Frøken Freken Skrevet 8. januar 2009 #1 Skrevet 8. januar 2009 Dette er et innlegg etter føre-var-prinsippet:) Jenta mi er rett og slett hes i dag, men allmenntilstanden ellers virker grei. Hun verken hoster eller har snue, og har ikke feber. Pappan våkna også med vond hals, hodepine og feber i dag. Jeg har reagert på at hun har spist lite de siste to dagene, men om hun er hoven i halsen forklarer jo det hvorfor det er ubehagelig å svelge. Er det noen som har tips til hva jeg skal gjøre hvis hun blir mer forkjøla? Er det ok å trille tur selv om hun ikke er i form? Bør man sjekke tilstanden om natta (hun sover 12 timer i strekk)? Når skal man kontakte lege? Andre ting? SKjønner at dette ikke er så lett å svare på, og at man må vurdere underveis, men hadde satt pris på å høre hvis noen har synspunkter!
*TuttiFrutti* Skrevet 8. januar 2009 #2 Skrevet 8. januar 2009 Her i huset har det vært litt forkjølelse siden romjulen - dvs pappaen her i huset ble syk og sengeliggende i noen dager, mens snuppa og jeg kun fikk lett forkjølelse heldigvis. Men det har jo resultert i at hun har vært nokså tett i nesa - vi gikk til innkjøp av saltvannsdråper som vi drypper nesa hennes med når hun er skikkelig tett, lar det virke i ett minutt og suger ut gørr med en "nesesuger" som man får kjøpt på apoteket. Hvis du ikke har vært borti sånne før så er ett godt tips å holde lett for det ene neseboret, mens det andre "opereres"! Da blir det skikkelig vakuum. Føles ut som ett torturinstrument og jeg kvier meg hver gang, men virker ikke som om hun bryr seg så veldig. Var på 4 mnd kontroll på tirsdag og spurte om dette med å være ute mens hun var snørrete, og det var visst helt ok - varmt og lunt nedi vognen.. Tror ikke jeg hadde sjekket om natta, annet enn hvis det beroliger deg! Og vi mammaer liker å ha oversikten :-) Ellers ville jeg trodd at hun våknet og sa ifra hvis hun var utilpass? (Heldig du som har ei som sover 12 timer i strekk!) Lege hadde jeg nok heller ikke kontaktet med mindre du ser at hun blir slapp og i dårlig form. Er hun sitt vanlige jeg, men bare litt hes så hadde jeg kanskje ventet? Igjen, hvis du blir beroliget av å dra til lege, så er det jo bare å gjøre det. Da har du i hvertfall gardert deg - og jeg vet jeg blir beroliget av å snakke med fagpersonell! Da har jeg liksom forsikret meg om at jeg har undersøkt og gjort alt! :-)
*TuttiFrutti* Skrevet 8. januar 2009 #3 Skrevet 8. januar 2009 Siden jeg var så godt igang, må jeg bare legge til at jeg har også gitt henne litt kokt kaldt vann på flaske innimellom - tenker at hun må bli tørr i halsen når hun må puste gjennom munnen da hun er litt tett i nesa. Virker som om hun blir glad for det! Men dette hadde jo ingenting med vond hals å gjøre :-(
Frøken Freken Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 8. januar 2009 Tusen takk, tutti frutti! Håper jo at jeg slipper å bruke tipsene, men er godt å være mentalt forberedt:)
Lillepusen-78 Skrevet 8. januar 2009 #5 Skrevet 8. januar 2009 Gutten min er 15 uker, og var forkjølet en ukes tid i julen. Hostet og var veldig snørrete.... Vi brukte saltvannsdråper, men kjøpte også inn Rhinox (?) nesespray. Var legen min som anbefalte dette (ringte henne pga meg selv og benyttet sjansen til å få noen tips). Legen spurte meg om han sov om natten, eller om han var så plaget at det var vanskelig for ham. Hun sa at om babyer har luftveisplager som krever behandling, sliter de ofte på natten.... Gutten vår sov godt heldigvis. Hun anbefalte også å legge bøker e.l. under hodeenden av sengen for å lettne tett nese. Jeg sjekket også tempen hver dag for å være på den sikre siden. Ville nok ikke vekket på natten dersom temp og allmenntilstand er normal.... Forresten så tror jeg at jeg var mer "plaget" av forkjølelsen enn han var selv (bekymre, bekymre...... ;-) )
Barbamama_til 2 prinsesser Skrevet 8. januar 2009 #6 Skrevet 8. januar 2009 Vi fikk beskjed av barnelegen at dersom baby kun får mm - så skal de ikke ha vann. MM er aldri feil! Bare sånn til info
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå