tok imot denne melken var at den var pumpet flere uker før min termin, og da er den ekstra egnet for premature. Fikk 150 per liter pluss 20 i kjøregodtgjørelse hver lang jeg leverte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...