Gå til innhold

Hodeomkrets ligger utenfor sin kurve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby med liten hodeomkrets? Hva sier helsesøster om det når dere er i kontroll på 3mnd og 5 mnd.?

Skrevet

Hos oss har gutten gått fra gjennomsnittet til å ligge akkurat under den underste kurva. Han har hodeomkrets til en gjennomsnittelig baby på 7-8 mnd, men han er nå straks 15 mnd... Ble ikke slått alarm på HS, men da han var inne på Riksen for hjerteundersøkelsen da han var 13 mnd. I følge de skulle dette vært sjekket for lenge siden og de var ganske oppgitte over HS. Fullt mulig det er arv (pappa'n har lite hode), men det skal sjekkes for sikkerhets skyld. Skal til genetiker om 3 uker så blir spennende å høre hva han sier. Hvis babyen din har krysset kurver synes jeg du skal be om å bli henvist sykehuset for sikkerhets skyld:)

Skrevet

Babyen min hadde hodeomkrets litt under kurven da vi var på 3mnd.... jeg spurte og da sa helsesøster at det ikke hadde noe å si. Nå ble jeg litt usikker.... hva kan evt være galt?

Skrevet

Å havne litt utenfor kurven er ikke farlig, bare hun ligger rundt sin kurve så kan den vissnok variere litt over og under. Men i vårt tilfelle har kurven til gutten vår bare skjena rett ut, den har krysset 3 kurver og er nå litt utenfor... Vet ikke hva som kan være årsaken sånn bortsett fra arv da, så vi lurer jo litt vi også:) Da vi var på Riksen før jul var det bare ernæringsfysiologen vi ble klok på, selve legen har så langt fortalt oss hvem vi skal til videre (er litt forskjellige problemer), og ikke noe om hva hodeomkretsen kan komme av hvis det ikke skyldes arv. Angrer på at jeg ikke spurte, men var vel ikke helt meg selv etter 2 timer med undersøkelser...

Skrevet

huff, håper det går bra med gutten din. Oppdatere om hvordan det går med gutten din når dere har vært på genetikere.

Hos oss, reagerte ikke helsesøster noen ting da vi var på 6 mnd.kontroll. Jeg spurte om hva kan det skyldes at stigningen har gått nedover og krysser nesten 2 kurver og ev. henviser videre til spesialtist. Men HS tok velidg rolig og sa at det er ikke noen å bekymrer for. Synes at hun/HS er dårlig. Jeg skal ta dette opp med barnelege om 3 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...