Babyjente08 *:) Skrevet 7. januar 2009 #1 Skrevet 7. januar 2009 Veide henne idag, fikk sjokk... jeg som var overbevisst om at hun hadd lagt på seg kjempemye den siste mnd, ser så go og rundt ut. Hun er snart 3mnd, og veier nå 3510kg. 58cm.. er ikke dette veldig lite? Ringte helsesøster der jeg bor (er på ferie hos foreldrene mine) og de sa at jeg bare måtte tvinge i henne mat, da hun spiser lite, men ofte hele tiden... mater henne ofte hver time, men 5-15min sutting hver gang. Hun sover som regel natta gjennom, men helsesøster mente jeg ikke skulle vekke henne om hun ikke voknet av seg selv på natten... noen tips??
shari_z Skrevet 7. januar 2009 #2 Skrevet 7. januar 2009 Er det riktig, at hun veier 3510 gram / 58 cm og er snart 3 mnd? I så fall er det svært lite. Hvor stor var hun ved fødselen? Får hun morsmelk eller mme? Jeg kan ingenting når det gjelder mme, men kan tenke meg at hvis hun får kun mm, at kanskje hun kunne ha godt av litt mme *etter* hun har ammet. Vet ikke, men det er det jeg tenker. Har du nok melk? Drikker du nok? Jeg hadde gitt henne mat annenhver time i ett døgn for å øke produksjonen din (og ja, vekke henne om natta når du skal gjøre dette). Hold deg i sengen sammen med henne så mye som mulig mens du gjør dette. Jeg gjorde dette med min datter da vi ble utskrevet fra sykehuset etter fødselen da hun hadde gått ned for mye i vekt (11%) og de "truet" med å innlegge henne hvis hun ikke gikk opp nok. Jeg ammet henne annenhver time i 2 døgn (veldig slitsom, men effektivt), og da gikk hun endelig opp - over 200 gram på 2 døgn! Du får ha lykke til!
Babyjente08 *:) Skrevet 7. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 7. januar 2009 Oj... beklager, skrivefeil... 4510gr ikke 3510gr:p Men synes fortsatt det er lite da. Hun får for det meste mm, men har gitt henne mme av og til på kveldene, da hun har lagt på seg ganske lite helt siden fødsel. Har masse melk, det fosser ut i hytt og pine, så kan ikke skjønne at det kan være det eller... må nesten være at melka ikke har nok næring i seg? Ja, jeg må prøve å gi henne oftere...
Frøken Freken Skrevet 7. januar 2009 #4 Skrevet 7. januar 2009 Syns dette høres litt lite ut. Jenta mi veide 3230v fødsel og 5610 ved 3 måneder (60,5 cm lang da). Hun er i nedre del av normalkurven, men vokser etter kurven sin. Å bruke begrepet "tvinge i henne mat" syns jeg ikke noe om, legg henne til ofte - men tvang og for mye kamp kan føre til spisevegring. Mitt råd er: IKKE FÅ PANIKK!!! Få en konsultasjon med helsesøster når du kommer hjem. Kan være dere blir enige om å prøve ut med mme, eller "energibomber" - dvs litt morsmelk med mme i. Ville ikke begynt å styre med dette på egen hånd. (Unntatt vekking på natta, som er et godt råd!)
Babyjente08 *:) Skrevet 7. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 7. januar 2009 Ja, det var litt mere enn mi tuppe... hun veide 3615gr ved fødsel, men gikk ned til 3100 iløpe av de to første døgnene. Har gitt henne mme to ganger idag i tillegg til mm, så får prøve det litt. Så får vi se åssen det går:)
Frøken Freken Skrevet 7. januar 2009 #6 Skrevet 7. januar 2009 Masse masse lykke til, lett å få hetta, men det går som regel godt!
Makko med to små gutter Skrevet 7. januar 2009 #7 Skrevet 7. januar 2009 Veiing er ikke en "eksakt vitenskap". La oss si at sist du veide var hadde hun nettopp fått mat, og lenge siden hun hadde gjort i bleien. Og at denne gangen du veide var det lenge siden hun hadde spist og nettopp gjort begge deler i bleien. Hadde det vært motsatt kunne hun kanskje ha lagt på seg 500g... see? Ellers har jeg ei venninne som har ei lita tulle. Ved 3mnd kontrollen var hun noe slikt som 4200g, og hun fikk beskjed om å amme med helst 2-2.5timers mellomromm (også natt). Vips gikk jenta opp 500g på en uke...
shari_z Skrevet 7. januar 2009 #8 Skrevet 7. januar 2009 4510 høres mye bedre ut. :-) Hun har da gått opp siden fødselen, hun er bare lang og tynn. Sånn var også min eldste datter. Følger jenta di sin egen kurve på helsestasjonen? Det er viktig å se på. Min eldste lå hele tiden på den nederste kurven med vekta, og hs var bekymret, men hun vokste fint i følge sin egen kurve. Tror din melk har massevis av ernæring - ikke bekymre deg for det! Er din datter ellers fornøyd? Hvis hun er det, da ville jeg ikke bekymre meg så mye egentlig. Prøv å få i henne litt oftere muligens, men hvis hun er fornøyd og vokser etter sin kurve, så tror jeg det går så bra. Men som en annen sa, se om ikke du kan amme henne ofte (hver 2-2,5 timer) i et par dager og se om ikke hun går opp da. Jeg tror det der kan funke. (Har gjort dette faktisk med begge mine jenter med gode resultater.) Men husk - IKKE stress deg selv! Det er viktig med tanke på melkeproduksjonen. Du har nok melk, og det er helt sikkert nok næring i den. Klem
shari_z Skrevet 7. januar 2009 #9 Skrevet 7. januar 2009 Min baby var forresten 3920 ved fødsel og 51 cm, og gikk ned til 3490. Forrige uke, da hun var 2,5 mnd, veide hun 5600 og var 58 cm lang. Så hun er heller ikke av det største laget (nå - hun var svær ved fødselen!).
Babyjente08 *:) Skrevet 7. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 7. januar 2009 Det som er så rart, er at det aldri går mer enn 2 timer mellom hvert måltid og veldig ofte mater jeg henne en gang i timen... derfor får jeg litt småpanikk, men får bare prøve å gi henne mat hver eneste time, kanksje etter en halvtimes tid også iblandt
Frøken Freken Skrevet 7. januar 2009 #11 Skrevet 7. januar 2009 Kan det være at sugeteknikken er feil, eller påkoblinga? Jenta mi klarte nemlig å få ut litt av melka - det som lå ytterst - men tømte ikke brystet. Dermed fikk hun kun i seg den tynne melka, og ble fort sulten igjen. På ammehjelpen sine hjemmesider ligger det ganske gode instruksjonsvideoer som viser hvordan det skal se ut.Håper du ikke føler at vi bagatelliserer det som oppleves vanskelig for deg. Det falt ut en linje av det forrige innlegget mitt der hovedpoenget var at alle som hadde slitt selv, men klart amminga fint til slutt fortalte meg at jeg måtte slappe av og at det ville ordne seg av seg selv. Det gjorde det jo ikke, og det hjalp ikke med alle"bare fortsett å prøve"-kommentarene, selv om det var godt ment!
<3 coccinelle Skrevet 7. januar 2009 #12 Skrevet 7. januar 2009 Tror heller ikke du skal få panikk. Du har sikkert også brukt ei anna vekt enn du har brukt før siden du ikke er hjemme? I tillegg til det med full eller tom blære osv... Men syns det var rart av hs og si at du ikke skulle vekke henne om natta. tror nattmåltid er viktig både for henne og for melkeproduksjonen. Jeg har selv en gutt som legger sakte på seg selv om han tilbys mme flere ganger om dagen. Jeg har litt lite melk. Men han følger sin egen kurve. Lykke til!
Babyjente08 *:) Skrevet 7. januar 2009 Forfatter #13 Skrevet 7. januar 2009 Var til ammehjelpen på st.olavs før jeg reiste, siden hun la på seg lite fra første stund, så var jeg litt bekymra ang amminga om jeg gjorde det riktig, og de sa at jeg ammet perfekt. så ikke vet jeg... men takk for alle tipsene, blir nå litt klokere i såfall:) Skal nå ikke høre på helsesøster som sier jeg ikke skal vekke henne om natta, for det sier seg jo nesten selv at de trenger mat om natta også når de er så småe..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå