Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 Nå trenger jeg hjelp! Sønnen min på 12 mnd har plutselig (de tre siste nettene) begynt å våkne i 00-01 tiden og holder det gående natten igjennom. Han skriker av full hals og nekter plent å sove. Som regel dupper han av i noen minutter, før det er igang igjen. Vi vet rett og slett ikke hva vi skal gjøre! Helt fra fødselen har han sovet hele natten, gjerne i 11-12 timer i strekk. Hva skjer?! Hva kan vi gjøre? Det hjelper ikke å synge, bysse, legge han i vår seng eller bare legge han ned igjen!
Moi 32 Skrevet 8. januar 2009 #2 Skrevet 8. januar 2009 Er han altså våken fra 00-01 og helt til dere står opp? Eller bare våkner han flere ganger i løpet av natta? Høres ut som han nok får altfor mye søvn på dagtid og nok også for kort våkenperiode før legging. Om dere kan få til 4-5t våken før legging for natta kan det være mye hjelp idet. Ellers virker det på meg som om de fleste barn har en periode rundt 1-2år hvor de plutselig begynner å tulle fælt med nattesøvnen. Det varer en tid, kanskje noen uker, for så å like brått gå over igjen. Hvis han sover mange ganger og lenge om dagen kan det være han rett og slett har snudd døgnet og tar nattesøvnen sin på dagtid. Sønnen min gikk over til én hvil ved 12mnds alder, på 45-90min. Han har en periode nå hatt våkenperioder på natta sånn ca hver 3.natt, på 1-2t. Jeg lar han være i fred, event inne én gang og plukker opp smokkene han kaster rundt, sier god natt, sov godt og går ut igjen. Kanskje dere kan gi han en billedbok og en bamse som han kan underholde seg litt med dersom han sliter med å sovne igjen.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #3 Skrevet 8. januar 2009 Nei, han er ikke våken hele tiden, men dupper av i noen minutter her og der. Stort sett sovner han ordentlig utpå morgenkvisten, og våkner igjen rundt 7-8. Han sover to ganger om dagen, noen ganger tre, hvis han er i vogna. Jeg har tenkt på å kutte ned på dagsøvnen, men jeg vet ikke hvordan jeg skal holde han våken. Og når på dagen burde han sove? Han sover fremdeles på vårt soverom, så vi er der jo hele tiden. Er usikker på om det er positivt eller negativt. Kanskje han blir mer hysterisk av å vite at vi er der?
Barbafin Skrevet 8. januar 2009 #4 Skrevet 8. januar 2009 Småen vår tuller også mye om natten. Mye våkning og sutring, og hver gang han dupper av og jeg lister meg ut så bråvåkner han og hyler. Tror faktisk det er ganske normalt for alderen. I tillegg kan det jo være tenner. Småen vår får jekslene sine for tiden, så det hjelper jo ikke på nattesøvnen. Håper bare det gir seg snart... Ellers så høres det ut som om gutten din sover veldig mye på dagtid. Min gikk over til en lur da han var 12 mnd og det gikk faktisk mye bedre enn jeg fryktet. Han sover nå ca 90 min sånn i 11-12 tida (alt ettersom når han sto opp). Men de små er jo veldig forskjellige da, så du får prøve deg fram med din. Lykke til!
Moi 32 Skrevet 8. januar 2009 #5 Skrevet 8. januar 2009 Her er det også snakk om én hvil ved 11-12-tiden. Dette har vært praksisen siden han var ca 12mnd, og ser det samme gjelder for de fleste andre barna på samme alder i barnehagen, så da kan vel det være et greit utgangspunkt. Hold han våken med gøye aktiviterer, tilpass litt av gangen og ikke alt på en gang. Eksempelvis kan du la han ta en 10-15min hvil på formiddag eller ettermiddag i starten. Da bør du legge han i god tid(blir sikkert umulig å vekke dersom han er veldig trøtt når han sovner), og vekke altså etter eks 15min slik at han holder seg litt mer opplagt til neste hvil/legging for natten. Vi la småen vår inn på eget rom allerede da han var 8uker fordi han og jeg ødela hverandres nattesøvn. Jeg er av den tro at barn bør inn på eget rom senest ved 1års alder, men dette er det jo tusen meninger om! Håper du har blitt litt klokere og finner ut av det! Man blir sprø av manko på nattesøvn altså...
Moi 32 Skrevet 8. januar 2009 #6 Skrevet 8. januar 2009 OG: gutten vår sliter også med nattesøvnen når han får tenner. Da gråter han veldig når han våkner og tygger på fingrene sine. Da kan paracet en natt eller to være løsningen. Gir han da event en stikkpille i senga, slik at jeg ikke må vekke han unødvendig opp. Den virker etter ca 20min.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #7 Skrevet 8. januar 2009 Jeg skal prøve det med dagsøvnen. I dag har han sovet to ganger, men jeg skjønner jo at han er helt kake. Har ikke sovet så mye i natt, for å si det sånn. Jeg kvier meg for å legge han inn på det andre rommet. For det første er vi begge livredde for at vi ikke skal høre han hvis han våkner, og for det andre så klager alle som sover der inne at de får skikkelig skallebank. Det er veldig mye strøm der, så jeg synes ikke det passer seg som barnerom egentlig. Men hvordan skal jeg vite helt sikkert at det er tenner? Vil jo ikke gi han stikkpiller uten å være sikker.
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 8. januar 2009 #8 Skrevet 8. januar 2009 min gutt begynteog med et når han ble ett år.. jo rett og slett fordi han sov for mye på dagen... begynn med en en lur, i 11 -12 tiden.. så holder du han våken helt til 18-19 ( kommer ann på hvor trøtt han er) Det er en overgangs fase og han må venne seg til å sove en gang.. når han blir trøtt i 9-1o tiden så går du ut med han og finner på noe gøy.. lykke til
Moi 32 Skrevet 8. januar 2009 #9 Skrevet 8. januar 2009 Ang tenner: titt og/eller kjenn i munnen. Er ganske lett å kjenne når de er kommet et stykke på vei og virkelig begynner å bli plagsomme. Dessuten merker du det på voldsom sikling og biting på ting og/eller fingre, mange vil heller ikke ha smokk de dagene det er som verst. Ingen stor krise om han får en paracet unødvendig spør du meg... Jeg var også litt bekymret for dette med å våkne i starten når han lå på eget rom. Vi løste dette med babycall de første par nettene, men han ligger rett over gangen og med gløtt på begge dørene hører vi han nesten like godt som om han lå inne hos oss. Gutten din må jo på et tidspunkt inn på eget rom, så hvis barnerommet ikke er egnet må dere vel bare ta tak i det. Enten fikse problemet eller bruke et annet rom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå