Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er legen som tar i mot babyer som ligger i sete og for at dette skal være mulig MÅ man ligge på ryggen. Har også kraftig bekkenløsning og da er jo å ligge på ryggen og presse absolutt det værste en kan kan gjøre. Gruer meg så til fødselen. Er ikke redd for setefødsel sådan, men det i forhold til bekkenet bekymrer meg skikkelig. Er det noen som har vært gjennom det samme? Hvordan gikk det? Jeg er førstegangs fødende.

Fortsetter under...

Jeg hadde setefødsel med kraftig bekkenløsning for 2,5 år siden, og jeg var rimelig frustrert over at jeg måtte ligge på rygg med føttene stroppet fast. Men det gikk helt fint altså. Jeg hadde en veldig kjapp fødsel på 2,5 time fra 4 cm og til hun var ute, så det var veldig intenst. Det tok fokuset bort fra bekkenløsningen i og med at jeg hadde så ondt pga selve fødselen. Fødte i tillegg uten smertestillende ssiden det gikk så fort..

Det går nok helt sikkert fint med deg og skal du se:) Lykke til:D

Jeg har bekkenløsning nå og hadde det i første svangerskap også. Ble kommandert oppi senga for sjekk av åpning og kom meg ikke ut igjen pga bekkenet og jeg lå på ryggen, så resten av tida lå jeg der i senga med en knyttneve under høyre skinke. Skikkelig vondt inntil fødselen var orntlig igang, da hadde jeg smerter andre steder som overgikk bekkenplagene. :D

2. gang jeg fødte var jeg livredd for å legge meg i senga så ba om å få stå på kne i senga og det fikk jeg, men etter tre pressrier sviktet bena og da måtte jeg ned på ryggen alikevel. :D

Man kan planlegge mye rart man ønsker å få til under fødselen, men det er ikke alt som går riktig etter planen. Jeg har hatt forholdsvis enkle og gode fødsler begge ganger uten dramatikk, men aldri som jeg først hadde forestilt meg og planlagt. :D

Det eneste kravet jeg stiller til fødselen denne 3. gangen er at pappa'n til barnet må passe på at jordmor eller lege IKKE klipper meg opp, jeg vil mye heller revne en gang til enn å kjenne den fæle saksa.!!

Hei,

fødsel liggende på rygg er sagt å være det mest belastende for bekkenet, og i så måte ikke anbefalt å gjøre for kvinner med bekkenløsnings-plager. Det er anbefalt å stå eller henge over noe i stedet.

Hadde jeg vært deg, ville jeg kontaktet en fysioterapaut eller andre med GOD kunnskap om temaet og hør hva de sier om temaet. Jeg vet ikke hvilket sykehus du sogner til, men prøv å ringe fødeavdelingen og hør om de vet om noen med god peiling på bekkenplager. Eller ta en titt på www.lkb.no og let etter tips der (Landsforeningen for Kvinner med Bekkenplager).

Jeg har hørt noen skrekkhistorier om hva som skjedde når kvinner med bekkenplager fødte på ryggen. Ikke det at det nødvendigvis skjer med deg også, men det vet man ikke før etterpå. Det er det som er ulempen. Nå prøver ikke jeg veldig bevist på å skremme deg, selv om det kanskje ser sånn ut.... :-/

Min lege sa til meg at fødselen er av liten belastning på bekkenet i forhold til et langt svangerskap. Jeg er sterkt uenig. Det skjedde ting under fødselen som gjør at jeg har mer plager i dag enn før fødselen. Så alt er veldig forskjellig fra person til person.

Det er en ting at det ikke er anbefalt å ligge på rygg å føde med bekkenløsning,men med setefødsel har du ikke så mange valg dessverre. Da må du ligge på rygg for at gynekologen skal ha full kontroll over hvor fort det går og at det ikke er noe som stopper når babyen er på tur ut..

Så da må man i første omgang ta hensyn til det når fødselen er i gang.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...