Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på snart 3 uker, å vi har ikke hatt annet en slit med ammingen. Jeg syns ikke det er koselig i det hele tatt... Skal jeg være ærlig så syns jeg det føles merkelig og rart at noen dier av meg.

Problemene for oss begynte på barsel, med såre brystvorter. Blemmer og skorper og bare dritt. Klarte ikke pumpe engang i noen dager, så hun fikk tillegg fra flaske.

5-6 dagen kom melka men jeg var fortsatt så sår at jeg begynte å bruke skjold. Nå får jeg henne ikke av med det. Sitter her med brystbetennelse i ene brystet, det andre er fullt av disse små kulene.

Sliter med å holde produksjonen oppe. En annen ting er at jeg kan ikke spise NOE uten at hun reagerer på det - dietten min siden hun ble født har bestått av brødskive med leverpostei og vann - alt annet jeg har prøvd har hun fått vondt i magen av. Har bestemt meg for å slutte å amme, ihvertfall trappe ned til kanskje bare kvelds- og morgen pupp.

MEN, nå nekter plutselig snuppa å ta flasken!!

Hva gjør jeg?? Hun er tydelig misfornøyd, å får i seg for lite mat. Klarte å "lure" i henne 35-40 ml på morningen idag, å hun har sovet som en stein. Hun har ikke være så fornøyd på leeenge!

Hva skal jeg gjøre for å få henne over på flaske igjen? Hun tok den jo så fint de første dagene, å jeg trodde at siden jeg bruker skjold så ville flaske bli nesten det samme.

Noen gode flasker å anbefale? Jeg har prøvd med den minste typen fra avent til nå.

Jada, jeg vet jeg ikke burde gi opp så tidlig, men dette sliter meg ut.

Gråter og gråter hver dag pga ammingen, føler meg helt elendig.

Snuppa mi har nok mye bedre av en mamma som er fornøyd enn en som sliter seg ut og gjør noe hun egentlig ikke vil.

Skal jeg være ærlig er det en eneste ting som har fått meg til å fortsette så lenge som nå - å det er at jeg har maaange kilo å gå ned. La på meg over 40 kg i svangerskapet.

Men tenker at hvis jeg gir flaske kan jeg jo slanke meg på vanlig vis i stede for.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gjør selvfølgelig som du vil, men hadde det vært bedre hvis du ble kvitt kulene i brystet og fikk pumpet deg istedet? Du bør uansett prøve å få massert de ut så godt du kan. Ta en varm dusj og masser der. Selvom det beste er å massere de ut mens hun dier.

Det høres litt rart ut at hun reagerer på alt annet enn leverpostei, men der har jeg egentlig ingen gode råd. Jeg ville i hvert fall anbefalt deg sterkt å ta kontakt med ammehjelpen, de kan bedre finne en løsning som kan funke for deg. Men hvis du virkelig vil slutte å amme så er det ingenting i veien for det.

Hvordan få henne til å ta flaske vet jeg ikke, annet enn å bare fortsette å prøve. Kil henne litt i ganen med smokken, ha litt melk ute på tuppen så hun vet hva det er....

Det går bra til slutt skal du se!

Skrevet

Masserer mens hun dier ja, å i dusjen.

Har pumpet meg også, siden hun ikke klarer å tømme brystet helt pga skjoldene. Så blir vell kvitt dem tilslutt. Nå sitter jeg med varme risposer rundt puppene.

Kan jo ikke vite om hun reagerer på ALT annet enn leverpostei, men alt jeg har prøvd ihvertfall.

Det er jo begrenest hvor mye man "tør" prøve etter kveld på kveld med skriking pga det jeg har spist...

Får jo dårlig samvittighet, så det enkelste er bare å holde seg til det jeg vet hun tåler.

Skrevet

Kan du ikke ta kontak med ammehjelpen? Der kan du kanskje få konstrutiv hjelp og trøst. Selv om det høres absurd ut for deg nå, er det enkelt og praktisk og amme når babyen blir større. Det er også viktig å vite at det er masse styr og stress med flasker også - selv om det selvsagt kan være en god løsning, reagerer mange babyer på mme og da er man jo like langt.

Lykke til, håper det ordner seg!

Skrevet

Vil bare si at du gjør som du vil, det er ditt valg å ingen har lov til å mene noe om det.

Vil bare legge til at jeg hadde akkurat de samme problemene som du, dette er start vansker som de aller fleste har tror jeg. Jeg skrek meg gjennom mange amminger pga såre brystvorter, tette melkeganger osv.. Jenta slet også med å suge riktig til å begynne med, hun ville ligge ved puppen hele tiden de 3 første mnd. Da jeg fullammet henne var det aldri snakk om at det gikk 3-4 timer mellom måltidende, det var hver time til hver andre time. Å på kveldene ville hun ligge med puppen i munnen hele tiden, noe som gjorde meg ganske sår da hun bare koset seg.

Jeg hadde også så innmari mye melk at jeg følte ikke jeg kunne dra bort noen steder, jeg var klissvåt hele tiden. Når jeg ammet måtte jeg ha kopp på den puppen jeg ikke ammet på, å det rant over flere ganger. Måtte bruke mange ammeinnlegg i gangen å på nettene lå jeg med bleier på puppene men likevell om snuppa sov noen timer våknet jeg å var klissvåt. Det var slitsomt.

Alt dette varte i de første 5-6- ukene. Melkemengden stabiliserte seg, snuppa sugde riktig å hadde begynt med smokk å jeg hadde lært meg å tømme brystene mine skikkelig så jeg ikke fikk tette melkeganger å røde bryster hele tiden. DET er grusomt vondt. Har siden da heller ikke hatt såre brystvorter, de ble herdet til slutt, å hva jeg skulle gjort uten purelan å ull-ammeinnlegg vet jeg ikke.

Tross dette likte jeg å amme jeg da, det er fryktelig lettvint å veldig koselig når man først får det til. Men at amming var så vanskelig hadde jeg aldri trodd, men det er ganske vanskelig i starten, særlig om man møter på slike problemer. Jeg var så bestemt på at jeg skulle klare å amme så jeg ga meg ikke, men det var fordi jeg hadde så lyst til det. Å ettehvert som vi fikk det til satt jeg bare å kikket på snuppa mens hun diet og vi kosa oss som bare det. Å ha henne inntil meg mens hun dier ivrig å lager koselyder er noe av det beste jeg har opplevd. Da kunne tiden stått stille i all evighet for min del! Jenta er nå ett år å vi holder akkurat på å slutte. Interessen fra henne er ikke såpass lengre, men det føles greit for meg å slutte når hun vil, men litt vemodig er det for meg da.

Tenkte bare du ville høre en slik historie at tross slike problemer kan det løse seg, men om du avslutter er du ikke noen dårlig mor fordi. Laaangt ifra. Jeg hadde som sagt et inderlig ønske om å få det til da. Det ønske må kanskje være der.

Håper dere finner ut av det, å at både du å jenta di blir fornøyde!=)

Lykke til.

Skrevet

Halloen :) Kjenner meg igjen, gråt i 8 uker før ammingen satt for vår del. Holdt ut fordi jeg VILLE få det til.. Snuppemor har fått flaske i tillegg fra hun var 3 uker, og har aldri hatt problemer med noen av delene. Dvs hun valgte etter hvert minste motstands vei, som jo var flaska. Ved puppen måtte hun jobbe litt mer for å få ut melka. Vi koste oss masse etter hvert..Da hun var 5,5 mnd kuttet vi helt ut puppen, det var bare grining og sutring når jeg prøvde å legge henne til. Pumpa meg i gode 1,5 mnd til slik at hun skulle få mm fra meg til hun hadde passert 1/2 året.

Men, flaske er og supert, og trenger ikke være stress i det hele tatt. Hjemme er det gjort i en fei å lage flaske. Når vi er på tur har vi med oss ferdig oppmålt mme pulver i sånn dispenserboks samt ferdig temperert vann på en liten termos. Veldig praktisk nå som det er kaldt, snuppemor kan få mat hvor som helst - og jeg får ikke betennelse, ei heller fryser jeg!

Amming har ikke hjulpet meg når det gjelder å kvitte meg med kg fra svangerskapet, så ikke torturer deg gjennom amming med slanking som mål :)

Velg det som fungerer best for deg :) I sommer var det for min del deilig å kunne slenge frem puppen, men nå som det er kaldt synes jeg flaske er mest praktisk! Det viktigste er at du finner noe som fungere for deg, enten om du gir ammingen en sjanse til, eller om du går for flaske. Du skal i alle fall ikke måtte grue deg til å gi jenta di mat!

Ble et lite sammensurium av tanker dette, hihi..Lykke til :)

Skrevet

Jeg er ikke anti-amming, altså, vil bare påpeke at det er ganske så koselig å mate barn med flaske også. Av og til høres det ut som om det bare er amming som er potensiell kosestund. Det er stress å koke flasker den første tiden, fordi alt er nytt og fordi barnet spiser mange små måltider i døgnet. Men etterhvert går det lettere. Snuppelure spiser 5 flasker i døgnet, jeg og mannen min bytter på å koke og det går fint.

Du må selv velge hvorvidt ammingen er så viktig for deg at den er verdt dette slitet. Selv ga jeg opp, og endelig er jeg komt så langt at jeg ikke skammer meg over det lenger.

Lykke til!

Skrevet

Bare fortsett å gi flaske så venner hun seg til den etter hvert. Lillegutt her ble SÅ fornærma når flaska kom, hylte og skrek, men det gikk bare noen dager så tok han den uten en lyd. Skjønte vel at han fikk mat så han ble mett for en gangs skyld=P(hadde for lite melk til han, så derfor slutta vi med ammingen=))

Skrevet

Er ingen ekspert på dette, men jeg har hørt at noen har babyer som ikke tar Avents flasker, men som tar Dr Browns flasker. Du kan prøve å bytte merke, og se om det hjelper?

Uansett er ikke jenta di så gammel, så om du orker å prøve litt til, er det gode muligheter for at du om noen måneder bare vil se tilbake på dette som et vondt minne... Du MÅ tømme begge brystene ordentlig. Både den betente puppen, og den med alle kulene i. Masser ut klumpene mens du pumper, mens du ammer, eller i dusjen.

Uansett synes jeg ikke du skal amme kun fordi du ønsker å bruke det som en slankekur!! Gjør det fordi det er det beste for jenta di, og fordi det er enkelt&greit (for det er det, når det hele kommer ordentlig i gang), og fordi du VIL. MEN det blir fine barn av flaskebarn også, ikke glem det. :) Du har rett i at det ikke er bra for jenta di at du er helt utslitt og ikke har det bra - men husk også at det har ikke gått så lang tid. Det er så mye dere begge må venne dere til, barselstiden kan være tung. Du er vel allerede utslitt etter fødselen og alt som følger med, og så kommer ammeproblemene på toppen. Det er vel en mager trøst, men det er mange som sliter med ammingen, du er ikke alene!

Skrevet

har du prøvd syntocinon spray for å få fortgang i melken? hvis du har tette melke ganger så kan det hjelpe hvis du bruker den nesesprayen. får tømt deg mye fortere. få en resept av fastlegen.

men vil tipse deg om tommee tippee flaskene hvis ungen ikke vil ta avent. den er formet som en pupp, min lillegutt får bedre tak på den enn med avent. kan kjøpes på babyshop.

så hvis du vil slutte å amme så kan jeg sterkt anbefale den flasken. lykke til uansett, gjør det som er riktig for deg og ditt barn..... :)

Skrevet

hva er ALT annet enn leverpostei? iom at d nettop har vært jul, kan d jo hende d har noe med julematen å gjøre? at d er den hun reagerer på?

Om d ikke er jula hun har reagert på, så lurer jeg på hva du mener med alt... d finnes jo ganske mye mat man kan spise:p

Selv spiser jeg mye rugbrød og wasa rugsprø... med philadephia kryddersmak, skinke og hvitost... siste månedene før jul og nå har d gått mye marsipan også... og sjokolade...gullet mitt promper veldig mye, men har ikke hylende vonde smerter... men noen ganger kan d virke irriterende for henne, så hun blir litt sutrete, men d er ikke noe jeg ha..

jeg har også villet gikk opp ammingen maaaaaaange ganger i fra begynnelsen, gullet blir 3 mnd nå i midten av januar, og jeg ammer fremdeles!

Har slitt med såre brystvorter, oppsprukne brystvorter som blør, trodd jeg har lite melk, litt fett i melken, jeg har svetta og slitt, vært rustrert og amma omtrent hver time!! holdt på å bli GAL hvertfall 8 av 10 ganger!!

og var kjempeutslitt!

Jeg startet med å gi en flaske MME på kvelden, guuud for en redning!!!!!!!!!! det var såå utrolig deilig å få avkobling altså!

den flasken holdt også snuppa mett og god til langt på natt, så kl 4 igjen ble d nattamming, liggende, så sovnet vi begge sånn.

Nå gir jeg oftere mme, men ammer hvis hun våkner om nettene, ammer henne også mens vi venter på flasken med mme skal bli rett temperatur, morgen og kveld...vil jo slutte men er ikke enkelt!

d er såå lett å ha puppen, og den tilknytningen man får med babyen sin:)

iom at jeg ikke fullammer lenger har jeg mye mindre melk såklart, men har fortsatt spreng både morgen, midt på dag, og kveld... så da må jeg tømme..noen ganger pumper jeg, eller så gir jeg henne hvis d er tid for mat på a=)

Vi bruker MAM sine tutteflasker, og dr browns...i begynnelsen bryukte vi avent, men de var så små, og hun spiser ganske masse...så derfor bruker vi ikke de lenger..men hun tar hvertfall alle flaskene, men liker de fra MAM best=)

prøv å koble av med en flaske MME i ny og ne når du trenger d, så får du slappet av litt=)

så tror jeg faktisk du kommer til å savne ammingen, så da er d bra melken ikke forsvinner på dagen=)

Skrevet

ang den vektnedgangen så er d jo ikke alle ammingen gjør susen på den..men hos meg gjorde den det, og d tror jeg er takket være nattammingen, som også er bra for melkeproduksjonen

jeg må hvertfall si at jeg er veldig glad nå for at jeg ikke sluttet den gang jeg satt sint som et fly og svett som en gris, og sa NÅ SLUTTER JEG Å AMME! ddette orker jeg ikke mer..

Folk sa tl meg, d blir bedre etterhvert, men ikke pokker om jeg trodde på d... virket sååå lite sannsunli for meg der og da...men nå, ser jeg at faktisk, så er d mye bedre, selv om jeg sitter med brystvorter som sprekker opp og blør........

de få gangene ammingen er suuuper, og vi virkelig koser oss, gjør så godt og kompenserer for alle de "dumme" gangene...

Skrevet

Som en liten motvekt til alle som sier at du ikke bør gi opp amminga fordi du kommer til å angre på d, vil jeg bare fortelle at jeg slutta å amme for tre uker sida, og jeg angrer IKKE! Koser oss masse m flaska, snuppa smiler og prater ved den, og synes faktisk jeg får bedre kontakt m henne nå enn da jeg amma; to store øyne som smiler opp mot meg mens hun drikker:) Og flaskevasken, den tar far seg av;)

Til slutt vil jeg bare slenge m at jeg syns at d er et sykt ammepress her til lands, og at ammepolitiet godt kunne tatt d litt roligere, syns ikke no om at vi kvinner skal ha så pokkers dårlig samvittighet hvis amminga ikke funker! Nei, sier som en annen her inne sa, d er viktigere å mamme enn å amme:)

Skrevet

Kontakt ammehjelpen du. De hjalp meg ut av et helvete med pumping, overproduksjon, tette melkeganger og betennelser. De er gull verdt!!!

Skrevet

Jeg er HELT enig med deg! :)

Jeg sluttet å amme for 10 dager siden, og det var absolutt riktig for oss!

Med ammingen var jeg konstant deprimert, utslitt, trøtt og lei, og det samme var snuppelure!

Det funket ikke for oss, rett og slett.

Nå, som flaskebarn, er hun verdens mest fornøyde snuppe!

Og som du sier, jeg synes og jeg har en fantastisk kontakt med snuppelure når jeg flaskemater henne. Får øyekontakt, og vi koser oss masse! Samt at pappa'n får den samme kontakten, og det synes jeg er herlig.

Og AMEN til det du sier om ammepresset her i Norge.

Jeg slet med dårlig samvittighet etter jeg sluttet å amme lenge, og gråt isteden for det hver kveld! Men, jeg har endelig "made peace with it", og vet at den avgjørelsen jeg tok er det beste jeg kunne gjort for meg og mitt barn!

Og det er MYE viktigere å mamme enn å amme! :) <3

(Forøvrig har jeg sendt deg pm og! :) )

Skrevet

Så godt å høre at d går så bra m dere nå, fulgte jo litt m deg i jula:) Og jess, jeg står på mitt, og synes d er fryktelig at d skal sitte så mange kvinner rundt om her i landet og føle seg som dårlige mødre fordi amminga ikke funka, og at flaske betraktes som et nederlag.. Arrg!

(har ikke fått noen pm forresten..)

Skrevet

Kjære deg og alle dere, jeg må nesten gråte av å lese "vår" historie om og om igjen. Jeg gråt, mini gråt og puppene blødde og rant over av melk og jeg gav opp amminga 1000 ganger! Men etter 4 uker ble alt bedre og nå tror jeg vi skal klare oss.

Jeg er mest irritert for at ingen sa til oss at det kan være så vanskelig å amme. Mini spyttet ut skorper og gulpet opp blod, noe sånn hadde jeg ikke kunnet forestille meg før dette.......

Det er amme-fascisme i Norge, men jeg er glad jeg ikke gav opp etter de første ukene. For oss var det riktig, men jeg tenker enda (etter 7 uker) at jeg ikke vil amme mer enn 6 mnd. Og jeg føler meg lusen og som en ego og dårlig mor, men vi får se når den tid kommer.

Det er veldig ofte man gir maten skylden for mageknip hos babyene, ofte er nok det ikke helt riktig, men det er jo individuelt.

I India sier kvinner at hvitløk er bra for melkeproduksjonen men i Italia sier de at barna får luft i magen av det, vær så god å bli sprø!!!

Uansett hva man bestemmer seg for, er vel det viktigste at baby får mat? Når man ser tilbake om noen år ville vel de færreste bry seg om det ble morsmelk eller mme??

Lykke til alle!!!!!!!!

Ps, burde man legge ut litt info på 3 trimester for å si fra om at barselstiden kan være veldig tøff og at mange sliter med amming??

Jeg kan ikke huske at noen advarte meg om at det kunne være så jævlig vondt......

Skrevet

Takk for alle svar, å spesielt til dere som ikke bare svartmaler flaskemating.

Jeg har prøvd å gi snuppa litt flaske innimellom etter puppen. Hun er ikke overbegeistret, men litt melk får hun nå i seg.

Vi har fått en ny baby! Som er sååå fornøyd, som kan være litt våken uten å suttre for at hun er konstant sulten og som sover lengre enn 30-45 min sammenhengende på natten.

Jeg ser plutselig litt lysere på ting, å skal prøve å få til å delamme litt.

Håper hun aksepterer flasken helt snart, så slipper det å bli en kamp for å få i henne mat. Frem til hun gjør det kommer jeg til å by henne puppen så jeg er sikker på hun er mett.

Ang hva hun tåler og ikke tåler av det jeg spiser.

Jeg har testet ut mye, men kan såklart ikke vite om det er det jeg spiser hun reagerer på eller om det er bare "vanlig" magevondt.

Men akkurat nå i begynnelsen orker jeg ikke en hylende baby, så tar ingen sjanser. Det blir vell bedre etterhvert...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...