Gå til innhold

Hei jenter. Endelig fått svar på utredningen

Mammaen til Daniel og Ida :O)

Anbefalte innlegg

Etter føst å ha blitt utredet for barnløshet og fjernet endo, ble det en ny lang utredning for habituell abort... Ja en ulykke kommer sjeldent alene sier de. Har imidlertid fått et svar fra legen i dag som jeg håper dere snille jenter kan hjelpe meg med å tolke. Det står at jeg har lett forhøyet P-cardiolipin antistoff Igm, og jeg skal ta ny prøve den 1502. Er det noen som vet hva dette er.. Orker ikke mere nedturer nå... Håper på svar og at det er noe å gjøre med dette om det viser seg at dette kan være årsakene til mine 3 aborter..

Vennlig hilsen Line

Fortsetter under...

Hei!

Så vondt at du må i gjennom alt dette. Jeg har det samme som deg i tillegg til Leiden-mutasjon som gjør at jeg danner blodpropper i morkaken. Har mistet tre ganger uten medisin, er nå gravid og går på Albyl-E og Fragmin som er blodfortynnende.

Jeg legger ved ett avsnitt fra doktor online her hvor det står litt, det kalles altså også for Hughes syndrom.

Legger også ved en adresse til en hjemmeside for dette syndromet hvor jeg fant mye bra informasjon. http://www.hughes-syndrome.org/

"Kvinner som opplever at flere svangerskap etter hverandre ender med spontanaborter, bør utredes. Utredningene kan f.eks. vise at livmoren eller egglederne er utformet på en slik måte at det befruktede egget ikke får festet seg hensiktsmessig. Undersøkelser viser også at enkelte kvinner som har flere spontanaborter bak seg har utviklet antistoffer mot et protein som kalles cardiolipin – en tilstand som går under navnet antifosfolipid syndrom (Hughes’ syndrom). Kvinner som får påvist denne tilstanden, kan ha nytte av å ta et acetylsalisysyre-preparat i svangerskapet. "

Så nå går jeg altså på de medikamentene Rikshospitalet og denne siden anbefaler.

Lykke til videre, håper du snart sitter med en liten hjertevenn:)

Tusen takk for svar Funnet-håpert-igjen. Så utrolig bra at du er gravd igjen, og denne gangen skal det går bra- Nå får du de riktige meisinene, så dette håper jeg for alt i verden at går bra..

Ble litt paff når jeg fikk svaret, for fikk inntrykk fra legen min under utredning at det var sjeldent man fant noe årsaker til abortene. Men det positive oppi alt dette, er jo at man faktisk kan få hjelp for dette.

Begynte du med medisiner når du fant ut at du var gravid?

Referanseverdien på dette stoffet skulle være under 40, og min var 41,7, så i følge brevet fra lagen var dette en lett forhøyet verdi.. Men jeg er overbevist om at dette er grunnen til at jeg har mistet 3 ganger.

Masse masse lykke til... dette går bra....... klem

Jeg fikk vite av leger her i Tromsø at de fant en årsak til habituelle aborter hos 50 %, og av de igjen var det 25 % som hadde en koaglusjonsforstyrrelse. Men var jo veldig spent jeg også om jeg ville være av de 50 som de fant noe hos, OG som de kunne gjøre noe med.

Jeg begynte med medisiner så snart jeg hadde positiv test, hvilket jeg fant ut da jeg var ca 4 uker.

Så stå på du også, vi håper for oss begge:)

Klem tilbake;)

Hei igjen.

Var litt bekymret for om jeg måtte ta IVF skjønner du for å begynne på medisinene i det jeg ble befruktet, men det måtte jo ikke du, så det var bra. Håper å komme igang med AIH etter jeg har fått svar på testen jeg skal ta den 1502, orker ikke vente å prøve selv lengre. Selv om jeg har klart det selv 3 ganger , men har holdt på siden 2006, så begynner å bli lei..

Masse lykke til videre da.... ;O)

Hei igjen Funnet-håpet igjen...'''

Har lest litt om dette syndromet på nettet nå og ble skikkelig redd jeg. Virker jo som vi både kan få slag og hjerteinnfarkt hvert øyeblikk.

Hva har legen sagt til deg, må du gå på blodfortynnende hele livet?? Ble skikkelig engstelig jeg nå...''''

Huff,.. Virker jo nesten ikke som noen vet om dette heller, iallefall ikke norske leger, blir ikke mindre bekymret av dette ...

Annonse

Hei igjen Baby08:

Huff da, var ikke meningen å gjøre deg redd:( Men tenk på den infoen vi finner på nettet som bivirkninger som beskrives i Felleskatalogen: De ramser opp alle tenkelige komplikasjoner og symptomer, mens mange merker kanskje ikke noe. Jeg er sykepleier selv, og vet at en må lese info på nett med en klype salt, og så heller snakke med en lege man føler har peiling.

Min lege sa ikke noe om Hughes, men om Leiden sa han at det var to typer, og at den jeg hadde nesten ikke gav meg noen økt sjanse for blodpropp. Men Hughes sa han som sagt ikke noe om, så jeg skal ta det opp med min Gyn neste uke. Kan godt sende deg en melding da om du vil? Var virkelig ikke meningen å skremme deg i hvert fall, er bare jeg som er info-junkie;)

Hei igjen funnet håpet ( med bebis i magen :o) )

Syntes det var veldig fint jeg, at du ga meg den informasjonen, så det skal du ikke tenke på.

Supert om du gidder å fortelle meg hva legen sa til deg, er veldig godt å prate med noen andre som er i lik båt som deg., Virker jo ikke som det er så mange som har dette syndromet. Legen min i går forklarte bare kort på telefon at det var en spesiell behandling man måtte gjennom om man hadde dette. Har lest meg fram til at det må være blodfortynnende han mente...

Ble du gravid på egenhånd eller?

Tror jeg kommer til å ta kontakt med riksen med en gang jeg får svare fra prøven i feb. Skulle egentlig starte med AIH i sep i fjor, men etter laproskopi ble jeg gravid på egenhånd 2 ganger etter hverandre. Ble gravid en gang før dette også. Mistet alle gangene mellom uke 5 og 6, så det er ganske naturlig for meg at det er dette syndromet som er årsaken.

Tusen takk for at du gidder å informere meg og tar deg tid til dette..

Setter stor pris på det.

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...