Gå til innhold

Reaksjon på hvete????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg forsøkt flere ganger å gi gutten min på 6 1/2 mnd smaksprøve av 6mnd grøt med havre eller hvete og HVER gang har han gulpet noe enormt rett etterpå samt fått rødlig utslett i ansiktet... Han gulper til vanlig også, men ikke så ekstremt som han har gjort etter å ha fått noen skjeer av slik grøt.. Noen som har opplevd dette? Kan det være reaksjon på gluten??? Jeg trodde jo det var vanligst med diare og magevondt om man ikke tålte gluten men nå vet jeg ikke hva jeg skal tro.. Inntil videre holder vi oss til 4 mnd mais grøt men han begynner jo å bli lei....... Noen som har erfaringer/råd å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Det kan jo være gluten, om du ikke gir kumelk. Du kan jo prøve hirse grøt fra holle også. Den er glutenfri. Holde ham helt unna en stund, og så prøve igjen. Så ser du det helt sikkert.

Skrevet

Han får mme.... Så kumelk får han jo forsåvidt..... Hmmmm

Skrevet

Kan jo være det, men det er veldig vanskelig å se når de er så små. Jeg har to jenter med cøliaki og en gutt på 8 mnd nå som jeg ikke har merket noe på enda..

Yngste jenta mi reagerte på all mat utenom mme fra hun begynnte med fast føde- tok blodprøver fra hun var 8mnd, men fikk ikke noe diagnose før hun var 1,5 år og hadde vært inn og ut av sykehus.. Hun hadde mye vondt i magen, men ikke diare-heller hard i magen. Gikk ned i vekt etter hun ble ett år og nektet å spise fast føde.

Den eldste jenta vår fikk cøliaki etterpå og da var hun nesten 3 år. Hadde ingen symptomer før da. Hun ble slapp og hadde vondt i magen. Hun var det lettere å få rask diagnose på da hun var eldre.

Det som er problemet når de er så små er at de ikke har dannet antistoffer enda. De må utsettes for ganske mye gluten før det slår ut på prøver.

Det eneste jeg kan anbefale deg er å skrive ned alt han spiser og ev. reaksjon. Prøv en uke uten noe gluten og så en uke med..

Det er fint å ha som dokumentasjon hvis du tar kontakt med lege;)

Ang grøt som er glutenfra kan du også gi risgrøt.

Lykke til!

Skrevet

Cøliaki kan være litt vanskelig å finne ut ja... men melke allergi er typisk "røde kinn" og urolig oppførsel. Tantebarnet mitt reagerte på melk, men har intoleranse ikke allergi. Lureste er vel kanskje å prøve å utelukke noe i 1 uke el mer i slengen, og skrive logg. Sltisomt, men funker.

Skrevet

HI du må iallfall ikke prøve deg på glutenfri diett som det blir foreslått over her. En uke med og en uke uten gjør mer skade på sikt enn godt er. Selv om du får positiv resultat ved å kutte ut gluten vil det ta lang tid før prøvesvar blir rett.

Det er vanlig at blodprøver slår ut negativt selv en har cøliaki. Det er derfor en alltid må ta gastroskopi ved misstanke. Har du da gått på glutenfri diett på forhånd kan gastroskopien vise feil.

Skrevet

Hei igjen.

Det som skrives over her er helt riktig. Jeg mente mer hvis du ville prøve å teste på egen hånd. Om du skal teste ut hos profesjonelle, må man spise "som vanelig" slik at allergenene man reagerer på\ ikke reagerer på finnes i kroppen.

Skrevet

He-he.. Jeg skriver igjen jeg. Som sagt så har jeg to barn med cøliaki og jeg vet det meste om det og hvordan det fungerer. Det er riktig som de sier at dersom du skal ta gatroskopi for å skjekke cøliaki skal babyen spise vanlig mat på forhånd for at de skal kunne se ev. reaksjoner i tarmene, MEN du kommer nok ikke til å bli henvist til gastro. allerede nå. Derfor anbefalte jeg deg å prøve ut lit-hvertfall en uke av gangen for å se om du kan se noen sammenheng. Det er veldig vanskelig med de små når det gjelder slike ting, defor bør du som sagt skrive ned alt;)

Jeg klarte ikke å se noen klar sammenheng med min første datter-trodde først det var melk hun ragerte på for hun ble bedre når vi kuttet ut det.. Men mye som inneholder melk inneholder jo også gluten..

Dersom du tar kontakt med lege eller hs pleier de også å anbefale at du tester ut på denne måten FØRST når de er så små før man ev. går videre. Jeg har jo en liten på 8 mnd nå som vi ikke vet ang cøliaki enda. Han hadde en periode etter vi introduserte brød som han var urolig. Jeg begynte da å skrive opp alle måltider og ev. reaksjon, men nå virker det som han tåler det meste.. Det er jo også vanlig at de kan reagere litt på matvarer med både gluten og melk de første gangene før magen har vendt seg til dette:)

Uansett får du bare ha lykke til igjen! Ville bare rette på innlegget slik at du ikke ble forvirret av disse svarene her.

Jeg hadde ikke svart deg hvis jeg ikke visste hva jeg snakket om;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...