annie-77 Skrevet 7. januar 2009 #1 Skrevet 7. januar 2009 Hei, vi er henvist til sykehuset, men det er mest for og sjekke for allergi slik jeg forsto det. Hvordan får jeg i hene nok calsium er mitt største spørsmål. Må ungen ha allergi for at man kan få NUtramigen på blå resept? Kan man trekke noen utgifter fra på skatten pga dyrere kosthold? Håper noen her inne vet mer om dette enn meg og kan informere meg litt :-)
velsignet med to Skrevet 7. januar 2009 #2 Skrevet 7. januar 2009 Hei. Jeg vet ikke noe særlig om dette selv ennå, men vi et under utredning for det samme. Tok masse allergiprøver av lillegutt på 15 mnd før jul, alt negativt. Og nå skal vi inn igjen neste uke for å få tatt laktosebelastning. Ved laktoseintoleranse kan man drikke laktoseredusert melk, som er det samme som vanlig kumelk bare at melkesukkeret er spaltet (hvis jeg har forstått det riktig). Laktoseredusert melk fås kjøpt på vanlige dagligvarebutikker, koster litt mer enn vanlig melk (ca 20 kr/l), men er likevel billigere enn f.eks. Nutramigen. Hvorvitt man kan få det dekket/fratrekt på skatten vet jeg ikke ennå. Kan jeg spørre hvilke symptomer jenta di har?
annie-77 Skrevet 7. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 7. januar 2009 Hei! Var nettopp inne på noe trygdesider og ser at man kan søke om Grunnstønad også ved intoleranse (men er jo kanskje en minstegrense man må over i kostnader for og få denne), som skal dekke merutgifter til melkefri yoghurt, alternativ melk etc. Lactosebelastning har jeg hørt om, men både fastlegen og legen på HS her sier at det ikke går ann og teste lactoseintoleranse...? På sykehus dere skal ta lactosebelastning? Jo hun får skikkelig diare med avf 3-4 g daglig, mot 1 gang normalt. Vi fikke beskjed om og forsøke lactosered melk nå, og evt koke denne om det ikke går bra. Men gir dere 6 dl melkeprod. nå? HS anbefaler det, men jeg liker ikke og gi ungen diaré. Symptomer hos deres gutt da?
❤lille stjerne❤ Skrevet 7. januar 2009 #4 Skrevet 7. januar 2009 Vi lurer på det samme her. Jenta vår er 15 mnd nå og har stadig vært dårlig i magen siden vi startet med vanlig melk ved 12 mnd. Hun får tynn, illeluktende lys avføring flere ganger daglig. Det lukter nesten litt som oppkast. Jenta mi er ikke noe glad i melk heller, drikker veldig lite av det og velger alltid heller vann hvis hun får sjansen. Er det kroppen hennes som sier i fra at hun ikke skal ha melk? Jeg har prøvd å ta det opp med helsestasjonen, men følte ikke at de tok det på alvor. Det eneste de hadde å si var at hun vokser da så bra! Og at vi kunne prøve laktoseredusert. Det har vi allerede holdt på med lenge, men hun er og blir dårlig i magen. Det var hun aldri før vi begynte med melk. Den første tiden med laktoseredusert virket det som det gikk bedre, men nå er det like ille igjen. Mitt spm var også dette med kalsium, men heller ikke dette følte jeg at helsestasjonen ga noe godt svar på. De syntes bare at siden jeg gir henne litt pupp fremdeles og siden hun spiser grøt laget av melk (laktoseredusert) til kvelds så dekker det behovet hennes. Ja, tenkte jeg. Det forstår jeg. Det er nettopp derfor jeg fortsetter å amme og fortsetter å gi grøt. Men det synger på siste verset med både grøten og puppen og da må jeg nesten få vite noen andre måter å få i henne kalsiumen på.
annie-77 Skrevet 7. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 7. januar 2009 Ja vanskelig og vite, heldigvis spiser mi mye gr.saker og det er det jo kalsium i. Ja jeg ammer og enda, men er jo laktose i den og så vet ikke hvor lurt det er egentlig. Sur lukt er typisk. Vi har nemlig ei på 3,5 år som er intolerant for lactose og melkeprotein, blei oppdaga i sommer. Men ho er jo 3 og får kalsiumtilskudd, så det er jo ok. På sykehus dere skal ta lactodebelastning?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå