Anonym bruker Skrevet 7. januar 2009 #1 Skrevet 7. januar 2009 Jeg har ei jente på fem år som er under utredning hos bup, og et sentralt punkt er om hun leker på samme måte som jevnaldrende, noe jeg er veldig usikker på om hun gjør. Jeg lurer derfor på om dere kan skrive litt om hvordan deres femåringer leker både når de er alene og når de er sammen med andre. Kan si litt om det jeg synes er påfallende hos min jente: Hun leker veldig kort tid med det samme, går fort lei. Synes at hun "stiller opp" ting og når hun er ferdig med å "stille opp" leker hun ikke med det hun har stilt opp, men går over på noe annet. Hun stiller forholdsvis ofte opp ting på rekke eller setter de ved siden av hverandre eller står i kø, uten at det blir noe mer enn kø (figurer, barbier, hus osv.) Sammen med andre kommer hun sjelden ordentlig i gang med noen lek, men virrer mer rundt og klarer ikke å samle seg. Lurer spesielt på hva deres femåringer gjør med dokker, barbier, figurer - hvor lenge varer leken, hvor kompleks er den, hva skjer, er det kun "oppstilling"? Hvor flinke er de til å leke sammen med andre? Stiller de barbier/figuerer/dokker i kø eller ring eller setter de ved siden av hverandre som en nærmest fast del av leken? Håper noen vil svare!
Gjest dagen*i*dag Skrevet 7. januar 2009 #2 Skrevet 7. januar 2009 Her går det i konstruksjoner, oppfinnelser, eksperimenter... og barnet er mer opptatt av hyssing, doruller, binders, tape, lim og papir enn lekene sine... Det dreier seg om å prøve ut, utforske... Dersom barnet leker med lekene sine, dreier det seg om undersøkelse og studering, og gjerne alternativ bruk enn det leken er ment til. Leker sjelden slik man 'skal' med lekene. Hvis leker med andre: opptatt av rollelek og verbalt basert lek. Jeg har en 5 -åring (en noe spesielt oppegående en....) Kan leke konsentrert lenge..., men blir frustrert om det er noe barnet ikke får til.... --- Alle barn er forskjellige og alle leker forskjellig... Uten å ane noe om noe som helst synes jeg det du beskriver nærmest høres ut som 'tvangstanker'... eller hva det kalles... det voldsomme systemet? Hva kan det komme av at barnet må ha et slikt system? Kan hun ha blitt inspirert i fra noe? Noe hun har sett på tv, film, i barnehagen eller lignende? Har hun holdt på slik lenge? Barn kan jo få mye rart for seg i perioder,,, uten at det er noe 'galt' med barnet for det...
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2009 #3 Skrevet 7. januar 2009 Kan jeg få spørre hvor tidlig barnet ditt begynte i barnehage?
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2009 #4 Skrevet 7. januar 2009 Jeg har ei som sliter litt med det sosiale, og da også lek. Her kommer det mest sannsynlig at forsinkelser i det ekspressive språket, hun hadde nesten ikke språk som 3 åring, men etter mye trening så løsnet det. Men det sosiale henger etter. hun forstår ikke helt usagte koder og spilleregler. Går en del alene, søker mot voksne på skolen. Måtte trenes i rollelek, styrt av en voksen. Behersker det ikke helt enda. Håper det kommer. Hun kan også lett bli voldsom i leken, uten at de andre trenger være det. Leker best med gutter, i guttelek. Dette går på at der ofte er mindre usagte regler og enklere lek. Så sånn er min 6 åring..... Og det med køoppstilling/utstilling har min eldste med ADHD i stressende perioder, spesielt.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #5 Skrevet 8. januar 2009 Har ei jente som om noen uker blir 6 år. Hun har det siste året blitt kjempe flink til å leke. Leken kan foregå i lang tid, spesielt om de andre ungene i huset ikke er hjemme. Kø, rekke og rad har hun sine perioder på.Min far fikk rimelig sjokk da hun "ryddet" i alle kjøkkenskapene hans. Vis noe først er galt i hennes øyne, må det rettes på og ordnes i,selv om det ikke er noe å ordne på egentlig. Hun var på utredning hos BUP da hun var 3,5 år pga hennes fars psykiske helse. Fikk da en pekepinn om hva jeg burde gjøre med henne. Da var det kun sykehus, syke bamser, døden og mye slikt. Noe som ikke er unormalt for barn, bare ikke så mye. Fikk gode forslag til hvordan jeg kunne hontere dette vidre, det er jeg kjempe glad for. Men alle barn er forskjellige og det må man igrunn bare akseptere. men det tar også tid før ungene finner noe de VIRKELIG liker å leke med. Her har tre av ungene funnet nye favoritt leker i høst, de leker og de leker og de leker. Før så ble de lei ganske kjapt, men nå så sliter vi å få de til å legge fra seg lekene for å spise middag.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #6 Skrevet 8. januar 2009 Jeg har en gutt som blir 5 år neste helg og her går det veldig mye i rollespill. Han har mye figurer, dinosaurer osv og han leker gjerne med dem alene, sitter og prater med seg selv og lager forskjellige stemmer til alle figurene og prater for de alle sammen.. Han er også glad i lego, bygger biler og romskip som han kan leke med i flere dager etterpå, igjen er det figurene som er viktige, de små legomennene er perfekte til rollespill. Han er også glad i å lese, så han kan sitte lenge å lese, spesielt glad er han i faktabøker om f.eks verdens dyr, dinosaurer osv. Når han leker med andre er det gjerne med aktiv lek, klatring, løping osv. De går ofte i rollespill her også, litt påvirket av storebror leker de starwars, kler seg ut og skal ut på oppdrag osv. De leker forbausende ofte gjemsel, tampen brenner o.l. Når det gjelder oppstilling så kan han godt finne på å lage store parkeringsplasser med bilene sine. Tett i tett på stuebordet f.eks, men han leker med de etterpå da, har kappløp rundt bordet med en bil i hver hånd f.eks.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #7 Skrevet 8. januar 2009 Jeg har ei på 5 år, hun leker veldig mye rollelek, både når hun er alene-da er hun den voksne og passer alle barna i bhg, og når hun er sammen med andre. Hun leker veldig mye med små dukker også, kan sitte i timesvis og leke med dem. Hun stiller dem opp i kø,ring- men leker med dem etterpå. Det er en del av leken hennes.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #8 Skrevet 8. januar 2009 Stesønnen min på 5 år stiller opp bilene når han leker alene.. lager køer og rekker, men kan godt leke vanlig også. Men han stiller mye opp. Kanskje hun rett og slett kjeder seg, og trenger litt hjelp på hvordan hun kan utvikle leken? Sett deg ned sammen med henne og snakk med en barbie til hennes barbie. Kanskje hun da kopierer dette ved senere anledninger.. hjelp henne litt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå