Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på halvannen uke som omtrent ikke sover på natten. I natt sov hun 1 time. vet at man ikke kan forvente at de sover så lenge av gangen uansett, men lurer på hvordan jeg kan gå fram for å prøve å snu døgnet litt? Når hun sovner på ettermiddagen og kvelden kan jeg bruke en hel time på å vekke henne, hun sover veldig tungt når hun først sover. Trenger veldig tips!! Sånn som det er nå så sover vi på skift for ikke å bli helt utslitt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ofte sånn i begynnelsen at barnet har samme rutine som det hadde når det lå i magen.. Du må bare sove når hun sover, så regulerer det seg etterhvert. Men syns ikke du skal vekke henne når hun sover, vent til hun våkner av seg selv. De kan bli veldig urolig av å bli vekt, og kan da slite med å finne søvnen igjen..

Skrevet

Vi har en liten gutt på 6 uker som også har vært våken mye av nettene, han har akk nå begynt å bli trøtt på natten. Stresset veldig mye med dette på vårt første barn, og uten at det hadde noe effekt. Kanskje heller tvert imot. Babyer skal sove når de sover. Søvn avler søvn. Men om de sover mer enn tre timer på dagtid så kan de vekkes slik at de får i seg mat jevnlig. Utover det ville jeg ikke stresset med noe som helst i og med at barnet ditt er bare halvannen uke gammel. Det ordner seg :) Mørketidsbarn kan også være litt vriene når det gjelder døgnrytme.

Skrevet

Du kommer sikkert til å få mange mer eller mindre gode råd om å innføre rutiner. Min erfaring er spedbarn opp til 6-8 uker ikke har rutiner. De trenger mat, søvn og nærhet i sin egen rytme. De trenger å bli kjent med verden og foreldrene sine. En slitsom og utmattende tid hvor på mange måter, men det ordner seg etter 2-3 måneder.

Skrevet

Hadde akkurat det samme med min. og innføre rutine så tidlig fikk jeg beskjed om var liten vits. Det vil jevne seg ut etter hvert.

Skrevet

De første fem ukene sov jeg ikke på nettene....punktum liksom:) Kanskje en time per natt, av og til to og tre timer. Sov han, så sov han bare på brystet mitt. Holdt på å bli gal. Men nå rundt åtte ukers alder har det snudd totalt. Nå legger jeg han i ti-tiden (litt før vi går å legger oss, skal bli tidligere etter hvert), og står ikke opp før det har gått rundt tolv timer. Målet er etterhvert at han skal sove fra 19 til 7. Så jeg har stor tro på at de små bare trenger noen uker på å ta til vettet. Syns en og en halv uke er altfor tidlig å prøve å innføre rutiner. Jeg vet veldig godt hvor grusomt det er med søvnløse netter, men det beste rådet jeg kan gi deg er å innfinne deg med situasjonen, og prøve å få noe søvn på dagen når hun sover da (det greide ikke jeg, var altfor stresset). Men jeg lover deg at det bedrer seg etter hvert!

Skrevet

Veldig viktig med tydelig bruk av lys og mørke for å skille dag og natt. Hold lydnivået nede og prat minst mulig med barnet om natta. Tilby bryst mest mulig på dagen for å minske behovet for mat om natta.

Start dagen på samme tid hver dag hvis mulig.

Jeg ventet med rutiner til 3 mnd. Da falt de på plass veldig lett.

Helt umulig å styre det så veldig i starten. Synes jeg.

Skrevet

Jeg lå i mørket flere timer med an fire uker gammel baby hver kveld for å "skille mellom dag og natt". Funket ikke i det hele tatt, men da han ble 10 uker begynte han plutselig å sovne klokken 20 hver kveld.

Bruk energien din på å amme og prøve å få litt søvn selv disse ukene. Som alle sier her; det går seg til.

Skrevet

Da er det vel bare å vende seg til lite søvn, selv om jeg syns det er litt grusomt. Satser jo på at det går seg til etterhvert. Er jo moselig at hun vil være nær oss hele tiden..men men. Hun var sååå rolig i magen så hadde egentlig trodd hun skulle være veldig rolig utenfor og...

Men takk for at dere i alle fall beroliger meg med at de fleste har det sånn i begynnelsen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...